Magyar Vizla

Sevenofnine

Trådstartare
Vad vet ni om den rasen? Som aktiv men inte jakthund, ffa spår, viltspår etc men också aktiv familjehund på landet?
 
Vad vet ni om den rasen? Som aktiv men inte jakthund, ffa spår, viltspår etc men också aktiv familjehund på landet?
Stressade, nervösa och veka hundar om de inte får jaga. När jag bodde utomlands var det otroligt populärt att som stadsbo skaffa en snygg viszla eller weimaraner att rasta i parken. Fungerar inte bra.
Det är jakthundar som behöver sin aktivering och få jaga, annars blir de lätt vrak.
 
Stressade, nervösa och veka hundar om de inte får jaga. När jag bodde utomlands var det otroligt populärt att som stadsbo skaffa en snygg viszla eller weimaraner att rasta i parken. Fungerar inte bra.
Det är jakthundar som behöver sin aktivering och få jaga, annars blir de lätt vrak.
Precis det jag känner till om weimaranern men trodde viszlan var lite annorlunda. Men tack för info! (det är min man som fastnat för rasen efter vad han läst om dem, vi är annars vana brukshundsägare).
 
Växte upp med flera vizslor på nära håll i släkten, jag var ju barn då så min syn på dem kanske inte är helt 100 men de var glada, trevliga och lättsamma hundar. Kunde vara lugna hemma men mycket energi ute, krävde mycket aktivering men ingen av dem jagade. En var lite instabil i psyket, de andra (3 eller 4 sy) var väldigt trevliga och snälla.
Men ingen hund jag skulle skaffa eftersom jag inte jagar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 116
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 054
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 826
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp