Måla härbre

eventingmania

Trådstartare
Vi har ett "härbre" (timmerstuga) i trädgården som inte alls faller mitt dalahjärta i smaken.

Har köpt en liten bytta äkta Falu rödfärg som ska testas på baksidan. Men om det nu fäster å blir fint hur målar man undersidan av taket som sticker ut som ett litet verandatak på framsidan av huset?

Låter man det förbli behandlat "trävitt", målar man det rött eller vad som känns naturligt. Vilket i mitt fall är vitt eftersom det ljusar upp.

20221113_151029.jpg
 
Baserat på den här bilden efter solen försvann kan jag delvis hålla med. Men när solen ligger på är det läskigt skrikigt gulorange 🙀🤐

Visa oss en bild. Jag skulle ALDRIG mala det dar harbret. Om det behovs skulle jag anvanda en traskydds vax med en "tint" for att ge det mer farg.

Om traet ser orange ut, beror det formodligen pa att det ar uttorkat och behover lite TLC med olja/vax eller liknande.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Slamfärg/falurött bör målas på ohyvlat och obehandlat virke om det ska fästa bra. Ser ut som det där kan vara både för slätt och ha något på ytan? Föreslår att du bearbetar ytan på något sätt för att dels får bort det som inte är trärent, dels rugga upp ytan före målning.
 
Visa oss en bild. Jag skulle ALDRIG mala det dar harbret. Om det behovs skulle jag anvanda en traskydds vax med en "tint" for att ge det mer farg.

Om traet ser orange ut, beror det formodligen pa att det ar uttorkat och behover lite TLC med olja/vax eller liknande.
Syns på vindbrädan till höger på taket. Den är i solen 🙃
 
Slamfärg/falurött bör målas på ohyvlat och obehandlat virke om det ska fästa bra. Ser ut som det där kan vara både för slätt och ha något på ytan? Föreslår att du bearbetar ytan på något sätt för att dels får bort det som inte är trärent, dels rugga upp ytan före målning.
Obehandlat är ju idealet för de flesta färger men Falu rödfärg själva säger att det här inte ska vara några problem om man gör rätt förarbete och det ingår ju alltid när man målar. Men grundfrågan är ju vad jag gör med "verandataket" 🤔
 
Eftersom det sannolikt ligger mycket arbete bakom innan rödfärgen fäster på det där underlaget, så skulle jag nog fundera på en lasyr i annan färg?

Alternativt köpa vanlig målarfärg i faluröd kulör
 
Eftersom det sannolikt ligger mycket arbete bakom innan rödfärgen fäster på det där underlaget, så skulle jag nog fundera på en lasyr i annan färg?

Alternativt köpa vanlig målarfärg i faluröd kulör
Nej då får det vara som det är. Falu rödfärg eller inget liksom ☺️
 
Vi har ett "härbre" (timmerstuga) i trädgården som inte alls faller mitt dalahjärta i smaken.

Har köpt en liten bytta äkta Falu rödfärg som ska testas på baksidan. Men om det nu fäster å blir fint hur målar man undersidan av taket som sticker ut som ett litet verandatak på framsidan av huset?

Låter man det förbli behandlat "trävitt", målar man det rött eller vad som känns naturligt. Vilket i mitt fall är vitt eftersom det ljusar upp.

Visa bifogad fil 105389

Det är viktigare vad det är för färg än kulör, slamfärg är ett bra alternativ om du får det att fästa. Vet dock inte om det finns vit slamfärg?
 
Din stuga har möjligtvis varit härbre från början, men det är isåfall rejält ombyggt. Alltså måla det precis som du känner.
 
Om du absolut maste mala stugan, skulle jag valja "Dala bla" ... och antingen inte mala taket (hur ofta lyser solen dar?) eller mala taket "off white".
 
Inte rött. Skulle försöka få det till rätt färg. Naturligt grånat om det går. Så som det blir med järnvitriol. Orange brunt är inte rätt färg för sådana hus. Men annars hade jag jag valt Falu svart slamfärg.
 
Inte rött. Skulle försöka få det till rätt färg. Naturligt grånat om det går. Så som det blir med järnvitriol. Orange brunt är inte rätt färg för sådana hus. Men annars hade jag jag valt Falu svart slamfärg.
Hade det varit sådär vackert "cuprinol-grått" hade jag aldrig tänkt tanken att måla huset.

Gråa timmerstugor oavsett tjocklek på timmer eller om det är planktimrat är ju hur fint som helst 🤩 faluröda är typ en nödlösning. Men den här amerikanska orangegula log-house-fernissan alltså. Nej, nej, nej 😆
 
Jag skulle tro att båda varianterna funkar. Kanske beroende på hur mkt vitt du målar på karmar osv?
Om du har mkt vita detaljer nära på knutar, karmar osv så blir nog vitt fint. Är det inte så mkt vitt så skulle jag måla innertaket i samma färg som fasaden. Om man googlar tex på "timmerstuga röd" så kommer det upp båda varianterna och båda ser fint ut :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 433
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp