magsjuka hos katter?

soffa

Trådstartare
Mina katter har en efter en insjuknat i typ magsjuka.
Först utekatten sen en kattunge och nu den andra och gamlingen (men han är hyfsat pigg) Milou som blev sjuk sist är riktigt hängig.

Är det någon mer som haft något liknande på sina katter?
 
Sv: magsjuka hos katter?

Det händer och det vara allt ifrån någon som går över av sig själv (med hjälp av skonkost) till allvarligare saker som virus eller parasiter (tex. koccidier, giardia).

Om allmäntillståndet är kraftigt nedsatt ska du ringa veterinär.
 
Sv: magsjuka hos katter?

Även de lindrigare varianterna är ofta virus, tex lindrig kattpest.
Salmonella är även en vanlig orsak till magsjuka på katt.
PL
 
Sv: magsjuka hos katter?

Haft kontakt med klininken (man o tisd) prokolin plus i/d.

Har tid idag kl 14.
 
Sv: magsjuka hos katter?

Lite uppdatering

Milou har fått dropp idag och Charlie vätskeersättning.

När vi kom hem ville Milou ha mat och jag kände mig som världens skurk när han bara fick ta några munnar innan jag tog bort maten men han har inte fått behålla den utan kräktes upp den igen så det blir förmodligen en tripp in till vet imorron igen för mer dropp.

Charlie är piggare slickade bara lite på maten och leker lite.
Ska ge dem lite vätske ersättning om en liten stund.

Tufft när de blir så sjuka.
 
Sv: magsjuka hos katter?

Fy så jobbigt det är. De får inte behålla någon mat utan kräks. Tillbaka till bara vätskeersättning (de har fått lite risavkok än har ingen kräkts). Jag bara önskar att det ville vända nu så att de kan äta och behålla maten.

Få se om det blir ytterligare en tripp in till vet (förmodligen blir det så)
 
Sv: magsjuka hos katter?

Det behövdes inte, vid tvåtiden idag så fick de lite mat som de fick behålla och ytterligare lite vid 16 tiden samt att de har fått behålla vätskeersättningen. Nu busar de lite grann.
 
Sv: magsjuka hos katter?

Ja nu är det full fart på kattungarna, de möblerar om hej vilt och vill gärna att deras design av mina fönster ska gälla hmm blomkrukor på golvet och katter i fönstret.
De verkar helt återställda det är bara Hadde som fortfarande inte har hämtat sig riktigt i tisdags trodde jag att ja skulle få ringa och ta bort honom på onsdagen men på tisdag kvällen började han äta lite och han har fortsatt att äta lite men han är så mager stackarn.
 
Sv: magsjuka hos katter?

Nu har det börjat vända hos Hadde med (just nu får han antibiotika för bakterier i urinen) han har gått ner från 5.5kg till 3.2kg. Tuff resa han har gjort.
 
Sv: magsjuka hos katter?

Nu har det börjat vända hos Hadde med (just nu får han antibiotika för bakterier i urinen) han har gått ner från 5.5kg till 3.2kg. Tuff resa han har gjort.

Idag har Hadde fått somna in.
Nästan 13 år fick jag med denna genomgoa katt. Trots busen så är det jättetomt utan honom. Saknar honom och hans härliga personlighet.
Tungt idag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
649
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 644
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp