Make som inte klarar av jämställdhet/föräldraskap

Han jobbar mer inspirationsdrivet och gör saker i en annan ordning och ofta lite mer noga eller grundligt. Lite mer "jag ska bara" och "nu när jag ändå började här så kan jag också...."
Så fungerar min sambo också.
Men skillnaden är att han alltid har satt barnen före allt annat. De har alltid varit viktigast. Även de två som jag hade med mig in i förhållandet. Hans instinkter går igång på barn och djur. Han kan därför ta hand om precis allt på egen hand även om jag ligger med lunginflammation och också behöver tas hand om. Han fixar det. På ren inspiration. Han är en extremt högpresterande naturkatastrof.
 
Så fungerar min sambo också.
Men skillnaden är att han alltid har satt barnen före allt annat. De har alltid varit viktigast. Även de två som jag hade med mig in i förhållandet. Hans instinkter går igång på barn och djur. Han kan därför ta hand om precis allt på egen hand även om jag ligger med lunginflammation och också behöver tas hand om. Han fixar det. På ren inspiration. Han är en extremt högpresterande naturkatastrof.
Djur funkar bättre av flera anledningar, även om vi har en hel hög så kräver de heller inte alls lika mycket tid. Men vi får jobba på det, jag tror samtalet med psykologen var bra och hjälpsamt faktiskt :)
 
Ja, resultatet blir ju ungefär så. Även om jag inte tror att det är den medvetna avsikten. Han vill jobba, alltså jobbar han när han kan - att jag inte då kan jobba ägnar han inte så mycket tankar om. Osv.
Mmm jag tror det har något att göra med hur man uppfostrar pojkar i vårt samhälle, till att tänka främst på sig själva, och flickor till att även tänka på andra. Typ inte hans fel egentligen men det måste ju ändras. (och jag menar att vi uppfostrar pojkar så idag, nu också hela tiden. Men att vi ändrat oss till att uppfostra flickor till att tänka på sig själva och andra istället för bara andra. Alltså statistiskt).
 
Det tror jag också vore bra, men det gör han inte. Han går på skogspromenader och i sele ute i skogen vilket fungerar bra. Åker ingenstans själv med barnet och tar ogärna med barnet även om jag kan åka med. Jag tror han är rädd att barnet ska bli ledset och att han ska ha mycket svårare att hantera det utanför hemmet.
Sonen gillar äventyr och är oftast en liten solstråle som charmar alla. En utmärkt bebis att ha med på besök och gå i affärer med en stund. Idag var vi och köpte brandvarnare på Bauhaus 30 min bort - jättekul tyckte han. :) Jag åker ofta på små lagom upptåg för det blir så trist att bara vara hemma. Dock får man ju planera lite så det passar och han orkar med.
Jo vårt barn var ju mycket lättare utanför hemmet, mycket nytt att titta på och hemma var tråkigt och allting var redan tittat färdigt på. (men min man var också lite nervig för att ta sig ut själv (till min stora förvåning) med barnet innan han kom på hur bra det blev, sedan när han kom in på det försvann han iväg hur långt som helst, till nästa stad med tåg och allt möjligt.) Det gick att ta sig ut inspirationsdrivet för honom. (btw har han blandade bokstäver, alltså det behöver inte vara en grej.)
 
Nä, jag har försökt nysta i hur han får andra saker gjorda som han nog inte "vill" - typ byta däck på bilen eller andra måsten. Men jag får ingen riktig rätsida på det. Min troligaste förklaring är att han tycker det är såpass jobbigt att ha hand om barnet att det överskuggar att han borde vilja och därför också agera utifrån det.
Jag tror ju att det är för att det är ett måste måste som ingen annan kan göra, då gör man det hur trist det än är (de flesta personer). Men om det är någonting som kan vara någon annans problem så gör man det inte. (ja jag kanske har rotat lite i hur det kan bli själv). Sedan sätter sig vissa saker i autopiloten så det är så mycket måste att man inte ens reflekterar. Barn är ju nya saker som måste in i autopiloten, det är som att lära sig nya dataprogram, det verkar jättekrångligt att packa skötväskan/lägga in nya kunden, tills man gjort det många gånger, då är det plättlätt plötsligt. Men för vissa är det nog mer prestige i att lära sig nya ekonomiprogrammet än babyn. Sedan i det första har man ju inget "val" inte i det senare heller men om man tror man har ett val så.

(Det var därför jag gick in på utmaningar tidigare. Dvs om man tycker att gå ut ur huset är det krångligaste som finns så är ett sätt att få det lätt att introducera någonting som är krångligare och får det att verka lätt i jämförelse, tex bada babyn/gå till biblioteket.)
 
Senast ändrad:
Hej allesammans. Tänkte uppdatera om hur det gått. :)

Efter att maken pratat med BVC psykologen ett antal gånger och lite andra förändringar så fungerar det nu mycket bättre! :love: Han och sonen har en fin kontakt och maken mår inte dåligt längre. Jag har haft noll härdsmältor sedan september. :D Visst, jag tar en större del fortfarande - men nu är det rimligt enligt vår gemensamma förväntan på hur saker kunde tänkas bli - inte total slagsida.
 
Hej allesammans. Tänkte uppdatera om hur det gått. :)

Efter att maken pratat med BVC psykologen ett antal gånger och lite andra förändringar så fungerar det nu mycket bättre! :love: Han och sonen har en fin kontakt och maken mår inte dåligt längre. Jag har haft noll härdsmältor sedan september. :D Visst, jag tar en större del fortfarande - men nu är det rimligt enligt vår gemensamma förväntan på hur saker kunde tänkas bli - inte total slagsida.
Vad glad jag blir. Vad bra att ni tog hjälp!
 
Hej allesammans. Tänkte uppdatera om hur det gått. :)

Efter att maken pratat med BVC psykologen ett antal gånger och lite andra förändringar så fungerar det nu mycket bättre! :love: Han och sonen har en fin kontakt och maken mår inte dåligt längre. Jag har haft noll härdsmältor sedan september. :D Visst, jag tar en större del fortfarande - men nu är det rimligt enligt vår gemensamma förväntan på hur saker kunde tänkas bli - inte total slagsida.
Vad bra att de kunde hjälpa!
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 524
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 501
Senast: Araminta
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 087
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 868
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp