Bukefalos 28 år!

Maginfluensa

NagelacksBeroende

Trådstartare
Hur länge smittar maginfluensa? Och hur länge brukar maginfluensa normalt "hålla i sig"..? Eller är det väldigt olika?

Jag ska vara barnvakt på måndag, och barnet har nu fått maginfluensa (idag/igår verkar det som). Är det troligt att det har gått över till måndag?
 
Sv: Maginfluensa

Det brukar gå över på 1-2 dagar. 48 timmar efter senaste symptom (diarré/kräkning) anses man vara smittfri.
 
Sv: Maginfluensa

72 timmar är det väl ändå på magsjukor? Det har de alltid kört med på förskolan ialla fall...
 
Sv: Maginfluensa

Jaha, här kör de 48 timmar. Er förskola kanske kör med lite säkerhetsmarginal? Det är ju bara bra i så fall!
 
Sv: Maginfluensa

Jaha, här kör de 48 timmar. Er förskola kanske kör med lite säkerhetsmarginal? Det är ju bara bra i så fall!

Nja jag tror att de gick på smittskydds instituets förslag, de hade ialla fall stöd ifrån dem när de införde det.
Det blev helt klart betydligt bättre när de införde 72h regeln, smittspridningen sjönk och magsjukesäsongen var inte alls lika intensiv efter det. Dessutom körde de hårt på tvättregler på förskolan, alla barnen fick lära sig bra tvättrutiner och personalen tvättade och spritade ännu mer. Sista året på förskolan så var det visserligen några som blev magsjuka men det kunde oftast härledas till någon de hade lekt med "privat" och inte från förskolan.
 
Sv: Maginfluensa

Det låter underbart! :o Jag tycker faktiskt att det är märkligt att magsjuka går i den utsträckningen som det gör på förskolorna om nu alla följer reglerna. Önskar också att man kunde vara mer noga med handhygien och -rutiner kring det. Det måste ju även gynna personalen att slippa dessa långa perioder när det går runt runt...
 
Sv: Maginfluensa

Ja det var toppen! Jag försökte få fram att de skulle fortsätta på samma sätt på skolan, speciellt efter svininfluensa vintern då det knappt var en enda magsjuka på skolan, men då fick jag veta att jag var överspänd...:crazy: "Barn blir sjuka, det hör till uppväxten" Jodå men de behöver inte ha tre magsjukor på 1,5 mån...
 
Sv: Maginfluensa

Det är väl inte helt ovanligt att barn kräks på dagis, då blir många smittade även med hårda hygienregler.
Dessutom smittar man ju innan man visar symtom.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
700
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min hund har gått på kortison sen i påskas. Först väldigt hög dos och nu lägsta möjliga nästan under utfasning. Han är dock myyyycket...
Svar
4
· Visningar
787
Senast: LaMagia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 764
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp