Magert skrälle ska komma hem!

om du vill ha upp honom i ca 750 kg så borde han få ungefär 12kg hö (torrsubstans)..o eftersom du har ensilgae så ska du ju ge ännu mer..flera kg mer..efetrsom det inte alls är lika hög torrsubstans i ensilage..
och till det ca 4 kg kraftfoder...
energi (Mj) är det som hästar blir feta av så är han van vid havre o betfor så fortsätt med det...
det är ju mkt energi i havre.
testa det
 
Svarar er båda.
Om ni läser hela inlägget så ser ni att han varit på klinik eftersom han varit dålig, givetvis är kan korrekt avmaskad och även träckprovs analys har gjorts!!!
 
jojo men läs mitt sista inlägg...han har ju fått typ 2kg ensilage för lite...
 
Helsingborg har ganska dåligt rykte vad gäller magra hästar. Det är sällan de INTE går ner 50 kg på en vecka där....
Det fixar sig med tiden. Bra är att ge det krafftfoder man ska ge blandat med lucernhack, då rinner fodret igenom systemet långsammare och magen håller sig bättre i trim. Lite olja är bra men absolut inte betfor (pajjar magen).
Jag ger till en av mina som har svårt att håla vikten (dräktigt gammalt sto) i princip fri tillgång på en blandning av hippoalfa och lucernsnitt oc krosshavre.
Hon tog sig på en månad.
 
Undrar jag med (fast på ett lite mildare och inte så aggressivt sätt ;) :)). Hur förstör betforen magen?
 
HEJ!
Vad rar du är som bryr dig :bow:, jo jag tycker att han ser lite "biffigare" ut. Främst i flanken, där är han inte längre så uppdragen, tror iofs att vätskan har gjort susen. Han äter bra men vet har rekomenderat att vi går över på hö eftersom det är mindre "syrligt" för hans mage som är lite känslig just nu. Så nu har vi grovfoderproblem igen, precis när jag tyckte att jag hittat så bra ensilage, bara till aleta efter bra hö i Skåne till ett bra pris. Urk vad trött jag blir på detta jagandet.
 
Vad skönt att höra! :)

Kanske Kraffts lucernmix skulle fungera i en övergångsperiod? Det är ju som ett bra hö. Det blir förstås dyrt om man ska fodra med det i längden, men som komplement till ensilaget tills ni hittat ett ok hö kanske? (Klinikbesök är ju också ganska dyra...)

Lycka till, och berätta hur det går för er!

/Majola
 
Aggresivt ????? ja det var verkligen inte meningen, många frågetecken är i min värld tecken på stor undran o nyfikenhet.
 
Betfor gör det svårare att hålla en fungerande tarmflora och en häst som stått på Helsingborg har gissningsvis en ganska pajjad tarmflora....
Grundar det på gamla välkända faktum. Travarna som ju är ganska utsatta och känsliga märker man väldigt lätt vad som funkar och inte funkar. Magsårshästarna blev värre av betfor och de stall som aldrig använde betfor hade minst magsår på kusarna.Jobbade med travare i 10 år och i många olika stallar så jag har sett fenomenet ofta.
Samma sak med foder som har mkt mellass i sig, är inte heller så bra för magarna.Hösilage likså.
Det finns väldigt mk intressant info om foder om man söker på utländska sidor, de visar en helt annan syn på saken än vad sveriges enda guru säger. Har undrat länge varför vi bara har ett foderproffs i sverige som alla referar till, finns det fler men som verkar i det fördolda?

Vad som händer innuti och varför det är så rent medicinskt har jag ingen aning om, har aldrig brytt mig om att ta reda på det, har bara konstaterat att det är så.Kanske nått med sockret? Även vi mänsikor funkar dåligt med socker, tex tjejer som har återkommande svampinfektioner blir ofta av med problemen när man minskar sockerintaget.
 
Kan bara konstatera att min lilla PRE blir helkass i magen bara man närmar sig honom med betfor :D, och mitt gamla halvblod fick kolik om man gav honom ens en dl. För övrigt har ingen av dem haft några magproblem.
Däremot kan jag varmt rekommendera linfrö.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp