Bukefalos 28 år!

Q

QueenMarion

Min avmagrade hund (han väger 43 mot förväntade 51-52 kg) var på gastro- endoskopiundersökning i fredags och vet. konstaterade ett gammalt sår på magsäcken. Vi talades vid sent på em på raspig telefon (och hon talar danska!) så alla frågor ställdes inte. Vi ska på återbesök om ett par veckor när biopsisvaren är klara. Nu läser jag på SLU att magsår hos hund är mycket ovanliga och att de ofta kommer som ett resultat av kortisonbehandling eller tumörer! :( Jag lovade mig själv att inte bli orolig förrän jag visste vad som drabbat honom men nu blir jag det ändå. Någon kortisonbehandling har han inte fått... Han är bara 2 år gammal.

Är det någon som vet nåt om magsår på hundar? Är det något han alltid kommer behandlas mot och som man alltid måste ha i åtanke? (Specialmat, aldrig kunna äta nåt annat o.s.v.)
 
Sv: Magsår

Stackars lilla hunden :crazy:

Som du säger så är det väldigt ovanligt med magsår hos hundar. Magsår kan uppstå vid behandling med smärtstillande medicin också, om han tex har fått rimadyl eller liknande i en period? Kan också uppstå på grund av stress från operation eller allvarlig skada.

Om magsår är hundens enda problem kan det hållas underkontrol med special kost och eventuellt medicinering. Hunden kan då fungera fint!

Om det därimot är sekundärt till ett annat problem kan det vara lite värre, oftast uppstår det sekundärt till lever sjukdom, njursvikt eller tumörer. Detta gäller förhoppningsvis inte din hund!!

Du får uppdatera om hur det går!
Lycka till
 
Sv: Magsår

Oj! Här fanns ju bara anledning till oro! Han har inte medicinerats mot något annat alls som skulle kunna förklara magsåret. Andra prover vi tagit tidigare har alla sett fina ut men vet inte så här direkt om lever och njure är avbockade. Jo, han hade något förhöjda levervärden. Det här känns inte alls bra.
 
Sv: Magsår

Det var inte meningen att göra dig orolig:o

Du skriver ju också att dom hittade ett gammalt (= läkt?) magsår. Om han har en kronisk sjukdom verkar det konstigt att det skulle läka och inte komma tillbaka. Så ta det lungt, och vänta på resultat från biopsin!
 
Sv: Magsår

Nää, du har ju hjälpt och informerat! :) Jag blev bekymrad redan när jag läste på SLU. Det verkar som du säger inte så farligt eftersom de såg ett gammalt sår, frågan är då varför hunden tappat så mkt i vikt. Om två veckor ska vi träffa veterinären igen med alla biopsisvar så det rätar säkert ut en massa frågetecken, det känns bara så hemskt att en så ung hund ska drabbas. *hönsmatte*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp