Bukefalos 28 år!

Magert marsvin

Eskita

Trådstartare
Ett av mina marsvin har börjat bli smalare än tidigare. Det är främst över ryggen/revbenen, som känns tydligt, medan magen är ungefär som vanligt. Han är alltså ganska bukig. Jag är nybörjare med marsvin, har haft de två jag har nu i ca 1,5 år och de är mina första. När det gäller häst så skulle jag säga protein- och muskelbrist, men kan man tänka lika med marsvin?

De bor två stycken tillsammans och kommer bra överens. Det andra marsvinet är mer dominant men jag har inte sett någon tendens till att det är för mycket. De har alltid fräscht hö att käka, får grönsaker varje dag och pelletsblandning några gånger i veckan. Kan inte se något fel på tänderna, men det är inte så lätt att se längre in i munnen :meh:
Han är pigg och som vanligt, dvs väldigt nyfiken och springer runt överallt.

Någon som har något råd?
 
Sv: Magert marsvin

Jag kan ingenting om marsvin, men du kan ju alltid ringa veterinären och rådfråga, speciellt om marsvinet är magert som du skriver i rubriken.
 
Sv: Magert marsvin

Jag tycker du ska ta honom till veterinären, med så små djur som marsvin kan det snabbt bli kritiskt. De har ju inte så mycket vikt de kan tappa innan det blir för mycket.

Proteinbrist är det nog inte, jag har iallafall aldrig hört talas om det. När mina marsvin tappat vikt var det i ett fall tänderna i kombination med cystor i äggstockarna, och i ett annat bara cystor i äggstockarna. Nu säger jag absolut inte att det är något sådant allvarligt med din hane, bara att det är bättre att kolla upp på en gång ifall det är något.

Lycka till med grisen! :)
 
Sv: Magert marsvin