Magkatarr? Magsår?

Inezl

Trådstartare
Min häst har personlighetsförändrats?

Varning för långt inlägg

Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick med henne från hagen och hon försökte dra sig mot sidorna längs vägen för att nypa åt sig gräs, liksom akut hungrig. Jag tänkte inte mer på det.

Jag stallade in henne i ett nytt stall som tyvärr hade väldigt dumma tider med hö: 07.00, 11.00, 16-17.00 & 22.00
Hon verkade hungrig hela tiden och blev argare och argare när man tog in henne från hagen. Slickade öronen och slog med frambenen.

I samband med detta fick hon en skada i sitt knä och rehabtränades från september till april. Hon blev galen och jag blev nästan rädd för henne, det gick knappt att leda henne. Hon var dessutom jättearg på sitt täcke och sadelgjord. Jag tänkte att det var pga att hon inte blev tillräckligt stimulerad och det hela blev lite bättre när hon började bli riden igen.
Under rehabtiden hade hon även 2 misstänkta kolikfall men som försvann lika snabbt som de kom och även oturen att få bukhinneinflammation... Mycket mediciner på kort tid.

Sommaren kom och allt blev bättre och bättre. September 2019 flyttade hon till lösdrift. Jag uppfattade det som att hon verkligen inte gillade box och jag tänkte att hon skulle må bättre av att stå ute och stimuleras 24/7, dessutom lugnare med tryggheten av en flock vilket hon inte haft innan. Kan tillägga att hon har en hormonstörning och blir ganska knäpp vid brunst också (men det har aldrig gjort henne aggressiv) så jag trodde det skulle bli bättre också.
Tyvärr började vi hösten med en hälta = mer medicin (metcam) och rehab... Från ingenstans började hon sparka och bli otroligt aggressiv när jag ville lyfta henne bakhovar. Hältan försvann, men inte sparkarna... Jag fick börja om helt och hållet och började klickerträna in att lyfta hovar (det går helt okej att lyfta nu, nästan ETT ÅR senare).

Trots att hon var helt igång i vinter så blev hon mer och mer aggressiv i hagen. Hon slog med frambenen och hoppade när man ledde ut henne från hagen, sen började hon springa ifrån för att hon inte ville bli fångad, sen började hon vända rumpan till och hota med att sparka när jag kom, sen började hon göra utfall och hugga mot mig när jag kom. men märkligast av allt var att vissa dagar var hon heeeelt som vanligt och vissa dagar denna otroligt aggressiva häst som jag aldrig sett någon annan häst bete sig som.
Och hon visar ingenting alls i ridningen. Blir fortfarande sur när jag spänner gjorden och ibland när jag kratsar hovarna men det är just i hagen och på vägen in från hagen som hon är såhär. Allt har blivit bättre när jag tränat mer relationsbaserat och börjat klickerträna men ibland så bara knäpper hon av och blir superarg...

Så nu till saken. Kan hon fått magkatarr eller magsår av all medicin?? Framförallt metacam tänker jag på. Hon blir lätt uppstressad men nu med lösdrift, trygg flock och fri tillgång på hö så är hon mycket lugnare och mer harmonisk. Men tänker om det blev för mycket med massa flyttar och metacam och skador/sjukdom och rehab och sjukbox?
Däremot funderar jag också på om det handlar om separationsångest från flocken, men det känns som om det är något mer...

Vad tror ni? Snälla hjälp mig spekulera och dela med er av erfarenheter och goda råd
 
Första standardfrågan: vad säger veterinären? Hur mycket är hon utredd efter hon blivit (vad jag tolkar det som) gravt personlighetsförändrad?
 
Första standardfrågan: vad säger veterinären? Hur mycket är hon utredd efter hon blivit (vad jag tolkar det som) gravt personlighetsförändrad?

Inte utredd. Jag kom på denna tanke igår och ville höra lite om andras erfarenheter ifall det är värt att göra en gastroskopi och kolla magen. Tycker du att jag bör kontakta en klinik direkt?
 
Inte utredd. Jag kom på denna tanke igår och ville höra lite om andras erfarenheter ifall det är värt att göra en gastroskopi och kolla magen. Tycker du att jag bör kontakta en klinik direkt?
Om hästen har blivit oförklarligt aggressiv sedan 2018 hade jag definitivt kontaktat klinik. Beteendet har ju en anledning och den första orsaken man vill utesluta är smärta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 711
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp