Mager/sjuk kanin

Sv: Mager/sjuk kanin

Hur mår kaninen nu?
Äter/dricker hon som hon ska?
Piggare? Sitter ihopkrupen fortfarande?


Det KAN ju ha varit så att hon var lealös/apatisk för att hon var i svält :(

Jag förstår problematiken med att ett veterinärbesök kan stressa ihjäl henne när hon mår som hon mår i dagsläget.

Jag har en gammal hona som ibland faller ur lite, då får hon lusernhack för proteinets skull och det fungerar bra.

Hoppas det går bra med den lilla!
 
Sv: Mager/sjuk kanin

kl

Jag tycker det annars låter som att du erbjuder dina kaniner ett bra hem, stor box att röra sig på, du har kastrerat hanen och så :)

Lite snabb grundinformation om kaniner är att de måste ha fri tillgång på bra/fräscht hö och vatten . De flesta kaniner klarar sig bäst på enbart vatten och hö.
Vissa behöver lite tillskott, då kan en näve kaninpellets räcka.

Kaniner är enkla, med utrymme att röra sig på, sällskap, hö och vatten mår de som bäst :)


Om en kanin sitter still i ett hörn, verkar trött/hängig, inte lika pigg som vanligt så måste du snabbt kolla upp vad det är för fel.

De har en väldigt känslig mage, deras magsystem är gjort för att vara igång nästan konstant och blir det något tok så kan de dö (snabbt). Gaskolik/förstoppning är en väldigt vanlig orsak till att en kanin dör. När det gäller ont i magne kan veterinären inte göra något mer än vad man själv kan göra har jag tyvärr fått erfara.

Så det finns några saker som är extra bra att ha hemma i kaninapoteket:
Critical Care (tror det är rätt namn) som man blandar som en gröt och ger om kaninen inte äter av sig själv. Detta räddade min lilla hona när hon var i chock efter att blivit tagen av räven.
Miniform. Mot gaser i magen . Räddade en annan liten kanintös
Paraffinolja, mot förstoppning.
Små sprutor så man kan spruta in något av ovanstående i munnen på dem :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mager/sjuk kanin

(Men min mamma erkände att hon gett henne ett helt äpple!

Jag tror att kaninen mår bäst av att ha en så lugn och stabil foderstat som möjligt just nu när hon är så dålig. Inga äpplen eller sånt som kan störa systemet.
Undrar om inte Critical Care kan vara bra för henne att äta.. men jag tror det är bäst att du ringer och rådfrågar veterinären över vad för foder som är bäst att ge. Blir himla dumt om mina råd inte alls är lämpliga!
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Jag ska ringa på måndag för man kan inte ringa på helgen. Vi provade att åka dit och knacka på alla fönster en gång när vi hade en katt som höll på att dö. Men de öppnade inte ändå. Då fick vi åka flera timmar till en annan veterinär som hade öppet och katten gick att rädda. Men den kliniken har lagt ner tyvärr, förstår varför, hon tyckte synd om oss att det blev så dyrt och gav oss rabatt. Men hur som- på måndag när de öppnar ringer jag.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Jag har skaffat massor med kaninböcker :) Jag vet inte ens om jag vill sälja dem, jag har fäst mig jättemycket vid dem alla tre, mamma kanin och hennes son och dotter. Det är dottern som är dålig. Mest fäst är jag vid hanen för han är riktigt kelig, han fick ju bo ensam ett tag när han var nykastrerad och då kelade vi mycket. Veterinären sade att han var en riktigt mysig kanin, jag fattar inte hur folk fungerar när de bara dumpar djur och överger dem :(
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Hur mår kaninen nu?
Äter/dricker hon som hon ska?
Piggare? Sitter ihopkrupen fortfarande?


Det KAN ju ha varit så att hon var lealös/apatisk för att hon var i svält :(

Jag förstår problematiken med att ett veterinärbesök kan stressa ihjäl henne när hon mår som hon mår i dagsläget.

Jag har en gammal hona som ibland faller ur lite, då får hon lusernhack för proteinets skull och det fungerar bra.

Hoppas det går bra med den lilla!

Hon både äter ock dricker :) Hon har börjat springa omkring väldigt mycket och försöker smita ut när jag öppnat boxdörren. Jag vägde henne nu för en stund sedan och hon har gått upp 400 gram sedan hon kom hem. Förhoppningsvis är det INTE kaninungar utan bara hull och muskler.

Jag tänkte med att hon var ledsen och deprimerad av att inte få mat, och fått vara i en för liten bur samt bli påhoppad av en kaninhane hon inte gillade.

Dock tror jag att hon skulle klara att åka till veterinären, hon är trygg i sin åkbur, (hon har den i sin box och sover i den) och hon stressar inte alls små mycket som de andra två kaninerna gör när de åker bil. Ska säga det till veterinären.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

kl

Jag tycker det annars låter som att du erbjuder dina kaniner ett bra hem, stor box att röra sig på, du har kastrerat hanen och så :)

Lite snabb grundinformation om kaniner är att de måste ha fri tillgång på bra/fräscht hö och vatten . De flesta kaniner klarar sig bäst på enbart vatten och hö.
Vissa behöver lite tillskott, då kan en näve kaninpellets räcka.

Kaniner är enkla, med utrymme att röra sig på, sällskap, hö och vatten mår de som bäst :)


Om en kanin sitter still i ett hörn, verkar trött/hängig, inte lika pigg som vanligt så måste du snabbt kolla upp vad det är för fel.

De har en väldigt känslig mage, deras magsystem är gjort för att vara igång nästan konstant och blir det något tok så kan de dö (snabbt). Gaskolik/förstoppning är en väldigt vanlig orsak till att en kanin dör. När det gäller ont i magne kan veterinären inte göra något mer än vad man själv kan göra har jag tyvärr fått erfara.

Så det finns några saker som är extra bra att ha hemma i kaninapoteket:
Critical Care (tror det är rätt namn) som man blandar som en gröt och ger om kaninen inte äter av sig själv. Detta räddade min lilla hona när hon var i chock efter att blivit tagen av räven.
Miniform. Mot gaser i magen . Räddade en annan liten kanintös
Paraffinolja, mot förstoppning.
Små sprutor så man kan spruta in något av ovanstående i munnen på dem :)

Ja för mig var det självklart att de ska ha mycket plats och få vara tillsammans och inte inavla sig. Det var därför jag tog hem dem, annars skulle jag inte skaffat kanin. Tack :)

De har fri tillgång till hö och rent vatten i skål. Där de var förut fick de lite hö ibland och fri tillgång till pellets! :O Jag läste att deras tänder växer sig för långa och att de blir tjocka av det. När jag berättade det för gårdens ägare sade han att det var inte hans problem. Så jag köpte dem.

Oj, det låter allvarligt, jag ska nog prata med veterinären om kaninapotek när jag ändå är där. Jag har ju ett apotek till människor och ett till hästar och ett till katter, så klart kaninerna ska ha ett de med.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Jo, hon får bara hö, kaninpellets och torkade löv och örter nu. Och vatten såklart. Men min mamma är på som tusan och ska mata henne med gud vet vad. Potatisskal, gurka, morötter, kål av alla de slag och jag säger ifrån att hon får vänta till hon blir frisk.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Bra att du står på dig! Berätta för din mamma att din kanin är väldigt känslig just nu och att magen måste stabilisera sig :)

SEN när hon är frisk igen kan ni skämma bort henne ;)


Jättebra att hon börjar röra sig igen, mycket bra!
Så hon sitter inte ihopkurad något mer?

En tanke.. efdtersom hon är väldigt mager.
Det är inte så att hon fryser när hon kurar ihop sig? Hur kallt är det i stallet? Finns det massor av halm i boxen eller något annat varmt hon kan gosa in sig i?


En annan sak som kan vara bra att veta är att kaniner är väldigt känsliga för vinddrag. Säger det bara så att du kan se till att hennes box är dragfri
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Ja, jag har sagt till henne att ge de andra kaninerna maten, inte för mycket bara.

Jo, hon kurar lite, men inte lika mycket och inte lika ofta. Hon har massor med halm och spån men sitter mest där det är väldigt lite spån och trycker. Men en av stallkatterna försöker sova hos henne och värma henne så jag hoppas de blir vänner. Just nu är hon rätt dum mot honom.

Det är inte jättekallt men det är ju betonggolv. Men jag kan lägga på mera halm. Det känns inte dragigt, men det är ju inte helt vindtätt, men hon har så hon kan gömma sig där det är vindtätt.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Har hon någon låda /hus att hoppa in i?

Lägg på mer spån där hon sitter så hon inte blir kall. Så bra att det går åt rätt håll, håller tummarna att det fortsätter så! :)
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Jag vet inte ens om jag vill sälja dem(

Då tycker jag inte att du ska göra dig av med dom, utan skaffa mer kunskap bara och fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite :)

Om du har någon filt eller liknande som inte används kan du testa att lägga in den till kaninen. Min förra föredrog att gömma sig under en filt än halm.

Vad gäller att skämma bort henne när hon blir bättre, eller skämma bort de andra kaninerna, var försiktig med att ge produkter med mycket vatten i, som t.ex. gurka och sallad. Dom kan lätt bli lösa i magen av det. Annars verkar du ha rätt bra koll på läget. :)
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Nu har hon blivit undersökt av en veterinär. Hon är antagligen inte dräktig. Tänderna är ok. Veterinären sade att hon skulle ha mycket mat och få vara ifred från de andra kaninerna. Så som vi gjort hittills. Hon är inte sjuk och det var skönt att höra. Antagligen har hon utsatts för mycket stress och under lång tid och det har fått henne att bli mager.

Veterinären sade också att hon antagligen är en korsning mellan hare och kanin. Om hon menade en riktig hare eller en belgisk hare (kanin) eller vad sjutton hon menade med det vet jag inte och så länge min kanin, eller vad hon nu är, blir frisk så får jag vara tacksam för det. :)

Tack för all hjälp jag har fått :) Nu ska jag se till att göda henne ordentligt och övervaka hennes vikt.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Vi har gamla yllefiltar som hästarna får ha när de är blöta, hon kan få dem som min förra häst hade sönder, den är för liten för hästarna att ha nu när den är trasig så den passar ju bra :)

Åh, det är just gurka och sallad de är som galan i, hihi. Vi brukar ge dem mest knapriga saker som morot och paprika. De två friska får även ett litet äpple som de brukar jaga varandra och sno, som om de lekte. De gör så även när de får varsitt äpple.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Min kanin har aldrig fått problem med magen av gurka eller sallad.
Kål däremot ger riktigt dålig mage.
En sak som man bör veta som kaninägare är att om de regelbundet får mycket morot eller annat med mycket fruktsocker så måste det fasas ut långsamt. Kroppen vänjer sig vid vissa nivåer och om sockret försvinner plötsligt så har kaninen fortfarande så mycket insulintillverkning att de får blodsockerfall. Det visar sig genom att de börjar darra. De blir svagare och darrar ännu mer och dör inom ett dygn om de inte får druvsockervatten. De dricker det självmant och brukar sluta dricka när de mår bättre.
Numera har jag alltid druvsocker och vatten med när vi reser någonstans.
Det är inte farligt att ge frukt eller morot, det som är farligt är att ge varje dag så att kroppen vänjer sig och sedan sluta abrupt. Kanske även dumt med stora mängder, det sägs så.
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Vad skönt att din kanin börjar må bra igen, att hon inte var dräktig och att du åkte till veterinären!
Kaniner och harar kan inte få avkomma tillsammans så veterinären måste ha menat någon av kaninraserna som går under benämningen "hare", som t.ex belgisk hare som du var inne på :)
 
Sv: Mager/sjuk kanin

Nu är den före detta sjuka kaninen en sprallig "liten" lurvboll på över fyra kilo! :D (Nejdå, hon är inte fet, men det är så stor skillnad.)

Tyvärr har det varit problem at flytta in henne i flocken igen men jag hoppas att det ska lösa sig med tålamod. Tack alla för hjälpen och all info :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp