Bukefalos 28 år!

mager ponny som inte går upp i vikt

ellabellabus

Trådstartare
Jag har en ponny som är mager, som inte går upp i vikt trots gödningsdiet.
Några har kanske läst min tidigare tråd om cushing, IR och fång. Det är sannolikt inte något av detta som är problemet just nu.
Saken är den att vi har kommit till vägs ände utan att hitta något som förklarar varför hon gått ner o vikt och varför hon inte ökar i vikt. (vägs på våg på kliniken, så det är inga gissningar)

Vi har gjort alla möjliga undersökningar:
kortisonbelastning - negativ, dvs det är inte Cushings syndrom
tänderna är kollade - små hakar, som inte kan förklara viktnedgången
diverse blodprov tagna, inkl borrelia och anaplasma - inga antikroppar påvisade och provsvaret visar inget som avviker från det normala
gastroskopi visar inget onormalt
träckprov är taget men vi har inte hunnit få svar på det

Det enda vi kan komma på mer att undersöka är att göra en glukosbelastning (typ) för att ta reda på om hon har något näringsupptag alls från tarmen...

Är det någon som varit med om något liknande? Som kan ge oss fler förslag på vad det skulle kunna vara för fel, eller vilka undersökningar vi kan göra? Både jag och veterinären känner att vi har tömt ut förrådet på tänkbara diagnoser/undersökningar, så ny input mottages tacksamt.

(hon äter melassfri lusern, olja och hösilage i mängder som borde överskrida hennes underhållsbehov ordentligt, men trots 4 veckor på denna diet har hon inte ökat ett enda hekto i vikt...)
 
Sv: mager ponny som inte går upp i vikt

verkligen mysko.
Och inga symptom alls? Äter det som bjuds osv?

Det som långsökt slog mig skulle isf vara grässjuka.
 
Sv: mager ponny som inte går upp i vikt

äter med god aptit, allt som serveras (om jag inte häller för mycket olja på lusernen...)
avföring normal
pigg och glad

det ÄR verkligen skumt :crazy:, det är därför jag söker nya infallsvinklar...

Jag kan inget om grässjuka, men min spontana fråga är: brukar inte det ha ett ganska snabbt förlopp? Detta är något som varit ganska utdraget, går att läsa lite mer i min andra tråd.
 
Sv: mager ponny som inte går upp i vikt

det finns en kronisk form av grässjuka med, det är dom som överlevde det akuta, dom är väldigt få men det finns, en tydligt uppdragen buk(som en vinthund) brukar vara ett kännetecken.
 
Sv: mager ponny som inte går upp i vikt

Vad har veterinärerna för teorier?
 
Sv: mager ponny som inte går upp i vikt

det finns en kronisk form av grässjuka med, det är dom som överlevde det akuta, dom är väldigt få men det finns, en tydligt uppdragen buk(som en vinthund) brukar vara ett kännetecken.
Nej, uppdragen är hon inte, bara mager.
Vad har veterinärerna för teorier?
Inga alls... :crazy: Det är därför jag skapade den här tråden, för vi har helt enkelt slut på idéer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp