Magnesium!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare undrande
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 8 078
U

undrande

Undrar vad magnesium påverkar hos hästen, Kollat runt lite på inläggen, och det verkar som många ger det till pigga/heta hästar för nertaggning..?
hur mycket behöveer hästen /dag. och vad händer om man "överdoserar" magnesiumet? Så mycket fakta som möjligt är av intresse! =)

Sv: Magnesium!

Jag är ju av den villfarelsen att: 99% av dom som gapar om magnesium för att hästen råkar vara het...är dessa som ger sina hästar mat i underskott.

Saken är denna: Många hästägare som kanske har heta hästar skyller på energin....då börjar dom dra ned på maten för att INTE hästen ska gå i taket. Men hästen kanske blir piggare och piggare (enligt ägaren då).

Men piggheten hör i hop (oftast) med stress. Ju hungrigare en häst är..dessto mera stressad blir den, och detta tolkar många som *att hästen är het*.

en del jag känner har gjort tvärtom..gett hästen mera mat..och hästen har coolat ned.

Som BEKANT utlöser hunger stress...

Varför vill du ge magnesium ?

Det sägs att magnesium ska ha en lugnande effekt på heta hästar men det finns inget vetenskapligt som bevisar detta.

Min häst får lite extra magnesium, inte för att hon är het eller "taggad" utan för att hon är så stoig.

undrande skrev:
Undrar vad magnesium påverkar hos hästen, Kollat runt lite på inläggen, och det verkar som många ger det till pigga/heta hästar för nertaggning..?
hur mycket behöveer hästen /dag. och vad händer om man "överdoserar" magnesiumet? Så mycket fakta som möjligt är av intresse! =)

Jag ger magnesium tillfälligt då jag hört (av flera) att ett tecken på magnesiumbrist är känsligt skinn och regnskållor. Min nyinköpta häst har problem med detta så jag tänkte att det kan vara värt ett försök i några veckor. Att annars överdosera magnesium för att få en het häst lugn, låter som en skröna.

Hälsning Maja

Man kanske kan se det ur annan synvinkel också. Om man ger en *het* häst magnesium och den coolar ned...kanske denna häst hade magnesiumbrist redan från början och att magnesiumet i sig självt inte taggade ned hästen utan stabiliserade underskottet på magnesiumet ?!..Hos människor kan ju magnesiumbrist utlösa stress. Så kanske läge att kolla över foderstaten i första hand.

Man kanske kan se det ur annan synvinkel också. Om man ger en *het* häst magnesium och den coolar ned...kanske denna häst hade magnesiumbrist redan från början och att magnesiumet i sig självt inte taggade ned hästen utan stabiliserade underskottet på magnesiumet ?!..Hos människor kan ju magnesiumbrist utlösa stress. Så kanske läge att kolla över foderstaten i första hand.

Jag vet inte riktigt om det stämmer men jag provar det till min "taggade" häst.

Hästen bör få ca 5 g per dag (det låter lite fast det är ju så lätt!) läste jag på burken här om dan. Perfekt med kalk! :D

Normalt räknar man ut daglig minimitillförsel av magnesium med 0,15 gram per tillförd Mj i hästen totala foderstat.

Kronisk brist på magnesium ger en stirrig, hudkänslig, muskeldarrande häst som presterar sämre. Akut brist gör hästen ovillig att röra sig, darrig i huden och slutligen så lägger den sig ner. Då behövs en infusion av Mg. Jag håller med Mynta2 i den här frågan. Många av de hästar som reagerat med att tagga ner när Mg har tillförts har troligen haft magnesiumbrist i den kroniska formen. Klart som korvspad de mår bätte när de får vad de behöver!
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 216
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 396
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur