Magstabiliserande/hjälper tillväxten av bakteriefloran.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Smultron92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 547
Sv: Magstabiliserande/hjälper tillväxten av bakteriefloran.

KL
Jag rör ut ett pkt bakjäst i blöt urvattnad betfor då och då. Särskilt vid hagbyte, höbyte, väderväxling eller annat som kan påverka stabiliteten i magen. Eftersom jästen inte gör ngn skada så chansar jag inte på min fångponny. Men även de andra får ta del av jästen. Kostar ju nästan ingenting och är fullt av B-vitamin.
Det jag bara kostar på fångisen är Kr**fts MagTarm. Får en skopa eller två då ovanstående risker finns (hagbyte,....).

Varför inte?

Ok. Får prova det.
Han är en väldigt kräsen herre, så det blir nog i betforn.:d

Jag började med det på inrådan av min veterinär när min numera änglahäst hade mycket problem med kolik, när jag börjat ge jäst så försvann koliken.
De enda "biverkningar" jag har märkt är positiva, snabbare fällning på våren, inga sura hästar vid fällning/sättning, finare blankare hårrem, finare/tjockare man och svans och bättre hovar.
Hur långa perioder ger du jästen?

Väcker liv i tråden igen. Jag tänkte köra en jäst-kur och undrar som ovanstående. Hur länge?

1-4 veckor beroende på hur snart du ser resultat.

En del ger lite bakjäst i fodret varje dag året runt utan att det skadar. Tror, betonar tror, att jag läst att Forest Autumn gör det?

Jag brukar ge mina när jag påbörjar foderbyte, gräset börjar vissna ute, gräset börjar växa ute, när de är risk för frost etc...

Jag ger bakjäst till våra två ponnyer. Min egen har haft fång och den andra hade tidigare (innan jag började läsa om foder) ofta problem med sin mage. Orolig som jag nästan alltid är för fånghästen så ger jag henne och den andra ponnyn bakjäst en stor del av året. De får ett fjärdedels paket om dagen. Detta har de fått i över ett år. Den lille ponnyns mage är alltid bra nu för tiden. Min lilla häst mår hur bra som helst, oroar mig nog bara helt i onödan. Nu säger ju inte detta med mina två hästar någonting egentligen.

Det tar ett tag innan det ger ngn effekt när man börjar ge jästen, har för mig att det handlar om några dagar men minns ej säkert. Jag kan inte se hur det skulle kunna vara skadligt att ge det en längre tid.

Jag ger den alltså när jag tror att fångrisken är stor ex pga foderbyte, kallt gräs, torrt gräs....... ja jag tror ni förstår.

Senast ändrad:

Tackar. Jag har gett dem idag. De fick dela på ett paket, det är stora hästar. Jag kör några veckor så får vi se hur det verkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka