Magmedel; probiotika/prebiotika

Jag läste runt lite på internet och hittade också något om att vissa hästar är känsliga för proteinöverskott. Det var otroligt mycket protein i hösilaget som han åt förut (tror det låg på 7 MJ och 68 g smrp) så kanske därför han inte klarade av det på fri tillgång. I mitt nuvarande hö är det 6,1 MJ och 42 g smrp så 12 kg av det blir ju 500 g smrp istället för 450 g som han borde ligga på. Men när jag gav mer linfrökaka och mindre hö så låg proteinet på totalt 470 g så det är ju ingen större skillnad. Däremot låg ju energin bara på ca 65 MJ då.

Men om han vore känslig för protein; hur klarar han sig utan magproblem på sommaren? Beror det på att de äter "hela tiden" och inte får det i portioner? Eller att de får i sig mer vatten så de lättare kissar ut proteinöverskottet?

Det är en hel vetenskap det här :D
Det är ju mycket mera vatten i gräs?

Min känsliga dam har sedan de fick hösilage på heltid (i förrgår!!)fått krustor på bakbenen.
Dessa djur alltså!!
 
Hur mycket måste man ge om dagen till en normalstor häst av Yea-sacc?

Det är tyvärr lite olika med olika sorter. Vissa har en massa annat iblandat har jag förstått. Jag ger mina som väger ca 400 kg 1 msk yea-sacc/dag i förebyggande syfte. Vid problem får de 2 msk/dag. Där jag köper kostar yea-sacc 130 kr/kg.
 
Det är tyvärr lite olika med olika sorter. Vissa har en massa annat iblandat har jag förstått. Jag ger mina som väger ca 400 kg 1 msk yea-sacc/dag i förebyggande syfte. Vid problem får de 2 msk/dag. Där jag köper kostar yea-sacc 130 kr/kg.
Ok tack för svar. :) Vad menar du med blanda i en massa annat? :p
 
Ok tack för svar. :) Vad menar du med blanda i en massa annat? :p

Nja, alltså, jag har bara egen erfarenhet av den sorten jag köper men jag har förstått av det jag har läst att i vissa märken så blandas annat i (vad kan jag inte svara på) vilket då gör att man behöver ge större mängd. Därför är det bäst att följa tillverkarens rekommendationer i det fallet.
 
Nja, alltså, jag har bara egen erfarenhet av den sorten jag köper men jag har förstått av det jag har läst att i vissa märken så blandas annat i (vad kan jag inte svara på) vilket då gör att man behöver ge större mängd. Därför är det bäst att följa tillverkarens rekommendationer i det fallet.
Ok, måste man blöta detta eller går det att ge torrt? :D
Har försökt söka på det men det finns inte så mkt info om det tyvärr. :angel:
 
Ok, måste man blöta detta eller går det att ge torrt? :D
Har försökt söka på det men det finns inte så mkt info om det tyvärr. :angel:

Yea-sacc behöver inte blötas men går bra att blötlägga med övrigt foder om man vill :) Om du söker på "Saccharomyces Cerevisiae häst" (Saccharomyces Cerevisiae är det verksamma i yea-sacc) så hittar du mer om dess verkan :) (Bortse dock från google resultatet ifrån homeopathuset, det de skriver där är rent humbug och innehåller inte ett uns sanning.)
 
Yea-sacc behöver inte blötas men går bra att blötlägga med övrigt foder om man vill :) Om du söker på "Saccharomyces Cerevisiae häst" (Saccharomyces Cerevisiae är det verksamma i yea-sacc) så hittar du mer om dess verkan :) (Bortse dock från google resultatet ifrån homeopathuset, det de skriver där är rent humbug och innehåller inte ett uns sanning.)
Tack så mycket för svar. :) Har funderat på att testa hippo selections yea-sacc, inte så fasligt dyr burk. Bara för att se om det ger nåt som helst resultat på min gamling. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 17 åriga halvblodsvalack bytte stall för lite mer än 1 år sen, och när vi i stallet på hösten/vintern går över till hösilage så blir...
Svar
5
· Visningar
1 970
Senast: Ace
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 350
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 258
Senast: Lindsen
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp