Sparrisen123

Trådstartare
Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på sju hundra frågor skulle jag bli väldigt tacksam!

För det första, marsvin är flockdjur va? Ska man ha minst två marsvin eller kan man ha ett ensamt? Om man ska ha två, ska man ha hanar, honor eller en av varje?

Fungerar de ihop med andra djur som t.ex. lugn och snäll hund? Självklart ska de inte leka ihop och sådär :D men ni fattar förhoppningsvis hur jag menar.

Vad finns det för krav på buren? Då menar jag inte lagar utan mer för marsvinets bästa. Vilka mått bör buren ha? Hur stort galler? Ska man ha höboll, högaller, annat till höet? Kan man ha en sån där utebur/betesbur för kaniner där marsvinet/marsvinen kan gå en stund om dagen på sommaren? Hur länge?

De äter hö, så långt har jag koll. Men måste man köpa zoobutikshö eller kan man köpa en vanlig höbal för hästar? Givetvis torrhö, och självklart förutsatt att balen kan förvaras torrt osv. Vill de ha kraftfoder? Vatten, ska det serveras i vattenflaska eller skål? Annat smått och gott, typ grönsaker, vad vill marsvin äta, hur mycket och hur ofta?

Kan marsvin försäkras? Om ja, är det dyrt/billigt? Är marsvinsförsäkringar överlag bra? Täcker de det som vanligast är marsvinens hälsoproblem? Och på tal om det, vad är marsvinens vanligaste hälsoproblem? Och allmän skötsel, ska de "slita tänderna" på något? Vad? Klippa klorna, kan man göra det själv eller måste det göras hos veterinär/zoobutik? Borstar man pälsen på de korthåriga/virvelmarsvin?

Ska man köpa marsvin på "marsvinskennel" eller är det okej att köpa hos djurbutik? Hur gamla ska de vara när man skaffar dem?

Har jag glömt att fråga om något som jag måste veta så får ni givetvis gärna berätta det! :)
 
Sv: Marsvin

Ja, marsvin är flockdjur och enligt djurskyddsföreskriften får de inte hållas ensamma utan ska gå i par. Hanar fungerar ihop, honor fungerar ihop. En av varje är dumt om den ena inte är kastrerad. Det blir på tok för mycket bebisar då.

De jag hade fungerade jättebra med alla möjliga typer av hundar, katter, kaniner och råttor. Kan säkert vara individuellt men risken är nog att hunden blir mer stressad än vad marsvinen blir. :)

Jag hade en "vanlig" bur men i princip alltid öppet så de antingen kunde gå fritt eller åtminstone i en "hage". Galler behövs egentligen inte men har du hund är det kanske att rekommendera. Eller om man har en som min ena som hoppade över allt om det inte var galler. :p Marsvinen brukar tycka att det är bäst om höt ligger löst, så att de kan krypa in under det och mysa runt i det. Blir lite mer spill men för mig var det värt det över hur mycket marsvinen gillade det. Har även haft höhäckar och höbollar. Att ha någon hage eller bur ute till dem på sommaren är jättebra. Hur länge de kan vara ute beror väl på hur vana de är vid gräset, att släppa för länge innan de är vana.

Mina var SJUKT kräsna med sitt hö och matvägrade om det inte var gott nog enligt dem. Var helt hopplöst ibland. Men så länge de äter så är det bara att fodra med det du har bäst tillgång till typ. Vatten gav jag i flaska, min yngre fattade faktiskt inte hur man skulle dricka ur skål när jag testade... :p Kraftfoder kan man ge som godis, jag brukade strö ut lite i buren så de fick gå o leta.

Det som är viktigt när det gäller marsvin är att de behöver C-vitamin. Många förespråkar att man ska ge droppar i vattnet. Problemet där är att den vitaminen försvinner väldigt fort så det är osäkert om marsvinen får i sig det de behöver. Mina tyckte dessutom att dropparna smakade päck och drack inte om det var c-vit i vattnet. Att läsa på om vilka grönsaker som ger tillräckligt med c-vit är mitt tips. Men sen kan man ge droppar också, det skadar inte om de får för mycket i sig. Mina klarade sig väldigt bra på de c-vitrika grönsakerna de fick dock.

Jag försäkrade mina grisar efter att den ena fick åka in akut på midsommardagen och vara kvar över helgen. Hejdå 4000:- på den liksom. Agria hade jag, var billigt och täckte väl typ "allt" förutom avlivningen tror jag? Minns inte exakt. Väldigt väl investerade pengar i alla fall.

Vanliga sjukdomar är tex urinsten. Gamla marsvin kan få problem med bajseriet. Tänderna kan krångla men vet inte hur vanligt det är. Lite ohyra o sådär är väl vanligt med. Knölar o så är väl rätt vanligt men ofta ofarligt... Finns säkert mer också! Klippa klorna kan man göra själv men hur snälla marsvinen är med det varierar. ;)

Jag förespråkar att skaffa marsvin från omplaceringar. Finns många som behöver hem! Zoobutik skulle jag inte köpa från om jag inte visste att de var sjukt seriösa med sina smådjur, vilket alldeles för många inte är.
 
Sv: Marsvin

Instämmer och lägger till: minst två marsvin, flera är inget hinder :D
Marsvin är fantastiska små varelser.
 
Sv: Marsvin

Hanar går bäst att hålla i par, tre eller fler och de slåss (rejält). Honor kan man däremot ha i större flock, har nio som bor ihop nu. Det är ingen större skillnad annars på att ha hane eller hona, de skillnader som finns är mest individuella. Vissa raser är mer aktiva och nippriga än andra som är mer coola och lugna.

Jag har hund och katter och det är inga problem, de vänjer sig vid varandra. Naturligtvis får man hålla koll osv.

Hö rekommenderar jag att man köper från en bra höbonde. Hösilage rekommenderas inte. Hö från affär i påsar är det ofta sämre kvalitet på, dessutom blir det sjukt dyrt i längden... Fast har man bara två marsvin så är det väl överkomligt, har man 19st.... Ja då är direkt från bonde rejält mycket billigare.

För två marsvin bör buren vara minst 120*55 (tror jag standardmåttet på gallerbur är) tycker jag även om det är tillåtet med mindre, men ju större desto bättre! Mer utrymme, gladare grisar och mycket roligare att titta på plus att det blir lättare att möblera. Höhäck rekommenderas inte, de äter bättre från burbotten och gillar att rejsa i höet. Kraftfoder varierar, beror på vilken ras på marsvin du har. Vissa behöver mer, andra mindre, precis som med hästar. Gnagarblandningar bör du undvika, för höga mineralhalter. Ett bra pellets (JR farm, oxbow, lottie) och så kanske lite havregryn, kornkross på det är mumma! C-vitaminrika grönsaker varje dag! Jag ger hö morgon och kväll, fyller på kraftfoder på kvällen till de som ska ha och ger grönsaker en gång om dagen. Nu är de ute på grönbete om dagarna, gissa om de gillar det...! :) Man vänjer in dem, återigen precis som hästar, och är vädret bra kan de gå ute dygnet runt sommartid.

Klipper klorna gör man själv, klippa pälsen behöver man göra om man köper långhårigt marsvin (och inte planerar ställa ut), speciellt runt rumpan för att förhindra att det blir kladd och tovor. Behövs inte på virvel (abessinier) eller släthåriga, om man nu inte hemskt gärna vill förstås. Tänder håller man koll på, märker man att de växer ojämt, för snabbt eller så så får man gå till en marsvinskunnig veterinär (de är ganska få) för att få dem klippta. Här är ju ett bra hö A och O även för tänderna.

Jag rekommenderar att du köper från uppfödare, de förmedlar ofta omplaceringar dessutom, och då får du marsvin som från det att de är små är välhanterade, vuxit upp med bra foder i trevligt sällskap och med en bakgrundshistoria vad det gäller ev. sjukdomar och defekter i linjerna. Köper du från djuraffär stöttar du med största sannolikhet grossistavel, riskerar få hem djur som är sjuka eller har ohyra, felaktigt könsbestämda, inte tillräckligt gamla och ibland även dräktiga.... Tyvärr är det inte ovanligt ens 2013! Ungar bör vara över 5v gamla och väga minst 300g innan de säljs.

Svenska marsvinsföreningens hemsida har en lista på registrerade uppfödare. Inom marsvin måste man avla, ställa ut och göra kunskapsprov innan man får regga uppfödarnamn, så det finns även icke-registrerade men för det ändå seriösa uppfödare men de är då lite svårare att hitta.
marsvin.ifokus.se är ett bra tips om man vill läsa på mer.
På facebook finns grupper, bland "svenska marsvinsföreningen" samt "marsvin köpes/säljes/omplaceras" som kan vara av intresse.
 
Sv: Marsvin

Jag har en utomhusbur i två våningar inne och dessutom kan de gå lösa i resten av rummet. De får mycket gott att äta som för "inneiburenjämt-marsvin" inte kan få så mycket av som pellets och morötter. Lite broccoli varannan dag och vitkål varannan funkar suveränt för c-vitaminet och så hö från stallet. I buren har jag helst träpellets (små från djuraffären, men stora går säkert bra också) och så halm över. Spån fastnar gärna och sprider sig överallt.
 
Sv: Marsvin

Mina marsvin (numera 3 st, honor) bor numera hos mina föräldrar. De har en bur som är 120x55 (och ibland 100x50, mamma varierar när hon gör rent åt dem). Buren står i köket och är öppen dagtid, de är endast instängda på nätterna. I buren har de vattenskål (de föredrar det framför flaska) - tyvärr blir det rätt smutsigt så det byts minst morgon och kväll, oftast ett par gånger till varje dag.
Har spån som underlag och höet (fri tillgång) på botten.

Utanför buren har de en kartong som hus och pinnar att gnaga på.

De får frukt och grönt dagligen, morot, äpple, gurka, päron, vindruvor, sallad osv. Riktigt bortskämda är de :D Styr och ställer och klagar om mamma inte nattat dem i tid (då skriker de sina oooiii oooiii åt henne och sitter nedanför diskbänken och väntar :p).
Sommartid får de dessutom gräs och maskrosblad plockat åt sig (samt dagar i utebur, som tex nu när de är hos mig eller om mina föräldrar är på sommarstället).

Om det inte vore för min allergi skulle jag jämt ha marsvin, men nu får de bara bo hemma hos mig och sambon tillfälligt när föräldrarna är iväg.

Slänger in ett par bonusbilder.
Tequila, då nyinflyttad hemma - avlivades pga ålderskrämpor för två månader sedan, 6½ år gammal
Marsvin015.jpg


Svinto (himalaya), då några veckor (numera 6 år 10 månader) och Nella (död sedan 2 år)
Svinto060919.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Marsvin

Svarar alla

Tack för era informativa svar :) Det verkar ju ganska enkelt att ha marsvin även för en newbie som mig!

Eftersom jag har hund vill jag inte ha marsvinen lösa utan uppsikt, då bör jag alltså satsa på minst 120*55? Man borde väl också kunna bygga en egen bur, va? Våningsburar och sånt har jag sett när jag googlat lite så jag antar att det är okej. Har nog tillgång till en hel del gamla skåp, byråer osv. som med lite modifiering skulle kunna bli en schyst bur.

Och bete, hö och sånt verkar det som att "tänka häst" räcker långt? Hästar har jag erfarenhet av så det bör inte vara några problem :) Jag hittade också lite sidor med information om vilka grönsaker och frukter som är bra. Men saltsten till marsvin verkar det råda delade meningar om...? Vad gäller där?
 
Sv: Marsvin

Jag tror att de flesta veterinärer avråder från saltsten pga att risken för urin-/njursten ökar. Av samma anledning tycker jag också att man ska undvika pellets. Sedan ett av mina marsvin fick avlivas till följd av urinsten har jag bara gett hö och grönsaker till mina och de har klarat sig fint på det.
Vill man ge något kraftfoder kan havre vara ett bra alternativ, men det behövs egentligen bara om de har problem med hullet.
 
Sv: Marsvin

Jag säger som Con- ingen saltsten och egentligen inget kraftfoder.

Jag gav som sagt bara kraftfoder som berikning, som de fick leta runt efter i bottenströt. Kul för dom att ha något mer att pyssla med utan att de får i sig för mycket.
 
Sv: Marsvin

Ingen saltsten.
Av våra får endast en pellets/kraftfoder och det är gamlingen som börjat tunna ur lite.
 
Sv: Marsvin

Hanar går bäst att hålla i par, tre eller fler och de slåss (rejält).

Sånt där är allt för induviduellt för att avfärda rakt av. Hade två hanar som bodde ihop och en dag flyttade en annan av mina hanar in i deras bur helt på egen hand. Blev inte minsta lilla bråk utan de tre levde lyckliga i alla sina dagar. Har haft många grupper om tre som har gått hur bra som helst.
 
Sv: Marsvin

Jag hade 4 hanar som bodde bra tillsammans, en dog och den nya jag tog in funkade bra tills han blev ett halvår och de gick ut på gräs, då plötsligt blev han en fighter. Den hulliganen fick flytta.
 
Sv: Marsvin

Sånt där är allt för induviduellt för att avfärda rakt av. Hade två hanar som bodde ihop och en dag flyttade en annan av mina hanar in i deras bur helt på egen hand. Blev inte minsta lilla bråk utan de tre levde lyckliga i alla sina dagar. Har haft många grupper om tre som har gått hur bra som helst.

Nej, däremot är det absolut för individuellt för att rekommendera en nybörjare att skaffa fler än två hanar och ha dem ihop då det krävs utrymme, kunskap om "marsvinsspråk" samt att man är beredd på att sära dem och omplacera eller skaffa ännu fler. Risken är större för slagsmål än att det faktiskt fungerar.

Jag som har 19st kan lätt hitta en ny kamrat om två ryker ihop, jag kan också chansa och testa att ha dem tre och tre, men jag skulle aldrig rekommendera någon som vill ha några stycken till sällskap att skaffa en grupp hanar. Då är det bättre att satsa på honor.

Jag hade tre hanar som en rejäl brunstnatt bland honorna rymde och slogs hela natten innan jag märkte något, en av dem blev ordentligt illa skadad, behövde veterinärvård och avled senare, en annan också illa skadad men återhämtade sig på ett par veckor med daglig sårvård. De två som är kvar tål nu inte ens att se varandra, den ena är ärrad, den andra blev stolt far till 6 ungar...
 
Sv: Marsvin

Fast det kanske har mer att göra med att du har honor i närheten som brunstar?

Min erfarenhet säger att det ofta är då det kan bli tjorv mellan hanar.
 
Sv: Marsvin

Fast det kanske har mer att göra med att du har honor i närheten som brunstar?

Min erfarenhet säger att det ofta är då det kan bli tjorv mellan hanar.

Jag utgick från mer än min egen erfarenhet, delar den uppfattningen med många andra uppfödare. Jag kan nog inte komma på en enda en faktiskt som utan vidare skulle sälja tre hanar till någon om de vet att de tre sedan ska sitta ihop. Det hänger alldeles för mycket på marsvinens individuella personligheter och mycket kan hända när de kommer i "tonåren" eller någon förändring inträffar (se Madicks inlägg om lite tid ute).

Jag hade själv en köpare som köpt två hanar och sedan ville ha två till och undrade "kan vi få lämna tillbaka om det inte funkar att ha dem i flock". Mitt svar blev "tyvärr nej, eftersom det går emot min och allmän rekommendation".
 
Sv: Marsvin

Min erfarenhet inkluderar ganska mycket även den, om det nu är viktigt.

Jag har heller inte skrivit att jag tycker det är självklart att man kan ha fler än två hanar ihop. Utan att i exemplet du tar upp så spelade nog de brunstande honorna en väldigt stor roll i bråket. Och att det ofta är brunstande honor som skapar problem bland hanar. Varken mer eller mindre.
 
Sv: Marsvin

Ja naturligtvis spelade brunsten roll i DET bråket, det var ju den utlösande faktorn. Det var främst ett varnande exempel om de skador som kan följa om hanar slåss på allvar. Brunstande honor kan skapa problem, ja. Dock inte hos mig så länge hanarna inte rymmer (vilket de inte längre kan heller), har inga problem att sammanföra vuxna hanar trots brunst i samma rum.

Jag skulle ändå inte ha dem i grupp, oavsett om jag hade honor eller ej. Så det är fortfarande inget jag rekommenderar.
 
Sv: Marsvin

Men hur ofta slåss de på sånt allvar om det inte är honor inblandade i det hela?

De gånger jag varit med om ens i närheten av riktigt allvar har honor alltid varit inblandade. Därmed fortfarande inte sagt att alla hanar fungerar ihop i grupp, eller ens par. Av mina egna var en så jävla sur o grinig ibland att han nog egentligen inte passade ihop med någon. Å andra sidan vet jag många som tycker att det oftare är bland honorna som det uppstår rejäla problem.
 
Sv: Marsvin

När den yngre hanen kommer in i "tonåren" (runt halvåret gammal) är det vissa hanpar som inte längre funkar ihop. Likaså har det hänt att det skurit sig mellan hanarna om jag varit tvungen att sära på dem i ett par dagar. I vissa fall är den ena så pass mobbad att han inte får matro och tunnar ur, då väntar jag inte på "det stora slagsmålet". Först testar jag att utöka utrymmet så de har gott om plats, lugnar det sig inte då så särar jag på dem. Andra hanar funkar att sätta ihop även efter att de gått med hona i fem veckor. Det varierar hur dominanta de är, vissa är riktiga grisar på att vakta på sitt utrymme och andra är mer generösa.

Mina honor har jag inga problem med, har 11st och två flockburar och när jag hystar dem in och ut på gräsmattan så är det på kvällen "hälften dit och hälften där" och inget tjafs. Delar hage dagtid ute. Har 9 hanar nu (två ungar som flyttar i sommar) och oftast är det vissa individer som inte funkar ihop men trivs med någon annan. Jag har ju möjlighet att testa mig fram vilka som kommer överens.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 183
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 581
Senast: Milosari
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: Lillagoajag
·
Däggdjur Hej! Jag har ETT marsvin just nu, marsvinets kompis dog för ca. 1 vecka sedan :( och jag funderar nu på om jag ska köpa en dvärgkanin...
Svar
10
· Visningar
8 125
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp