Magproblem

cactuspower

Trådstartare
Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut och behandlade henne på plats. Det gav sig den gången men sen har hon ju haft lite lindrigare kolikkänningar under olika delar av året ca 5 ggr totalt, nu var det dock flera månader sedan. Peppar peppar!

Ni kan läsa lite mer om bakgrunden här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15498871#post15498871

Jag upplever dock fortfarande hästen som irriterad vid magen, även om det blev bättre efter behandlingen med gastrogard. Har sedan gett bio-premium samt att hon får ett magtillskott från Gastrogard som heter Gastro 8 , finns mer info här http://www.horze.se/Cavalor-Gastro-8,-1800-g/25566,sv_SE,pd.html


Hon är även lös i magen, det sprutar inte ur henne men hon har varit konstant lös i magen under en längre tid nu och det vänder inte.. nu står hästen på spån/torvmix som strö, har fri tillgång på halm i slow feeding nät inne, får halm ute i stort sett fritt. Hon får 8 kg hösilage om dagen nu och 3,5 kg torr hö. 8 dl lucernpellets, linfröolja (morgon), loppfrö (kväll). 1 dl dynavena mash om dagen. Även mineraler/vitaminer. Har fräscht vatten inne och ute, jag försöker förse henne med ljummet vatten 1-2 ggr dag. Hon går ute ca 7-8 timmar om dagen nu, motioneras 5-6 dgr veckan omväxlande. Hon känns fin i ridningen men när hon ska bajsa när man rider vill hon alltid stanna och det känns lite som om det är lite trögt/hon får ta i lite även om avföringen är lös..




När man läser på internet om magproblem hos häst så blir man till sist alldeles villrådig. Saken är den att jag gärna hade ställt min häst på fri tillgång på grovfoder och tagit bort allt vad kraftfoder heter men nu när hon får den här mängden lucern tror jag ändå att det är för lite med smbrp och för mkt MJ hon får, jag har haft funderingar på att gå över till kraft muskel i stället då det blir mer koncentrerad giva smbrp men vet inte om man vågar mixtra för mycket med kraftfoder heller, lucern känns i alla fall mer "rent" och "naturligt" på något sätt.. Jag hoppas innerligt för att årets höskörd ska leda till ett grovfoder med en bra kvot så man slipper för mkt tillskottsfoder..

Jag har funderat på att plocka bort lucernet helt också och bara låta henne stå på grovfoder, har funderat på att testa att låta henne stå på bara hö för att se om hon det är mängden TS hon reagerar på men då får jag ännu svårare att få ihop en bra kvot.


Fri tillgång känns inte heller riktigt optimalt till min häst, då hon är väldigt lättfödd och gärna lägger på sig, det i sin tur kan ju skapa andra problem..


Några allmänna tips på vad som funkar. Har haft funderingar på att testa andra produkter i stället för bio premium och gastro 8 sen när det nuvarande tar slut, har sett att AME marknadsför en del produkter, sedan finns det ju även t.ex. gastrofor. Någon som provat? Man kan ju inte gärna mixtra och prova allt vad marknaden har att erbjuda samtidigt heller.. det känns om om det kan bli "för mycket" och ge motsatt effekt av det man egentligen önskar..


Känns som om det blev ett väldigt snurrigt inlägg av detta :grin: men har ni några tankar och idéer kring min häst får ni gärna skriva.. känns som om det är skönt att ventilera detta lite grann igen
 
Sv: Magproblem

Jag tycker det låter som om du gör precis allting rätt. Hon borde rimligtvis få alldeles tillräckligt med fiber. Inga massa konstiga kraftfoder. Hur mycket loppefrön får hon?

Du har inte provat att ge bara hö?
 
Sv: Magproblem

Nej det var ett tag sedan hon fick enbart hö (övergången från betet). Kruxet är att jag inte har fått tag på enbart torr hö i den mängden jag hade önskat beställa från början utan jag fick bara 1500 kg, sedan fick jag köpa resten hösilage från en annan bonde.

Jag kan ju och har funderat på att pröva att ge enbart grovfoder och skippa lucernet för att se om magen rättar till sig och tarmfloran återhämtar sig. Men enligt analyserna får jag då räkna med att det blir brist på smbrp.
Å andra sidan är det många i stallet som endast ger hästarna utav det höet jag ger och typ någon dl helhavre för att de ska ha lite krubbskrammell..

Hon får knappt ca 1 dl loppfrö om dagen, dessa brukar jag ge på kvällen endast eftersom jag hört att man inte ska ge loppfrö och olja samtidigt. Jag ger ju en skvätt linfröolja i morgonfodret.
 
Sv: Magproblem

Har haft en häst med liknande problem, konstant lös i magen, kolikkänningar lite då och då utan synbar anledning. Blev lite bättre med FiberPlex, och ännu bättre med Gastroguard trots att dom inte hittade något magsår på honom.
Det visade sig tillsluta att han hade massa fel på tarmarna; ihopväxta, ärrbildningar osv så han togs bort på op bordet.

Tror man kunde ha hittat felet tidigare om vi gjort biopsi/prov på tarmarna, men den veterinär jag pratade med tyckte vi skulle vara nöjda med att FiberPlex funkade, att det inte fanns mer att göra. När jag väl läste om att dom kunnat kolla upp tarmarna var det försent för min häst.

Kanske kan vara något att kolla upp?
 
Sv: Magproblem

Min är oxå känslig i magen

Jag tror inte det finns något magiskt medel utan man måste hitta boven, det är något han får i sig som han inte mår bra av.

Min blir lös i magen av hösilaget vi har i stallet, ingen annan är lös av det men han blir det. När jag hämtar eget hösilage så blir han bra i magen. har ingen aning om varför men något är det som gör honom lös av just det hösilaget.

Om jag vore du skulle jag prova att ta bort en sak i taget och se om han blir bättre, först byta hösilage, sedan plocka bort lucern (kan ju vara så att han inte tål det) sedan plocka bort mineralerna mm. Antagligen är det något han inte tål i det han får. Det brukar vända rätt fort om man hittar rätt.

Sedan får min stöpta linfrön varje dag, slemmet som blir lindrar irriterad tarmslemhinnan och min blir bättre av det.
 
Sv: Magproblem

Hur undersöker dem tarmarna då? I samband med vet besök så har de undersökt henne rektalt, gjort ultraljud, gjort gastroskopi (vid två tillfällen) samt röntgad magen för att utesluta ev sand o dyl. men inga konstigheter hittades. Magsåret i sig var av den lindrigare sorten och efter gastrogard behandlingen så var det i stort sett borta.
 
Sv: Magproblem

Jag avmaskade när det blivit kallt ute och det hade gått några frostnätter. Detta för att kunna undvika att det ev skulle vara styngflugorna som ställt till det. I övrigt så tar jag regelbundna träckprov också och skickar in till kolla masken.
 
Sv: Magproblem

Jag tog bort lucernpelletsen helt idag så får vi se om det blir någon förbättring, ska ge det någon vecka så får vi se om det händer något. Jag tänkte att det kanske hade något med att göra att hon får pelleterat foder. Känns lite tråkigt att det blir underskott av smbrp men vad gör man? hellre en välmående hästmage..

Hon fick 1 dl mash i varje hink i stället + lite morötter, vi får se om det blir någon förändring.. har som sagt svårt att ta bort hösilaget utan att behöva tumma på kvalitén då för att få tag i annat foder..
 
Sv: Magproblem

Kommer jag ihåg rätt tar dom ett skrapprov/bit från tarmen och kör någon sorts odling på det. Jag pratade med Jan Skidell på Hbg om det, han har mag/tarmproblem som 'intresse'.
Min undersöktes också rektalt och gjorde gastroskopi u.a (inte på Hgb, hade högdräktigt sto hemma så avråddes från att åka dit), dock inte ultraljudad. Där kanske dom kollar även tarmarna?
 
Sv: Magproblem

Kom att tänka på en sak...

Min förra häst hade problem med magen. Detta är 15 år sen så jag kommer inte ihåg exakt men i alla fall så fick han en kur Salazopyrin och blev bra i magen efter det. Kommer inte ihåg diagnos och vilka undersökningar som gjordes men jag ska rota igenom lite papper i kväll.
 
Sv: Magproblem

Jag hade ungefär samma problem med mitt sto.

Det visade sig att hon pillade i sig spån/torv.

När jag bytte till att bara ha halm som boxströ så försvann kolikerna och den stundtals dåliga magen.

Vi gjorde gastroskopi, Ulade buken, biopsi på tarmen... kollade allt som gick att kolla. Fanns inget fel.
 
Sv: Magproblem

Verka som du har gjört det som finns att gjöra.
Sista fråga, tro du hästen har tillraklig med torr fiber rik grov foder för att stimulera saliv flödet?
 
Sv: Magproblem

Först. Loppfrö ska man bara ge i kurer av för annars ger det inte lika bra effekt. Man ska ge det under någon eller några veckor och sedan hålla upp i några veckor för att det ska ge bästa resultat enligt vad jag har läst.

Sedan, min häst tål inte lucern. Hon blir jättedålig av bara någon dl. Hon tål inga baljväxter alls så hon tål t.ex. inte klöver heller. Vet du vad ditt hö och ensilage innehåller? Kanske är det så enkelt som att din häst inte heller tål baljväxter? Om du behöver få upp proteinet när du tar bort lucernet så prova att ge potatisprotein eller soja istället.

Min häst tål inte linfrökaka heller. Jag har provat att ge båda torr och uppblött för jag hörde om att man ska ge torr vid hård avföring och uppblött vid lös men det spelade ingen roll på min hon var dålig i magen ändå.
Kanske ska du prova att ta bort det med om det inte hjälper att ta bort lucernet? Det är jättebra att du tar en sak i taget så att du vet vad det är som faktiskt hjälper.

Jag ger min häst yea-sacc också för att hjälpa hennes mage att bli och hålla sig i en bra form och jag tycker verkligen att det hjälper. Om du vill prova yea-sacc så är ett tips att det är billigare hos svenska foder än hos Dodson & Horell.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Magproblem

Vet att denna tråd legat ett tag nu men tänkte att ni kanske är intresserade av en uppdatering om hur det gått. Jag upplever att magen blivit stabilare och att det helt klart är på väg att gå och rätt håll. Känns som hon kommer bli helt stabil snart. Nu står hästen på 6 kg hösilage, 5 kg hö om dagen, fri tillgång på halm inne i slowfeeding nät samt halm ute i hagen. Hon får lucernpellets (vilket jag ökat smugit in väldigt successivt) för att få upp smbrp samt att jag ger linfröolja och yea-sacc. Jag har även börjat med AMEs produkter vilket jag var ganska skeptiskt mot till en början, men hästen får nu deras mineraler, formula 1, formulla 11 samt NML-kur.. Peppar, peppar så verkar det reda ut sig...

Jag ger inte heller loppfröna dagligen såsom jag gjorde förut men kommer pröva att ge i "kurer" igen nu när det blir lerigare mm. ute för att förebygga att sandkolik och att hon drar i sig "skit".
 
Sv: Magproblem

Min häst med känslig mage har klarat bredspektra antibiotika och en finadynkur utan att magen kajka ur. Jag vill tro att det var med hjälp av Pro- equo....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 461
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp