Majsolja för pälsen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 082
N

NiitSirK

Jag ska börja ge min häst majsolja för att hon ska få bättre päls...

Jag undrar bara hur mycket man ska ge per dag?

//Kristin

Sv: Majsolja för pälsen

Olja innehåller mycket energi (Mj) vilket kan komma att påverka foderstaten i sin helhet, för pälsen skulle inte mitt första val vara majsolja. Däremot linfröolja eller vetegroddsolja brukar vara det som ger bästa effekten på päls.

För pälsens skull räcker det med ett par matskedar. Det påverkar inte foderstaten något när det gäller energimängd. Man brukar räkna med att ett kg olja (en liter) har lika mycket energi som 3 kg havre.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
För pälsens skull räcker det med ett par matskedar. Det påverkar inte foderstaten något när det gäller energimängd. Man brukar räkna med att ett kg olja (en liter) har lika mycket energi som 3 kg havre.

Hälsning Maja

Tackar tackar!!!!!

*tackar och bugar*

:banana: :bump: :banana: :banana: :bump: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 613
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
290
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 391
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
282
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka