Magsår hos häst

S

sockertopp

Hur yttrar sig magsår hos häst? Kan den få det även om den får tillräkligt med grovfoder (ca 10kg) men oxå ett par kg kraftfoder? Hästen i fråga har väldigt svårt att hålla hull, är väldigt stressad och lös i magen, den får även tarmbalanstillskott (sedan ett par-tre veckor). Vad kan man göra för att förebygga magsår? Är det något foder som speciellt är "känt" för att vara olämpligt vid magsår?
Kan det vara nåt annat än just magsår?
Jag vet inte om tråden ligger fel, kanske ska den vara på hästvård, men moderatorn får gärna flytta den isf.

Tacksam för svar!
 
Sv: Magsår hos häst

Får den tre kg hö eller är det silage? Jag har aldrig sett hur en häst med konstaterat magsår ser ut men stressad, känslig runt magen, sur och bråkig är tecken som får mig att misstänka magsår. Silage kan ju få en häst att bli lös i magen (om det nu är det den får). Mycket grovfoder förebygger magsår, gärna fri tillgång. Stress är ju en annan faktor som får hästar att få magsår men det kan även vara symptom av att den har magsår. Vävning och krubbitning kan gå hand i hand med magsår eftersom det är tecken på att hästen av någon anledning inte mår/har mått bra.
 
Sv: Magsår hos häst

Den får 10kg hö. Inte sur och tvär på något vis utan jättetrevlig, bortsett från att den är stressad. Stallet är i sig inte stressigt och alla andra mår super, men han kan knappt stå still och väldigt klantig (mkt sår och sånt från hagen). Nu när jag tänker efter är den lite känslig om magen, tex när man ska dra sadelgjorden eller borstar under magen då drar hon upp magen. Hon varken väver eller krubbbiter.
 
Sv: Magsår hos häst

Om du är osäker kan du ju åka och göra en gastroskopi (magsäckskontroll), brukar kosta runt 2000:- tror jag. Är han stressad är det ju uppenbarligen något som stör och det kan ju vara en orsak till magsår om inte annat. Trivs hästen med sina hagkompisar? Bråkar den mycket med sina boxgrannar?
 
Sv: Magsår hos häst

Ok, ja det kanske vore en bra ide. Jag har själv magsår och vet ju hur ont det gör ibland. vill inte att häststackarn ska få stå ut med det..
han är lägst i rang så han kaxar inte mot dom andra, men dom kan ju säkert va på honom.
 
Sv: Magsår hos häst

Det kan ju vara psykist påfrestande att vara så låg i rang utan någon kompis så jag skulle nog åkt och kollat magen om jag vore du. Dock räcker det ju inte med behandling, man måste ta reda på orsaken också. Finns det någon möjlighet att den kan få gå själv med någon annan ranglåg häst? Då kanske den får lite lugn och ro och kan koppla av.
 
Sv: Magsår hos häst

nedan nämnda sympom förknippas med magsår, orsaker finns det många och en del forskning bedrivs, stress ,mer fysisk dvs kroppslig stress ger magsår, felaktig utfodring och andvänding av antiinflammatoriska preparat som butta ger även magsår, jag skulle åkt och kollat. går att behandla om upptäcks i tid!
 
Sv: Magsår hos häst

Hej!

Magsår beror på en bakterie som hästen fått i magen (helikobakter för att vara exakt :d ). Vanligare är dock att hästen, precis som stressade människor, kan få "magkatarr". Min häst har haft mycket problem med det - han reagerade väldigt när man spände sadelgjorden eftersom den trycker mot magsäcken. Hästen kan även "tugga bollar" och spotta ut när den tuggar hö.

Jag hade en homeopat flera gånger hos pållen (kanonbra)! Hon rekommenderade att dela upp krafftfodret på fler gånger (tre eller fyra) och ge höt i flera omgångar alternativt fri tillgång.

Det finns ju olika tillskott för att hjälpa magen på traven; foderjäst, probimin, bioplus mfl. mfl.

Lycka till med hästen!! :d
 
Sv: Magsår hos häst

Mkt mörk,nästan svart avföring som är hârd( en del har tydligen lôs?)
lämnar mat lâtt stressad tex stâr ej stilla i hagen och äter utan vandrar runt. Stâr med bakbenen lângt in under kroppen. Bästa naturliga sättet att bota en "nâstan magsârshâst" är att släppa den pâ bete. Om magsâr är fastställt=veterinär. Se upp med alla sorters "slickstenar" fôr en magkänslig häst. Ge alger (som är salt) i stället för saltsten eller plocka bort saltstenen ibland. lycka till
 
Sv: Magsår hos häst

havre å hösilage å snabbjobb va tydligen det man skulle göra om man ville ha magsår...
snabbjobb gäller ju min galoppör... så jag kan tänka mig att tävlingar å åka på träningar kan vara stressande för ridhästar??
fibergi å hö skulle tydligen vara bra :)

min står på fibergi å hö sen några dagar... får se om hon börjar äta bättre å mer stråfoder... hon har gått av det till typ 1-2kg/dag... förut åt hon ca 5kg... vilket är FÖR LITE!
hoppas att hon petar i sig mer av det nu när hon får gå lite "hungrig"...
 
Sv: Magsår hos häst

fnorr skrev:
Mkt mörk,nästan svart avföring som är hârd( en del har tydligen lôs?)
lämnar mat lâtt stressad tex stâr ej stilla i hagen och äter utan vandrar runt. Stâr med bakbenen lângt in under kroppen. Bästa naturliga sättet att bota en "nâstan magsârshâst" är att släppa den pâ bete. Om magsâr är fastställt=veterinär. Se upp med alla sorters "slickstenar" fôr en magkänslig häst. Ge alger (som är salt) i stället för saltsten eller plocka bort saltstenen ibland. lycka till

Varför är inte slickstenar bra för magkänsliga hästar?

Mvh
 
Sv: Magsår hos häst

Jag har haft en häst med magkatarr. Det han gjorde var att äta, på allt och hela tiden.
Han hade halm i boxen och åt upp den och när vi bytte till spån åt han spån :angel:

Han fick gå på bete och fick probimin och blev bra.
 
Sv: Magsår hos häst

Det lär vara för belastande för magen om dom fâr i sig för mkt av slickstenar(enligt veterinären här nere). En av vâra "magproblemare" fâr bara ha saltsten ibland och har blivit mkt bättre. En del stenar är ju smaksatta sâ hästen drar i sig ett överskott bara för att det smakar gott. Använd "ren" saltsten för att vara pâ den säkra sidan
 
Sv: Magsår hos häst

Har magkatarrshäst och gör så här.
All stress minmeras.
Andra hästar som står och bankar och beter sig illa i stallet åker ut.
Protexin varje dag.
Lucernhack med allt krafftfoder.
Låt den aldrig stressa upp sig utan ta bort alla såna situationer.
Tex låt den ej stå och längta ut, t aut den.
Låt den ej stå länge och våndas på gången, rid ut.
Ge absolut inte betfor eller äpplen eller annat extragrejs.
Ge ej hösigae utan rent hö.
 
Sv: Magsår hos häst

Man har inte hittat helikobakter eller ngn motsvarade bakterier på häst?
Det starkaste sambandet har man mellan långa grovfoderintervaller. När magsäcken blir för tom anser man att den sura magsaften skvalpar upp i den övre körtelfria delen av magsäcken, detta är speciellt för häst, människans magsäck är inte avdelad på det här sättet.
PL
 
Sv: Magsår hos häst

rocketmin skrev:
Jag har haft en häst med magkatarr. Det han gjorde var att äta, på allt och hela tiden.
Han hade halm i boxen och åt upp den och när vi bytte till spån åt han spån :angel:

Han fick gå på bete och fick probimin och blev bra.

berätta mer om probimin.. kostar? ere på recept?
 
Sv: Magsår hos häst

peter_lundin skrev:
Man har inte hittat helikobakter eller ngn motsvarade bakterier på häst?
Det starkaste sambandet har man mellan långa grovfoderintervaller. När magsäcken blir för tom anser man att den sura magsaften skvalpar upp i den övre körtelfria delen av magsäcken, detta är speciellt för häst, människans magsäck är inte avdelad på det här sättet.
PL

men va jobbigt... min häst är kinkigheten själv på allllll mat...
så rådet blev: låt henne bli lite hungrig så att hon äter, + att låt henne veta att maten tar slut...
hon har typ fri tillgång på hö, å nu får hon fibergi och stud...
men hon äter inte så mkt mer hö för det...
misstänker problem med magen (magsår/katarr)...
hur ska jag då göra??? hon fodras 4ggr/dag med kraftfoder...
 
Sv: Magsår hos häst

_fialotta_ skrev:
Hej!

Magsår beror på en bakterie som hästen fått i magen (helikobakter för att vara exakt :d ). Vanligare är dock att hästen, precis som stressade människor, kan få "magkatarr". Min häst har haft mycket problem med det - han reagerade väldigt när man spände sadelgjorden eftersom den trycker mot magsäcken. Hästen kan även "tugga bollar" och spotta ut när den tuggar hö.

Jag hade en homeopat flera gånger hos pållen (kanonbra)! Hon rekommenderade att dela upp krafftfodret på fler gånger (tre eller fyra) och ge höt i flera omgångar alternativt fri tillgång.

Det finns ju olika tillskott för att hjälpa magen på traven; foderjäst, probimin, bioplus mfl. mfl.

Lycka till med hästen!! :d

Hästar har inte helikobakter som bakterie i magen vid magsår, det är bara människor som har den bakterien i samband med magsår
 
Sv: Magsår hos häst

sockertopp skrev:
Hur yttrar sig magsår hos häst? Kan den få det även om den får tillräkligt med grovfoder (ca 10kg) men oxå ett par kg kraftfoder? Hästen i fråga har väldigt svårt att hålla hull, är väldigt stressad och lös i magen, den får även tarmbalanstillskott (sedan ett par-tre veckor). Vad kan man göra för att förebygga magsår? Är det något foder som speciellt är "känt" för att vara olämpligt vid magsår?
Kan det vara nåt annat än just magsår?
Jag vet inte om tråden ligger fel, kanske ska den vara på hästvård, men moderatorn får gärna flytta den isf.

Tacksam för svar!

Om du pm:ar mig så ska du få hjälp av mig. Jag vet massor om magsår eftersom min Zeeke har haft det i över ett år.
 
Sv: Magsår hos häst

Jag har oxå en som jag misstänker har magsår....
Har hört att man ska ta bort all kolhydratrik kost såsom havre, kli och all kraft och istället bara ge hö.....
Hooppas att jag själv kan få lite hjälp md min pålla :)
Hon är inte stressad för fem öre, utan lugnt själv.....men var otroligt stressad när vi fick henne för 1½ år sen och vem vet, kanske det aldrig går över trots att honkänner sig trygg hos oss....

Hon får dock "tokryck" ganska ofta....sparkar och håller på, har även slagit i vagn trots att hon är säkerheten själv när hon är normal....ska tillägga att jag nu i sommar aldrig haft problem...hon har varit underbar....

När jag hade ut henne på prov i våras, för tilltänkt försäljning.....var hon borta 2 veckor och hon var helt galen där...de kunde itne ens köra henne och hon bara högg mot magen hela tiden.....

Kanske kom det fram då om hon fick flytta och blev nervös??
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
660
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: Honey07
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
885
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Hiss och diss del 5
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp