Sv: Mål och svackor
Helst skulle jag ju strukturera upp varje träningspass för att ha fasta övningar och ett syfte för dagen, men såna dagar då mitt fokus är splittrat så funkar inte såna upplägg och det blir inget konstruktivt gjort alls.
Det är jättebra att ha ett träningsprogram eller rutin att utgå ifrån! För min del ser det ut ungefär så här:
Börja från marken, kolla av koncentration och kroppens dagsform hos pållen. Känner jag att det verkar vara "one of those days" så fortsätter jag med longering för det vet jag att han gillar och upplever enkelt och roligt.
Då brukar han få tillbaks fokus på mig, och sen kan jag sitta upp.
Börjar med att skritta lite hur som helst samtidigt som jag känner in rörelsen och balansen hos mig och hästen. Andas och slappnar av tills jag känner mig centrerad och har hittat följsamhet och balans.
Är hästen fortfarande lite "uppe i det blå" blir det kortare inledning, för då vill jag ge honom uppgifter att tänka på istället för eventuella farligheter i omgivningen.
Vi börjar med väpnarprogrammet i princip, dvs skritt och trav med skolor och varierar formen. Här kan man variera efter dagsform och efter vad man vill ha fokus på just idag. Den klassiska ridbanan har måtten 16X32 så mer plats än så ska du inte behöva.
Har du ännu mindre plats så öva på carre, då behöver du bara ha typ 12X12.
Efter det här anser jag oss uppvärmda och är det en bra dag så lägger vi in något av det som är våra nya uppgifter, i höstas gällde det ofta galopparbete, men lika ofta så kan jag avsluta direkt om jag tycker att vi haft ett bra pass efter dagens förutsättningar.
Hoppas att det kan hjälpa dig något!