Bukefalos 28 år!

Magert marsvin

Eskita

Trådstartare
Ett av mina marsvin har börjat bli smalare än tidigare. Det är främst över ryggen/revbenen, som känns tydligt, medan magen är ungefär som vanligt. Han är alltså ganska bukig. Jag är nybörjare med marsvin, har haft de två jag har nu i ca 1,5 år och de är mina första. När det gäller häst så skulle jag säga protein- och muskelbrist, men kan man tänka lika med marsvin?

De bor två stycken tillsammans och kommer bra överens. Det andra marsvinet är mer dominant men jag har inte sett någon tendens till att det är för mycket. De har alltid fräscht hö att käka, får grönsaker varje dag och pelletsblandning några gånger i veckan. Kan inte se något fel på tänderna, men det är inte så lätt att se längre in i munnen :meh:
Han är pigg och som vanligt, dvs väldigt nyfiken och springer runt överallt.

Någon som har något råd?
 
Sv: Magert marsvin

Jag kan ingenting om marsvin, men du kan ju alltid ringa veterinären och rådfråga, speciellt om marsvinet är magert som du skriver i rubriken.
 
Sv: Magert marsvin

Jag tycker du ska ta honom till veterinären, med så små djur som marsvin kan det snabbt bli kritiskt. De har ju inte så mycket vikt de kan tappa innan det blir för mycket.

Proteinbrist är det nog inte, jag har iallafall aldrig hört talas om det. När mina marsvin tappat vikt var det i ett fall tänderna i kombination med cystor i äggstockarna, och i ett annat bara cystor i äggstockarna. Nu säger jag absolut inte att det är något sådant allvarligt med din hane, bara att det är bättre att kolla upp på en gång ifall det är något.

Lycka till med grisen! :)
 
Sv: Magert marsvin

Om det är ett ungt marsvin skulle jag säga att chansen för tandfel är ganska hög. Man kan ta en liten tesked och försöka använda den som spegel inne i munnen (fast det är svårt att lyckas). Det behöver inte vara något jättesaftigt tandfel alá tänder som växer som ogräs inne i munhålan utan så simpelt som sned nedslitning så det uppstår vassa kanter som är obehagliga att tugga med. Tandfel är en ärftlig faktor (men felutfodring kan också ge det - men med tanke på vad du ger dem så är det nog inte fallet).

Om ditt marsvin är satin så är det satinsjukan som slagit ner och då finns inte så mycket att göra dessvärre.

Du kan ge marsvin havre/vetekli gröt (2 delar torrvaror ½-1 del vatten brukar uppskattas mest) på ett fat. Lite i början men om de gillar det så utöka givan. Brukar vara ett bra sätt att få mer massa hos marsvin.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 084
O
Övr. Djur Jag har dragit mig för att fråga ett tag nu eftersom de svar jag mest får är att jag inte sköter mina marsvin som jag ska när jag...
Svar
10
· Visningar
2 516
Senast: Osis
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 773
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp