Hippocampus

Trådstartare
För länge sen läste jag att majs var den produkt som var mest genmanipulerad och ville man inte äta det skulle man köpa ekologisk majs.
Tänkte på det häromdagen, hur står det på majsburken när majs är manipulerat/modifierat? Behöver det stå alls? Jag köper fortfarande ekologisk majs för vill komma bort från manipulerad mat i största möjliga mån.
 
Det heter inte genmanipulerad. Det heter genomodifierad.

Jag tycker att det är otroligt synd att folk är så skeptiska mot GMO-livsmedel.

Läs gärna på mer. T.ex. genom att kolla på det här inslaget på SVT Play: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forsta-stora-skorden-av-det-gyllene-riset

Ett annat exempel på en GMO-gröda är en potatis som man gett motståndskraft mot brunröta vilket minskar behovet av bekämpningsmedel. Potatis är en väldigt besprutad gröda! Så det hade varit jättebra om man fått fram potatis som inte behövde lika mycket kemisk bekämpning! Den potatisen finns inte för odling i EU.
 
Det heter inte genmanipulerad. Det heter genomodifierad.

Jag tycker att det är otroligt synd att folk är så skeptiska mot GMO-livsmedel.

Läs gärna på mer. T.ex. genom att kolla på det här inslaget på SVT Play: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forsta-stora-skorden-av-det-gyllene-riset

Ett annat exempel på en GMO-gröda är en potatis som man gett motståndskraft mot brunröta vilket minskar behovet av bekämpningsmedel. Potatis är en väldigt besprutad gröda! Så det hade varit jättebra om man fått fram potatis som inte behövde lika mycket kemisk bekämpning! Den potatisen finns inte för odling i EU.
Typ alla odlade grödor har någon form av förädling, bara att det har tagit längre tid att komma dit. Inte mycket av det vi äter idag som återfinns ute i naturen. En del liknar inte ens ursprungsväxten längre, mer än möjligen färg (grön) + växt då.
 
Typ alla odlade grödor har någon form av förädling, bara att det har tagit längre tid att komma dit. Inte mycket av det vi äter idag som återfinns ute i naturen. En del liknar inte ens ursprungsväxten längre, mer än möjligen färg (grön) + växt då.

Jag vet. Därför är det obegripligt för mig att det blir så stor uppståndelse kring metoden GMO. När den metoden kan göra så mycket gott t.ex. öka näringsinnehåll och minska behovet av kemisk bekämpning.
 
Om nu inte GMO är så farligt undrar jag varför det finns så strikt regelverk kring det.

För att det har blivit en hysteri kring det. I andra delar av världen är inte regelverken lika strikta som i EU.

Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida:

"Finns det risker med GMO?
EU har mycket hårda lagar kring genetiskt modifierade organismer, GMO. Det ska garantera att endast säkra genetiskt modifierade livsmedel släpps ut på marknaden. Innan ett livsmedel godkänns gör Europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, en riskbedömning av det.

För att till exempel genetiskt modifierad majs ska godkännas måste experterna bedöma att den är lika säker att äta som annan majs. Efsa har också bedömt att det är säkert att äta honung med pollen från GMO.

Varje genetiskt modifierad växt bedöms också ur miljösynpunkt, till exempel om den kan bli ett besvärligt ogräs eller få andra negativa konsekvenser för miljön, innan den godkänns. I Sverige är det Jordbruksverket som ansvarar för den bedömningen."

Så om det finns GMO-livsmedel i svenska mataffärer/restauranger så kan du vara helt lugn i att det är lika säkert att äta den som den konventionellt förädlade motsvarigheten.
 
Om nu inte GMO är så farligt undrar jag varför det finns så strikt regelverk kring det.
För att genmodifiering är et väldigt brett perspektiv.
T.ex. att genmodifiera en gröda så den tål ett visst företags ogräsmedel som annars skulle dödat den.
Kan grödan med den modifierade genen bli invasiv?

Osv. Osv.
Jag känner mig trygg med det regelverk EU har. Och ATT det finns ett regelverk.-
 
För att genmodifiering är et väldigt brett perspektiv.
T.ex. att genmodifiera en gröda så den tål ett visst företags ogräsmedel som annars skulle dödat den.
Kan grödan med den modifierade genen bli invasiv?

Osv. Osv.
Jag känner mig trygg med det regelverk EU har. Och ATT det finns ett regelverk.-

Jag tycker att det är väldigt synd att EU klassat CRISPR-Cas9 som GMO! Jag hoppas på förändring för det hade varit en bra verktyg för att få fram mer hållbara livsmedel.
 
så jag komma "undan" om jag kan se att majsen kommer från EU?
Ingen majs i vanliga butiker, tex Ica, är genmodifierad. De säljer helt enkelt inte GMO. Så du kan vara lugn. I USA tex är GMO av just majs vanligare.

"ICA och de andra stora svenska livsmedelskedjorna har idag inte några livsmedel framställda med genteknik. Ändå tror sju av tio svenskar att det finns GMO-livsmedel i butikerna. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm."
 
Ingen majs i vanliga butiker, tex Ica, är genmodifierad. De säljer helt enkelt inte GMO. Så du kan vara lugn. I USA tex är GMO av just majs vanligare.

"ICA och de andra stora svenska livsmedelskedjorna har idag inte några livsmedel framställda med genteknik. Ändå tror sju av tio svenskar att det finns GMO-livsmedel i butikerna. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm."
tack!
 
Ingen majs i vanliga butiker, tex Ica, är genmodifierad. De säljer helt enkelt inte GMO. Så du kan vara lugn. I USA tex är GMO av just majs vanligare.

"ICA och de andra stora svenska livsmedelskedjorna har idag inte några livsmedel framställda med genteknik. Ändå tror sju av tio svenskar att det finns GMO-livsmedel i butikerna. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm."

Tack! Jag trodde det var mer eller mindre standard 🙈 Helt klart arbetsskadad av Life Scienceindustrin där jag jobbar.
 
Tack! Jag trodde det var mer eller mindre standard 🙈 Helt klart arbetsskadad av Life Scienceindustrin där jag jobbar.
Nej, det är det verkligen inte. EU har ett extremt hårt regelverk så det är bara ett fåtal GMO-grödor som ens får odlas kommersiellt i EU. Och i Sverige och flera andra länder har som sagt livsmedelskedjorna själva bestämt sig för att inte sälja det alls. Så det finns i stort sett inte GMO i Sverige idag.
 
Jag tycker GMO är en självklar del av modern växtförädling och det är ledsamt att det förekommer så mycket feluppfattningar och aversion om metoderna som jag tycker man kan betrakta som betydligt mer möjliga att göra riktigt välriktade och riskfria än traditionell växtförädling som är mer av att utvärdera mänskligt betingade slumpvandringar.

Däremot är det som @Nahar tog upp, ett problem att det också öppnat för legala hinder att dra nytta av den enorma nytta mänskligheten kan få av metoderna. Så det behövs regelverk kring det.
 
Jag tycker GMO är en självklar del av modern växtförädling och det är ledsamt att det förekommer så mycket feluppfattningar och aversion om metoderna som jag tycker man kan betrakta som betydligt mer möjliga att göra riktigt välriktade och riskfria än traditionell växtförädling som är mer av att utvärdera mänskligt betingade slumpvandringar.

Däremot är det som @Nahar tog upp, ett problem att det också öppnat för legala hinder att dra nytta av den enorma nytta mänskligheten kan få av metoderna. Så det behövs regelverk kring det.

Precis, men det legala har ju inget med metodens säkerhet att göra. Självklart ska GMO-grödor utvärderas innan de godkänns för marknaden. Precis som alla grödor gör och man ska ha ett annat regelverk för GMO. Men att det finns företag som utnyttjar juridiken för att tjäna mer pengar är ju inget GMO-problem.

Golden rice är t.ex. släppt helt fritt så att lantbrukare i de länder där A-vitaminbrist är ett stort problem ska kunna odla det utan att betala alltför dyrt för det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 896
Senast: Masqueradee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp