"Mager" häst.

Sv: "Mager" häst.

Så då kan en häst eg inte få för mkt energi, eller? Jag vill gärna ge min havre för att bli rundare över ryggen. Ger oxå betfor, groov 90 samt lucern.
Vad skadar mest, för mkt protein eller för mkt energi? Hur märker jag om den får för mkt av det ena eller det andra? Har ingen analys nu på betet.

Det finns andra här på buke som är bättre på att förklara än vad jag är, men jag försöker:

Enkelt uttryck så består maten av tre huvudgrupper: kolhydrater, protein och fett. Alla dessa innehåller naturligtvis energi. Mest energi finns det i fett.

En häst i en viss storlek och ålder behöver ett visst minimimått av protein för att inte tappa muskler mm, och ett visst minimimått av energi för att inte gå ner i vikt totalt.

Får hästen för mycket protein så kan den bl a bli bukig med mager rygg. Får hästen i sig mer energi (från protein, kolhydrater eller fett) än den gör av med så blir den fet. Får hästen i sig för lite energi (vare sig energin kommer från protein, kolhydrater eller fett) så går den ner i vikt. Svårfödda hästar kan man öka givan av alla tre sorter, men då hästen kanske vägrar äta mer än en viss mängd foder så blir man tvungen att ge mer av det energirikaste (fett) för att öka det totala intaget av energi (kalorier). Därför får en del svårfödda matvägrare olja som bara innehåller fett.
Med lättfödda hästar brukar problemet vara att hitta ett foder som ger tillräckligt mycket protein men lite energi. Till mina lättfödda ponnies häller jag bort betforvattnet för att bli av med den energirika melassen som betforn är smaksatt med. Det är fibrerna i betforn som jag vill ge mina tjockisar. :D

Svårt att förklara på enkelt sätt :crazy: Hoppas någon annan (HH?)vill förtydliga det som är oklart.

tack!

Jag tror jag fattar, ska läsa lite mer nogrant o fubndera. Ska oxå kolla några hemsidor jag fått tips om.
Det går alltså inte att se på hästen om den saknar energi eller protein? För det krävs en analys, eller? Men mao så om den är bukig men tunn rygg nu på betet utan analys så saknar den säkert protein, men behöver väl även energi-havre, pga regn, kyla o lite ridning?

tack!

Jag tror jag fattar, ska läsa lite mer nogrant o fubndera. Ska oxå kolla några hemsidor jag fått tips om.
Det går alltså inte att se på hästen om den saknar energi eller protein? För det krävs en analys, eller? Men mao så om den är bukig men tunn rygg nu på betet utan analys så saknar den säkert protein, men behöver väl även energi-havre, pga regn, kyla o lite ridning?

Jag börjar på samma sätt som den före mig det finns andra som kan förklara bättre

Men på en häst som får för lite energi märks det på att revbenen syns för tydligt.
Om den faller ur på ryggen eller över korset så är der protein som saknas.
Om den är bukig och tuun över ryggen så trorjag att det kan vara så att den får för lite protein och för mkt energi. Jag hade börjat med att ge en sådan häst lusern.

Jag börjar på samma sätt som den före mig det finns andra som kan förklara bättre

Men på en häst som får för lite energi märks det på att revbenen syns för tydligt.
Om den faller ur på ryggen eller över korset så är der protein som saknas.
Om den är bukig och tuun över ryggen så trorjag att det kan vara så att den får för lite protein och för mkt energi. Jag hade börjat med att ge en sådan häst lusern.

tack,
ok ingen fara med att man ser revbenen. Jag har stödfodrat ganska länge pga sämre näring i gräset. Fått många bra tips här- ger hö, lucern, olja, groov 90. Men har nu då kylan o regnet kom börjat m lite havre.
Men jag ger 1 kg krafft, 1 kg havre, 1 kg lucern strå o bara hö ibland om han har ro att stå inne ensam o äta. Det är väl rätt ok? Självklart får han betfor oxå, o mineraler. Stallar snart in, skönt...

[
Får hästen för mycket protein så kan den bl a bli bukig med mager rygg.

Vad menar du med det? Hoppas du menar för lite ?

[

Vet inte vem detta var menat till, men om jag skrivit fel så menar jag såklart för LITE. Ett dåligt hö kan de ju äta massor av utan verkan, det ger inget annat än bukig mage

[

:o Naturligtvis! Tyckte jag läste igenom det noga innan jag skickade svaret.:crazy: För lite protein kan ge mager rygg och stor buk. Tur att jag blev rättad. :bow:

:o Naturligtvis! Tyckte jag läste igenom det noga innan jag skickade svaret.:crazy: För lite protein kan ge mager rygg och stor buk. Tur att jag blev rättad. :bow:

Stor buk är ju inget man eftersträvar... För min hästs del är det överlinjen som är kantig.

Men han får ju både protein och energi nu så vi får se!

Jag tycker att min häst börjar bli för tunn. :cry: Det känns inte bra alls. Dessutom är han rätt omusklad efter sin skada.

Jag har honom inackorderad och alla hästar går fortfarande ute på bete i stora hagar.

Jag ger honom kraftfoder varje dag, 1 kg lusern och ett 1 kg havrefri müsli. Men det verkar inte räcka.

Det går inte att ge honom mer än detta åt gången. Dels är det ju inte bra med för stora givor, dels är det precis så jag får honom att äta upp det. Går med honom och betar utanför ridhuset där det är en gräsmatta med klöver. Men det är väl inte så mycket näring i det längre.

Vad ska jag göra?

Eftersom det inte är mitt stall kan jag inte bestämma när hästarna ska tas in osv.

Skulle vilja stödutfodra i hagen men det går ju fler hästar där. Kan man ge sojamjöl också? (Finns det fortfarande?) Men det känns som han skulle behöva mer proteinrikt grovfoder.

Nån som har några tips??? Skulle bli väldigt tacksam...

Ska ta en bild på honom ikväll och lägga in.

Prova att hälla i lite rapsolja i fodret, det gör jag till mina varmblod när de börjar magra av. Fungerar jättebra.

Hur ser de andra hästarna ut? Det har ju varit ont om bete tack vare torkan:crazy:

den ser inte ut som en häst på bete- tänker på magen.
Är det mkt xx i den?

Usch vad det är jobbigt när det är kollektiv behandling av alla hästar- att alla ska klara sig på betet.
Har du möjlighet att ta in honom under natten?

Förmodar att betet blir bättre nu när det har regnat o även att gräset skjuter fart nu i Augusti igen.

De andra hästarna ser värre ut... :crazy: Två ettårshingstar... En gammal valack på 21 år går där oxå men han ser rätt ok ut.

Det kan hända att jag kan ta in honom på natten, men jag betalar ju bara för betesplats denna månaden. Troligtvis får han stå inne ensam i så fall och det tycker han nog är halvkul...

Det är mycket xx i honom. u. xx och e.u. xx (75%?) Eller hur man nu räknar?!

Hoppas som sagt att betet växer till sig lite. Men jag har ju stödutfordrat rejält och tycker att han börjat ta sig.

Tyvärr är han ju halt och har stått en vecka, så vi har inte kommit igång med kroppen och formen än :mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 397
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 354
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 910
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka