Make som inte klarar av jämställdhet/föräldraskap

Det låter som att barnet märker att pappan inte vill vara med tycker jag. Att pappan inte anstränger sig för att barnet ska fortsätta vara nöjt och att de ska ha några trevliga timmar ihop utan snarare inte vilja/lyckas dölja sin önskan att göra något annat.

Var uppmärksam på om det är ett sätt för att få dig att fortsätta ta mest ansvar för barnet -”Barnet är ändå inte nöjt med mig och din vila blir störd, lika bra för alla att du tar barnet mest”.
Ja, jag undrar ju ibland. Han menar att det inte är avsiktligt, men att sitta med ett gapande barn i just rummet bredvid sovrummet där jag vilar, inte stänga dörren och själv ha på hörselskydd, är ja, lite märkligt.
Men jag måste ju på något vis tro att det inte är avsiktligt, utan beror på något annat, ifall vi ska komma vidare.
 
Jo han fattar ju det i teorin. Men klarar det inte alltid i praktiken.
Det känns ju som att han tycker det helt och hållet är ditt jobb egentligen.

Eftersom agerandet inte ger känslan av att -jag pappan är den ende som kan och ska göra det här viktiga jobbet just nu. Ingen annan klarar det just nu och det är mitt enda jobb just nu. (uhm försöker han lugna det?)

För det låter ju inte som att han gör så med arbetsuppgifter på arbetsplatsen. Där verkar han acceptera att han är den ende som kan göra ett visst jobb och då är han tillgänglig och fokuserad på det och att han klarar av det?
 
Senast ändrad:
Idag har han varit hos psykologen men jag vet inte hur det gick. Jobbstressen har minskat vilket hjälper. Men plötsligt kan det sluta funka ändå. 🤷‍♀️
Häromdagen kom vi båda i säng lite sent. Han fick sovmorgon ett par timmar och sedan frågade jag på förmiddagen om han kunde ta sonen så jag kunde vila. Barnet glatt bytt och matat - allt frid och fröjd. Av oklar anledning så fungerar det dåligt och slutar med att han får ha hörselskydd på pga ljudnivå och sonen är frustrerad. Maken är förstås både stressad och irriterad. Jag får ingen vila förstås.
När vi pratar om det så kommer det fram att han egentligen skulle vilja göra alla andra saker han vill göra i stället för att vara med barnet. Han menar att denna vilja är svår att bemästra för honom, den är som ett grunddrag i personligheten. Jag menar att han kan ju göra vad han vill, men bara inte just då utan om en liten stund. När han lyckas bemästra den viljan bättre så går det bättre.

Men i huvudsak går det bättre för oss - tyvärr upplever jag att det blir bättre ett ta efter en större diskussion där jag ställer hårda krav. Vad det leder till i mitt beteende är ju inte så klurigt att lista ut. Men jag ser inte vad jag annars kan göra i situationen.
Se det positiva i att din partner kommunicerar det som står i vägen för honom. Det är ett steg mot att ändra situationen.

Du hjälper inte din partner med relationen om du hela tiden finns till hands och assistera. Gå en promenad istället, någon gång behöver han lära sig att hantera ett jobbigt barn.
 
Ja, jag undrar ju ibland. Han menar att det inte är avsiktligt, men att sitta med ett gapande barn i just rummet bredvid sovrummet där jag vilar, inte stänga dörren och själv ha på hörselskydd, är ja, lite märkligt.
Men jag måste ju på något vis tro att det inte är avsiktligt, utan beror på något annat, ifall vi ska komma vidare.
När jag hade motsvarande situation med en då nattjobbande man så sprang jag ut ur huset om barnet sa pip och gick en lång promenad i skogen (hälften bärandes, hälften vagnandes barnet). Naturen brukade vara intressant nog för att frustrationen hos barnet skulle lägga sig.

(Och i ärlighetens namn gjorde han likadant om jag skulle sova ett par timmar en helg, då hörde man pip och så prassel prassel shhh och så smet de ut. I ärlighetens namn är han lite tystare än jag på det.).
 
Det känns ju som att han tycker det helt och hållet är ditt jobb egentligen.

Eftersom agerandet inte ger känslan av att -jag pappan är den ende som kan och ska göra det här viktiga jobbet just nu. Ingen annan klarar det just nu och det är mitt enda jobb just nu.

För det låter ju inte som att han gör så med arbetsuppgifter på arbetsplatsen. Där verkar han acceptera att han är den ende som kan göra ett visst jobb och då är han tillgänglig och fokuserad på det?
Ja han är så oumbärlig på jobbet, i allra högsta grad. Han är och lever till stora delar för sitt jobb, vilket jag har viss förståelse för. Att överföra det till något annat kan bli en utmaning.
 
Ja, jag undrar ju ibland. Han menar att det inte är avsiktligt, men att sitta med ett gapande barn i just rummet bredvid sovrummet där jag vilar, inte stänga dörren och själv ha på hörselskydd, är ja, lite märkligt.
Men jag måste ju på något vis tro att det inte är avsiktligt, utan beror på något annat, ifall vi ska komma vidare.
Bad du honom att gå någon annan stans? Fråga varför han valde just den platsen, du kommer varken vidare genom att tro det ena eller det andra.
 
Ja han är så oumbärlig på jobbet, i allra högsta grad. Han är och lever till stora delar för sitt jobb, vilket jag har viss förståelse för. Att överföra det till något annat kan bli en utmaning.
Jo, jag bara tänker att det här är också ett jobb och om han hade varit kvinna hade han kanske tyckt han kunde leva för att ta hand om sitt barn också och anse sig vara oumbärlig i det. Eftersom det ju är det han är. Ingen av hans anställda kan vara pappa till hans barn istället för honom.
 
När jag hade motsvarande situation med en då nattjobbande man så sprang jag ut ur huset om barnet sa pip och gick en lång promenad i skogen (hälften bärandes, hälften vagnandes barnet). Naturen brukade vara intressant nog för att frustrationen hos barnet skulle lägga sig.

(Och i ärlighetens namn gjorde han likadant om jag skulle sova ett par timmar en helg, då hörde man pip och så prassel prassel shhh och så smet de ut. I ärlighetens namn är han lite tystare än jag på det.).
Ja, när han har haft barnet själv har han löst det så ganska ofta.
 
Bad du honom att gå någon annan stans? Fråga varför han valde just den platsen, du kommer varken vidare genom att tro det ena eller det andra.
Nä, tyvärr var jag inte alls så pedagogisk, även om jag kanske borde varit det. Det var ju omöjligt att kommunicera från sovrummet ens om man vrålar pga hörselskydden.
Efter ett tag gick jag upp och övertog ansvaret. Milt sagt rätt förbannad.
 
Jo han fattar ju det i teorin. Men klarar det inte alltid i praktiken.
Det låter onekligen som om det är mer än bara ovilja bakom. Har man den problematiken som din man har så är det inte ovanligt att det finns någon form av funktionsvariant bakom. I så fall behöver han helt andra verktyg för att fungera som en bra förälder.
Det är ju som att säga till en deprimerad att det ”Bara är att rycka upp sig”.
 
Nä, tyvärr var jag inte alls så pedagogisk, även om jag kanske borde varit det. Det var ju omöjligt att kommunicera från sovrummet ens om man vrålar pga hörselskydden.
Efter ett tag gick jag upp och övertog ansvaret. Milt sagt rätt förbannad.
Nu har du lärt honom att om han stör dig så tar du över, det kanske inte var medvetet men om du inte tar upp det och då menar jag inte som en anklagelse utan i lugn och ro, en diskussion om situationen och vad ni båda kunde göra olika.
 
Det låter onekligen som om det är mer än bara ovilja bakom. Har man den problematiken som din man har så är det inte ovanligt att det finns någon form av funktionsvariant bakom. I så fall behöver han helt andra verktyg för att fungera som en bra förälder.
Det är ju som att säga till en deprimerad att det ”Bara är att rycka upp sig”.
Jag känner igen så himla mycket av det @Lickety skriver och jag håller verkligen med dig @Tora . Jag var vansinnig på mitt ex stundtals, när allt annat i hans liv gick så himla bra att fixa men det här med att vara pappa bara inte gick. De vanliga råden att "åk hemifrån" osv funkade ju inte. Och mycket riktigt så var det ju annat som låg bakom än bara lathet/omognad/whatever.
Och barnen känner av så himla mycket, mer än vi tror även när de är små. Vår äldsta är jättekänslig för sinnesstäningar och röstlägen hos människor, jag vet inte om det beror på att han tränade upp den förmågan in absurdum redan från start.
 
Det låter onekligen som om det är mer än bara ovilja bakom. Har man den problematiken som din man har så är det inte ovanligt att det finns någon form av funktionsvariant bakom. I så fall behöver han helt andra verktyg för att fungera som en bra förälder.
Det är ju som att säga till en deprimerad att det ”Bara är att rycka upp sig”.
Ja, det är inte så enkelt. Föräldraskapet är svårt för honom. Vi får se om det gick bra hos psykologen idag. Hoppas verkligen det.
 
Jag känner igen så himla mycket av det @Lickety skriver och jag håller verkligen med dig @Tora . Jag var vansinnig på mitt ex stundtals, när allt annat i hans liv gick så himla bra att fixa men det här med att vara pappa bara inte gick. De vanliga råden att "åk hemifrån" osv funkade ju inte. Och mycket riktigt så var det ju annat som låg bakom än bara lathet/omognad/whatever.
Och barnen känner av så himla mycket, mer än vi tror även när de är små. Vår äldsta är jättekänslig för sinnesstäningar och röstlägen hos människor, jag vet inte om det beror på att han tränade upp den förmågan in absurdum redan från start.
Ja barn fattar jättetidigt och utvecklar sina spröt om det behövs. Jag vet med mig själv att det är på det viset. Sen har olika personer olika benägenhet och strategier för coping.
Han vet med sig att han i detta avseende avviker från normen, och det är ju bra. Kanske går det att få en diagnos som förklaring. Men vad man gör åt saken vette tusan.
 
Han vet med sig att han i detta avseende avviker från normen, och det är ju bra. Kanske går det att få en diagnos som förklaring. Men vad man gör åt saken vette tusan.
Det är liksom det som är poängen med att få en diagnos. Att man får tillgång till hjälp för att reda ut vad man kan göra.

Men då måste man börja med att be att få bli utredd.
Om man inte fungerar i föräldrarollen och har en tanke att det potentiellt kan finnas sådana orsaker bakom så blir det inte ett val. Då behöver man utreda för barnets skull, oavsett vad man har för inställning till att bli utredd för sin egen skull.
 
Det är liksom det som är poängen med att få en diagnos. Att man får tillgång till hjälp för att reda ut vad man kan göra.

Men då måste man börja med att be att få bli utredd.
Om man inte fungerar i föräldrarollen och har en tanke att det potentiellt kan finnas sådana orsaker bakom så blir det inte ett val. Då behöver man utreda för barnets skull, oavsett vad man har för inställning till att bli utredd för sin egen skull.
Han ser det inte så riktigt. Enligt honom så fungerar han inte alltid bra i föräldraskapet, vilket han också hade väntat sig. Även om han hoppades att det ”av sig själv/biologin” skulle gå bättre. Så hans största problem är att jag inte kan acceptera läget. Och ja, att det inte går så bra alltid, och att barnet märker av hans sinnesstämning, han blir stressad/ mår dåligt vissa dagar har jag svårt att bara acceptera utan att försöka åtgärda.
 
Han ser det inte så riktigt. Enligt honom så fungerar han inte alltid bra i föräldraskapet, vilket han också hade väntat sig. Även om han hoppades att det ”av sig själv/biologin” skulle gå bättre. Så hans största problem är att jag inte kan acceptera läget. Och ja, att det inte går så bra alltid, och att barnet märker av hans sinnesstämning, han blir stressad/ mår dåligt vissa dagar har jag svårt att bara acceptera utan att försöka åtgärda.

Så han anser att hans problem med föräldraskapet egentligen är någon annans fel? Charmigt...
 
Han är himla bra på många andra sätt, så kasta ut honom vill jag inte göra. Men jag fick minst sagt ett smärre bryt. Igen. :banghead:
Andra dagar har det gått betydligt bättre, detta var ett av dom sämre tillfällena.
Jag förstår verkligen att det finns många sidor hos honom som du uppskattar. Men nu har ni ju barn ihop. Det kommer vara såhär. Även när barnet blir äldre. Du skriver ju också att han själv inte upplever det som ett problem.
Hans enda dåliga sida väger ju rätt tungt då.
 
Han ser det inte så riktigt. Enligt honom så fungerar han inte alltid bra i föräldraskapet, vilket han också hade väntat sig. Även om han hoppades att det ”av sig själv/biologin” skulle gå bättre. Så hans största problem är att jag inte kan acceptera läget. Och ja, att det inte går så bra alltid, och att barnet märker av hans sinnesstämning, han blir stressad/ mår dåligt vissa dagar har jag svårt att bara acceptera utan att försöka åtgärda.
Om han ser problemformuleringen som att det handlar om din acceptans så skiter han i princip i hur det är för barnet då? Då finns det kanske inte förutsättningar för att nå förbättringar...

Du menar att det ses som en oföränderlig naturlag att han bara saknar förmåga helt enkelt? Visst att det behövs stöd och att det aldrig blir lika bra eller lika lätt som för andra. Men att helt såga att det går att påverka situationen med olika strategier och verktyg samt ökad kunskap om sitt eget fungerande stämmer ju inte.
 
Om han ser problemformuleringen som att det handlar om din acceptans så skiter han i princip i hur det är för barnet då? Då finns det kanske inte förutsättningar för att nå förbättringar...

Du menar att det ses som en oföränderlig naturlag att han bara saknar förmåga helt enkelt? Visst att det behövs stöd och att det aldrig blir lika bra eller lika lätt som för andra. Men att helt såga att det går att påverka situationen med olika strategier och verktyg samt ökad kunskap om sitt eget fungerande stämmer ju inte.
Helt enig. Att han sökt hjälp hos BVC psykologen är inte på hans initiativ, men jag hoppas ändå att det kan ge något.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 564
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 521
Senast: Araminta
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 201
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 072
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp