Mager katt

Dobby

Trådstartare
Vi har en gammal kastrerad hankatt i stallet som är väldigt mager. Veterinär har tittat på honom när hon kommit för hästrelaterade saker och bedömer honom som "pigg men muskelfattig". Han har tydligen tappat en del tänder också. Torrfoder finns alltid framme, men han äter inte mycket av det. Vi inackorderingar brukar ta med mjukmat åt honom, oftast har vi köpt mat för kattungar då vi antar att det är näringstätare än annan mjukmat, men ingen av oss är några kattexperter. Han har blivit avmaskad.

Vad är bästa fodret för en katt som behöver gå upp i vikt?
 
Vi har en gammal kastrerad hankatt i stallet som är väldigt mager. Veterinär har tittat på honom när hon kommit för hästrelaterade saker och bedömer honom som "pigg men muskelfattig". Han har tydligen tappat en del tänder också. Torrfoder finns alltid framme, men han äter inte mycket av det. Vi inackorderingar brukar ta med mjukmat åt honom, oftast har vi köpt mat för kattungar då vi antar att det är näringstätare än annan mjukmat, men ingen av oss är några kattexperter. Han har blivit avmaskad.

Vad är bästa fodret för en katt som behöver gå upp i vikt?
Byt foder det finns foder för äldre katter som har tendens att tappa vikt. O välj mjukmat om katten inte äter hårdmat. Det kan behöva göras en ordentlig koll av kattens tänder. Avmaska katten. Men detta är ägarens ansvar att ta tag i.
 
Nu vet jag inte hur mycket stallägaren/ägare bryr sig om sin katt, men jag skulle göra en riktig seniorkoll, ta blodprov, kolla njur värden, avmaska osv. Plus kolla för TR, fruktansvärt smärtsamt för katten, och om den har TR och ingen vill ta ansvar=betala, då anser jag faktiskt att det är bättre med en human avlivning.

Tyvärr kostar röntgen en del, men en rejäl vet undersökning/tandkontroll det tycker jag faktiskt att en gammal trogen musjägare är värd. Hur mycket har katten sparat stallägaren/inackorderingarna med att hålla undan sorkar och möss?
 
Nja, sedan han blev kastrerad (många år sedan) har han väl inte gjort många knop :grin:. Men jag håller med dig, det är väl dags att han får en ordentlig genomgång. Musjagandet överlåter han med varm hand till de andra katterna.
 
Nja, sedan han blev kastrerad (många år sedan) har han väl inte gjort många knop :grin:. Men jag håller med dig, det är väl dags att han får en ordentlig genomgång. Musjagandet överlåter han med varm hand till de andra katterna.


Inte så märkligt att de andra tar fler möss om han är gammal och sliten. Gissar att han har problem med tänderna om han inte äter ordentligt. Säger som övriga - ta med den till Vet på kontroll. Är det illa i munnen så kan det vara bättre med avlivning så den slipper smärtor - eller så kanske det räcker med att de tar bort tandsten och rensar lite. Men låt den inte gå runt mager och skröpplig.

Finns det ingen som ansvarar för katterna? Ekonomiskt menar jag, är den försäkrad?

Angående mjukmat så titta på seniorfoder.
 
Dålig munhälsa påverkar hela kroppen så är katten klen i munnen och har varit det en längre tid kan inre organ vara påverkade (t.ex. njurar) så det bör vara prio att kolla upp katten ordentligt. Är inte ägaren villig att göra det och ingen annan vill träda in går det liksom inte att göra så mycket. Är njurarna påverkade är kattungemat ingen höjdare eftersom den behövs specialfoder för njurarna. Vad man än gör blir liksom bara plåster på såren om man inte går till botten med problemet.

Men är munnen dålig och katten är dåligt musklad (äter för lite?) kan man utgå ifrån att katten har ont och mår dåligt. Då är avlivning bättre än ingen behandling alls.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
696
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: Nikan
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp