Bukefalos 28 år!

D

diamond

har räknat ut foderstaten, och allt är bra och precis som jag vill ha den.. men det är för lite magnesium! extra magnesium är också lite lugnande för pigga hästar, vilket skulle vara bra för min häst.

vet nån om man kan köpa enbart magnsium? på apoteket? ridspotaffär?
 
Sv: magnesium

Eclipse biofarmab har en produkt som heter biomag och som säljs i välsorterade hästaffärer, ev kanske även granngården har/kan ta hem.
 
Sv: magnesium

Kraf*t har en product som heter Magnesium som kan ges då det är brist på de i foderstaten. Så har du nån i närheten som säljer Kraf*t producter har de säkert även denna product.
 
Sv: magnesium

ok,, men brukar varken handla på granngården eller ngt ställe som säljer kraffts grejer. (det är hööks, horze, horselife å hästbutiken i bromma som jag håller till i),,
men jag bor i norra sthlm, varf finns det då?
 
Sv: magnesium

Jag har samma problem som du och jag har skickat efter en produkt som jag blivit tipsad om som jag nu beställt. Jag PM:ar dig med mera information.
Mvh B :smirk:
 
Sv: magnesium

tack så hemst mycket!! ska ringa så fort solen går upp :D
på deras hemsida låter det om att magnesium-grejen är rena rama magi-tillskottet =P
 
Sv: magnesium

Magi vet jag inte men efter ett tips till någon som Martha :love: gav har jag börjat ge min valack magnesium. Redan efter några dagar hade alla buskspöken flyttat till Närke eller något och nu möter jag grävskopor, presenningar, hästätande brevlådor mm utan problem. Hade dock ett uppehåll i somras pga att han ej behövde kraftfoder på betet. Inom några veckor var han åter sitt nerviga jag.
Kan ju tala om att jag kommer inte göra fler uppehåll.
Har många gånger i tankarna tackat denna kloka Martha som jag aldrig träffat men som gör att jag med livet i behåll tar mig förbi diverse häst-ätar-föremål.
 
Sv: magnesium

ååå kan du inte Pm mig med.. Funderar oxå på att börja ge magnesium...Tack snälla!
 
Sv: magnesium

Kan du skicka ett PM med info om "ditt" magnesium? :) Vore jättesnällt.
 
Sv: magnesium

Jag blir också nyfiken. Blev hästen mindre tittig av magnesium?

Pma hemskt gärna, eller skriv mer info här.

Ullis
 
Sv: magnesium

min veterinär har sagt att anledningen till att vissa hästar verkar lugna ner sig om de får magnesium är att magnesiumet gör att hjärtat slår långsammare... :( hon är alltså helt emot att ge magnesium som tillskott och sa också att hon aldrig stött på en häst som varit i behov av extra magnesium.

finns säkert jätte många olika bud om detta men jag vågar iaf inte ge mina hästar extra magnesium.
 
Sv: magnesium

Har burken borta i stallet men ska kolla vad den heter om jag kommer ihåg (senil). Är dock inköpt på vanlig hästsportbutik.
Såg som sagt att Martha tipsade annan användare om detta i tråd som önskade lugnande tillskott till sin häst. Eftersom jag anser att Martha verkar vara en klok och förståndig ko...förlåt människa, tyckte jag att det kunde vara värt att prova på min ex-travare efter jag sökt lite mer info via nätet.
Tydligen har vissa hästar ett högre magnesiumbehov än andra / större brist och för dessa hästar kan ett magnesiumtillskott betyda mycket. Enligt vad jag läste i någon forskningsrapport så bidrar magnesiumbrist till att hästens nervbanor ej reagerar som de ska och eftersom hästen är ett flyktdjur bidrar denna nedsatta nervfunktion till att hästen blir än mer på sin vakt för att hinna reagera vid "rovdjurattacker" typ brevlådor och sånt.
Vad som gjorde att jag tyckte det kändes ok att prova var att överflödigt magnesium tydligen kissas ut. Att det skulle påverka hjärtverksamheten har jag inte läst någonstans.
För min häst har det betytt att han är mycket mindre tittig och när han väl reagerar för något så far han inte i taket med en gång utan tar sig tid att fundera över potentiella monster. Efter lite mild övertalning från matte brukar det mesta gå bra nu förtiden.
Gjorde som sagt ett uppehåll i somras och eftersom skillnaden var så markant är jag övertygad om att det är magnesiumets förtjänst att han mår mycket bättre i psyket.
Men som sagt alla är ju olika individer och alla har ej extrabehov av magnesium. Men jag betalade strax under 150:- för 4-5 månaders förbrukning. Värt att prova.
 
Sv: magnesium

Absolut värt att prova!

Jag har nämligen ett sto på foder som är världens snällaste, duktigaste :D, coolaste häst. Men hon är fruktansvärt tittig och ser spöken överallt. Jag tycker iofs bara att det är kul, men ibland går det över gränsen. Så om det kan fungera sp skadar det väl inte att pröva. Har också hört at överflödigt magnesium kissas ut.

Titta gärna vad det var för märke :)

Ullis
 
Sv: magnesium

Man ska förståss se till att hästen får sitt behov av magnesium tillfredsställt. Men man bör vara försiktig med att ge stora doser magnesium under längre tid. Upptaget av kalk försämras om man ger mer Mg än Ca. Särskilt olyckligt för unga hästars skelettutveckling. HH
 
Sv: magnesium

ok,, men brukar varken handla på granngården eller ngt ställe som säljer kraffts grejer. (det är hööks, horze, horselife å hästbutiken i bromma som jag håller till i),,
men jag bor i norra sthlm, varf finns det då?

Finns visst på Hästbutiken i Bromma... har sett det
 
Sv: magnesium

Jag ger min häst lite över behovet av magnesium....Har ej märkt att min pigga häst blivit lugnare av det. Men vem vet det kanske hjälper på vissa hästar?!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har bestämt mig för att på prov justera min ponnys utfodring som om hon är IR och eksemhäst. Så jag har klivit rätt in i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 290
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 337
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp