Magnesium och fosfor

Ingen som vet ? Är ju viktig att man har de värdena när man gör foderstat. Så nån borde väl veta.
 
Ge folk en chans att hinna svara! Finns jobb, skola, hästar och familj att ägna sig åt med, förutom Buke.

För mycket fosfor gör att Ca/P-balansen blir fel och det påverkar växande individer så att de får ett svagare skelett då Ca tas ur skelettet för att kompensera kvoten. Även vuxna hästars skelett förändras kontinuerligt, men där är det en långsam, utdragen process.

För lite forsfor ger motsatt problem men med samma resultat eg, det blir för mycket kalcium till skeletten för kvoten blir fel.

För mycket magnesium gör att kalciumet inte tas upp ordentligt och vad som då händer har dus var på ovan.

Kort svar, orkar inte gå in på det djupare, hittade de två återstående kaninerna som överlevde den mystiska kanindöden döda i sina burar nyss =/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 510
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp