magplatta = stabilare?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mr_right
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 020
M

Mr_right

Letar just nu efter sadelgjord, och satt och letade lite i trådarkivet om eventuella tips... Läste en tråd angående sadelgjord med magplatta och fick mig en tankeställare...

Där säger flera att de upplever att sadeln ligger stabilare när man har sadelgjord med magplatta...Hur väl stämmer detta tycker ni?

Har tidigare avfärdat tanken på magplatta efterssom pållen är barfota = behöver inte något skydd för broddar eller hästskor på magen, men med tanken på att han har en tendens till att dra in magen så att man behöver spänna sadelgjorden i tid och minut har fått mig att fundera...

Har gjort ett par ofrivilliga avsitningar då sadeln glidit på sniskan, vilket jag hade kunnat föebygga om den glidit långsammare... Det låter ju vettigt att den har svårare att glida, + att tryckytan blir något större = mer skonsamt för hästen?

Vad tror/tycker ni?

Sv: magplatta = stabilare?

Det finns ju tryckfördelargjordar som inte är riktigt så klumpiga som de med platta under. De kanske vore något? Hade en häst i stallet som vart hela tokig av magplatta, så alla fungerar det inte på tyvärr.

Jag har inte märkt någon skillnad mellan vanlig och "plattgjord", men jag har o andra sidan aldrig haft problem med snurrande sadlar.

Jag har en tryckfördelargjord på min häst där nästan alla sadlar snurrar.
Jag upplever att han trivs bättre med den här gjorden. Dels för det är större tryckyta och sen för att jag slipper trampa rätt sadeln i tid o otid.
Våran sadel sitter stadigare helt enhelt.
Gjorden ser ut så här
HG142L.jpg

Ja, en sån kanske vore det ultimata :) Ska kika efter en sån i helgen!

Jag har en tryckfördelargjord på hoppsadeln.

Sadeln ligger pinstill och rör sig inte ens en millimeter i sidled när jag sitter upp, men jag har aldrig provat den med annan gjord så jag vet inte om det är gjorden eller sadeln.

HÄSTEN visade tydligt på sadelutprovningen att han ville ha en sådan gjord, och det sadelmakaren tyckte var största fördelen med den var att sålänge den är spänd i samma höjd på båda sidor så ger den ett väldigt jämnt tryck på resåren i sadelgjordsstropparna, vilket tydligen inte smala gjordar gör alla gånger.

Valacken har sadeltvång så jag trodde han skulle bli TOKIG av gjorden, men icke då..

Unghästen (2½ år) som aldrigs agt flaska om gjordar och inte säger ett ljud om smal gjord fann däremot tryckfördelargjorden OTROLIGT otäck..

Liknande trådar

S
Utrustning Vet inte om det här får ligga här men jag prövar... Föll av hästen i dag, med buller och bång. Hade inte en chans att sitta kvar i...
Svar
9
· Visningar
1 505
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra