Magert skrälle ska komma hem!

Rea

Trådstartare
Som sagt nu har hästen varit på sjukhuset i en hel vecka för diverse undersökningar och han ska få komma hem i morgon :bow:. Jag har ju fått hjälp av er förr med foderstat men nu känns det som panik!!! Han har blivit så smal och man kan TYDLIGT känna revbenen hela vägen uppe vid ryggraden nästan, höften står ut i luften, flanken indragen, ryggen på snudd till spetsig :cry: Vilken foderstat ska jag lägga honom på nu då? Han kommer att få grovfoder minst 4 ggr perdag och kraft 3ggr, hemma har jag lusern, havre, betfor, Basic E, foderjäst och dicalciumfosfat. Ensilage har jag också med dessa värden:
Näringsinnehåll per kg foder
Ts 65 %
Energi 7,5 MJ
Råprotein 90 g
Smältbart protein, häst 65 g
Kalcium 2,2 g
Fosfor 1,9 g
Ca/P-kvot 1,15
Magnesium 1,2 g
Spårämnen & vitaminer
Fe 53 mg
Mn 29 mg
Cu 3,1 mg
Co 0,04 mg
Zn 20,1 mg
J 0,19 mg
Selen 0,006 mg
Vitamin A IE 3880,8 IE
Vitamin D IE 646,8 IE
Vitamin E mg 7,7 mg
Aska 53,6 g

Orkar ni engagera er i mig och mitt problem engång till? Hur hade ni gjort, hur ofta, hur mycket. Vil även ha tips på vad som kan vara smörjande för tarmarna eftersom han lätt får torr avföring och lätt förstoppad då han fortfarande dricker lite halv tramsigt. Promenerar i skogen, är 8 år, 178 cm i mankhöjd, väger 710 kg men ska upp i all fall till 740!
 
Slabba på med rejält blöt betfor - hjälper till att lösa upp grovfoder - är lösande som allt socker och går att blanda ut rejält med vatten så allt kraftfoder blir blött. Även bra som aptitretare. Till en så stor häst kan man gladeligen ge 2 kg betfor (= 3 l torr ungefär)bara man ser upp med ca/p kvoten.

Sen är det ju alltid linfröavkok som slemmar - se "recept" här tidigare på sidorna.

Sen om jag inte minns fel - åt han inte hö förut.
Kan du ge honom det igen, kanske som komplement, jag bara har fått en fix ide om att det var den stora givan ensilage som ställde till det för honom. Han kanske blev för mätt på ensilaget och orkar inte dricka. Ja det är bara en fix ide men jag har verkligen funderat på din "lilla" häst.
Vilket grovfoder käkade han på djursjukhuset ?
 
Hur mycket grovfoder får han? Du har kalasbra stråfoder och skulle utan problem kunna ge fri tillfång. Proteinöverskott från grovfoder är inga problem för hästen att hantera. Och som tidigare svarade, Betfor är väldigt bra för hästar med dåligt hull, se upp så han inte får problem med magen bara.
 
Jag vet många som har haft bra erfarenheter av Krafft Rehab. Både för MAGEN och för att få tillbaka dem i hull i lagom fart när de gått ner sig. Helsingborgs Djursjukhus anv Rehab ochd et är framtaget i samarbete med dem. Det är ju framtaget för boxvilande konvalescenter som inte rör sig och kan hålla igång magen och så. Så det kanske vore vits att prova om den har lätt för förstoppningar. Sen kanske du får komplettera med annat också för att få balans i foderstaten, beror ju på vad hästen ska/får göra när den kommer hem?
Här hittar du mer info om Krafft Rehab: http://www.krafft.nu/pro_swe/special_needs.asp
Jag personligen har ingen erfarenhet av det men jag har hört gott om det.


I övrigt är mina tips:
Rejält blöt betfor för magen och LINFRÖ. Och då av den gamla hederliga typen som du kokar så det blir slemmigt.Och så gärna några deciliter OLJA. dels är det rena kalorier och bra för hull (utan att sätta sig på huvudet) och dels är det lite smörjande för magen, och du riskerar inte att få förstoppning.

Men sen måste du ju räkna in alltihop i foderstaten, men jag skulle se till att få med så mycket betfor som möjligt (och blöta den rejält) och rkna med/få in 2 dl olja och så linfrö som sagt.
 
Nä innan fick han ett riktigt skit ensilage så jag köpte eget i småbal till honom, detta gillar han :bow:. Hö med fina värden är jättesvårt att få tag i, har letat länge nu :(. Han har fått hö i Hbg och ätit upp det mesta, just nu verkar han ha riktigt bra aptit, bankar i väggarna och signalerar "Se för faaan till att ro hit mer". Det är det där med drickan jag bekymrar mig över.
 
Han har fått runt 10-12 kilo av detta ensilaget och jag är ganska säker på att han skulle kunna pula i sig mer bara jag ger fler givor/dag. Ska satsa på att öka upp detta rejält då alltså?
 
Han kommer mest att strosa lite lugnt ett tag framöver, skulle jag lägga sadel på den ryggen skulle jag ha dåligt samvete, tömkörning och annat markarbete lär det bli. Han kommer att sättas igång från noll och försiiiiiiktigt.
Olja och linfö ska jag titta närmre på likaså rehab :bow:.
 
Hej, Du måste ge minst 14 kg av det om ts halten är 65% och hästen väger 710 kg.
 
Rekommenderar varmt krafft rehab i det här läget. Jag har varit i exakt samma situation som du. På djursjukhuset sa de åt mig att prova rehab när jag hämtade honom. Det har verkligen funkat jättebra, han har gått upp i vikt i lagom takt och mår väldigt bra. Mängden är ju beroende på ditt hösilage och dess värden.
 
Jag har hämtat honom nu och innan vi åkte passade jag på att väga om honom för han var om möjligt ännu spinkigare än när vi kom dit. Jodå vid invägning förra veckan vägde han 719 (-30 kg sen september) och idag vägde han 692 :crazy:, minus 27 kilo på 7 dagar :cry:. Man blir förtvivlad och orolig, inga fel vad man hittar och nu äter och dricker han ok. Jag har införskaffat Kraffts Rehab och har mina planer på att sondmata :devil: hästen med det och ensilaget, tror ni det hjälper.
*Ledsen i ögat*
1361.gif
 
*Läget börjar likna katastrof* Magrat 27 kilo på en vecka HJÄLP SNÄLLA :cry:.
 
Hur ser hans nuvarande foderstat ut?

Ett foderstatsförslag:

14 kg silage
1 kg betfor
200 gr foderjäst (om du vill)
1,5 dosmått dikalciumfosfat
15 ml basic E

MJ 119
Smrp/MJ 8,55
Ca/P 1,4
Ca/Mg 2,84

Ge honom så mycket silage han kan få i sig. Du kan utan problem öka till 20 kg om han behöver det, men höj då till 2 mått dikalciumfosfat.

Om du inte får honom att äta mer silage så ge honom havre och/eller mer betfor, men då behöver han mer Magnesium.

mvh Jessica
 
Foderstaten han hade sist såg ut såhär

12 kg silage (bra om han äter mer, men ingen katastrof om han inte vill)
0,5 kg havre
1,5 kg betfor
1,5 dosmått dikalciumfosfat
+ selen och e-vitamin (ex 15 ml Basic E)

MJ 112
Smrp/MJ 8,09
Ca/P 1,53
Ca/Mg 3,09

Blir det för mycket energi, dvs går om han upp för mycket i hull eller blir för pigg, så kan du minska på betforen.

mvh Jessica

Men han har ju strulat med maten innan detta så egentligen vet jag inte, det känns ju som om han inte tillgodosett sitt behov av en ellar annan anledning och nu brakat i vikt för han varit dålig. Därför vill jag satsa på att få tillbaka hullet, han ska bara motioneras lätt, skritt lång tygel etc.
 
Men låt betforn ligga kvar på 1,5 kg och havren på 0,5 kg och lägg till så mycket silage som du får i honom.

Äter han inte mer silage så höj havren och/eller betforn.

Det som är intressant egentligen är ju hur mycket silage han kommer äta. I gamla tråden tror jag du skrev att du inte tror att du får i hästen mer än 12 kg, men nu skriver du att han antagligen kommer äta mer om du ger fler givor.

mvh Jessica
 
Ja han verkar mycket hungrigare nu så jag tror han kommer att stoppa i sig mer och han går i egen hage nu så jag kan lägga ut extra givor under dagen, det har inte gått att lösa innan och då har han inte ätit upp sina större givor. Men som sagt nu har han aptit och därför tror jag att han kommer att plocka i sig mer grovfoder om han får det utportionerat på fler tillfällen. Hoppas jag ialla fall.
 
Ajaj Kapten!
Ska öppna en ny 20 kilos bal idag och dela upp på ordinarie 4 givor + 3 extra. Har influensan idag och orkar knappt gå utom dörrarna, så det får bli 7 givor idag bara!
 
Vi kan ju göra en uppföljning av hur han ser ut om ett tag. Han får ju absolut inte fortsätta gå ner i vikt!!!! Då blir vi oroliga. :(

mvh Jessica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp