mager häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare matilda333
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 124
M

matilda333

Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan få min häst som blir 4 år i april att gå upp i vikt. Hon är ca 150 cm hög o rids ca 4 dagar i veckan. Dom senaste veckorna har hon rasat i vikt trots att vi har höjt fodret. Hon får ca 12 kg höselage per dag och 2 l kornkross + 1/2 l betfor o mineraler samt b-vitamin. Mvh Cecilia

Sv: mager häst

Mer mat, träckrpov, analys?, pälsfällning?, det finns massa saker som spelar in...

Jag tycker att du ska öka på kraftfodermängden. Min fyraåring får får 4,5kg havre +1kg plus och betfor och hon får ca 8 kg hö. och hon är inte tjock.

Jag skulle börja med träckprov för att kolla rundmaskar och eventuellt blodprov för att kolla bandmask.

Vet du vad hösilaget har för värden? Hur torrt är det?

Hon är ju definitivt inte så gammal, kanske inne i en växtperiod? Varför inte låta den ta det riktigt lugnt ett tag och äta upp sig? Som tidigar nämnts så kan det även vara mycket annat som spelar in.....

kraft groov är jätte bra! läs om det fodret och se om det kanske skulle passa till din häst. det sätter sig bra på hullet.

Öka maten ännu mera!!! 12 kg silage är inte så mycket, och 2 liter kornkross vad väger det? En liter HEL korn väger ca 1 kg och det krossade är ju bra mycket lättare. Som flera tidigare frågat, har du analys på silaget så att de vet srp, Mj och torrsubstans?
Kan nämna som en jämförelse att mina C-ponnyer som får fritt med silage (kvot 8) äter ca 14 kg var om dagen, och de är inte feta!
Har du ingen analys skulle jag föreslå lucern.

Om du har ett anlyserat foder kan man se vad det är som fattas hästen. Om du inte har analyserat foder så är det bara att gissa.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
650
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
917
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka