Sv: magsår

Hej alla!
Vad är typiska symptom på magsår?
Tack på förhand:o

Hejsan!

Min häst hade vad jag trodde var kolikkänningar förra hösten/vintern/våren.
I och med en konvalescens på hösten fick han stå flera veckor i sjukhage vilket självklart inte uppskattades av honom.
En dag när jag skulle ta in honom från sjukhagen började han sparka väldigt irriterat mot magen. Jag ledde honom. Ringde distriktarn som kom ut och trodde att det var gaskolik. Han sparkade så mycket att vet. inte vågade göra rektaltömning (eller vad det nu heter när de gräver i rumpan).
Han hade normal puls, bajsade och åt. Han hade ingen feber. Lite "bubblig" i magen dock enl. vet.
Han fick b-vitamininjektion och någon annan medicin av vet.
Symtomen försvann.
Jag fick direktiv att ge linfröavkok och parafinolja varje dag för att hjälpa tarmarna.
Sen hade han inte symtom på några veckor. Sen återkom de ibland fast inte lika starkt som första gången. Ringde vet. som trodde att det var kolikkänningar och att jag skulle se till att han rörde på sig (fast inte ansträngde sig) och att han hade tillgång till vatten etc. Detta hände några gånger under vintern.
De andra hästarna i stallet var väldigt lösa i magen och det pågick en hetsig diskussion i stallet om hösilagets kvalitet. Jag tänkte att min häst kanske reagerade så här i stället för att vara lös i magen...
Någon gång på våren fick han ett anfall till och då kände jag att det var nog! Jag tog ut distriktarn som pumpade honom full med parafinolja och b-vitamin etc. Han trodde fortfarande att det var kolikkänningar. Jag beställde dock tid hos klinik och åkte in och gjorde en gastroskopi.
Då visade det sig att min pålle hade början till magsår!
Vet. trodde att det berodde på att hösilaget förvarades där det frös plus att det varierade mycket i ts-grad plus att det var för många timmar mellan målen. Det bildas syrabakterier (?) hela tiden i magen och om de inte får mat äter dessa upp magen istället...
Jag bytte till hö och han fick 2 hinkar pronutrin, flyttade till ett nytt stall och sedan blev han symtomfri ganska snabbt.

Jag har sett ibland att han viftar med svansen lite mer än de andra hästarna och då blir jag nervös. Men han har aldrig fått nåt anfall igen...

Hej alla!
Vad är typiska symptom på magsår?
Tack på förhand:o

Det kan variera lite. Symtomen på min häst var.

Surluktande skit, öm i magen, svår att hålla i hull, åt konstant, doppade höt i vatten, ömfotad, var slö och likgiltig för det mesta.

De kan även ha diarré och koliksymtom, olika olater.

Symptomen kan vara ganska luddiga och stämma in på en massa andra orsaker. Bäst är att låta vet göra en ordentlig undersökning för att undvika missförstånd.

Tandgnissel var det som fick vet. på kliniken att tro att min häst, förutom koliken hon haft (därför hon var inlagd på klinik), även hade magsår. Utan att undersöka det med gastroskopi satte hon in magsårsmedicinen NEXIUM (samma som för människor) och efter knappt 2dygn var hästen pigg o glad igen. Så uppenbarligen var det magsår/början till magsår och hon fick fortsätta medicineras i ett par veckor.
Sen var hon bra resten av den vintern men fick problem igen följande vinterhalvåren med kolik (oftast förstoppningar)... Vet inte hur det var med magsår/katarr eftersom hennes kolikanfall oftast kunde förklaras av andra anledningar och vi löste dom på hemmaplan.

(denna häst är i himlen nu pga andra orsaker)

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 805
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 383
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka