Måla stoppade möbler

Yeah but

Trådstartare
Någon som har testat? Hur krångligt var det? Vilken färg och teknik använde du, och lyckades folk vara i närkontakt med möbeln (t.ex. sitta i soffan) utan att få färg på sig efteråt?
 
Ja! Jag är med i en del inredningsgrupper där folk t ex målar med Fusion Mineral Paint, med kalkfärg eller Panduros textilfärg. Men fokus brukar ligga på före/efterbilder, inte på hur det går till eller om ens kläder blir förstörda efteråt när man använder möblerna.
 
Ja! Jag är med i en del inredningsgrupper där folk t ex målar med Fusion Mineral Paint, med kalkfärg eller Panduros textilfärg. Men fokus brukar ligga på före/efterbilder, inte på hur det går till eller om ens kläder blir förstörda efteråt när man använder möblerna.
Måste man inte fixera färgen med värme sedan?
Har bara jobbat med sceentryck på tyg, och då behöver man fixera färgen med värme för att få den härdad.
 
Har googlat lite, läst om folk som lyckats bra med Fusion Mineral Paint i alla fall, chansat och köpt en beige soffa som jag tror att jag inte vill behålla beige. Om jag någonsin tar tag i att faktiskt måla den så ser jag till att uppdatera här om hur det går! :)

Preliminärt tillvägagångssätt: Späd första lagret färg 50/50 med vatten, andra lagret 30/70, tredje lagret inte alls. Ha eventuellt i lite sköljmedel också, spreja kanske soffan med vatten så att tyget är fuktigt när färgmixen kommer på - det varierar hur folk gör. Använd pensel hellre än roller och gnugga så att färgen tränger in ordentligt. Sandpappra lätt efter varje strykning. Låt torka mellan behandlingar. (Antar att det kan ta några dagar.) Avsluta med vax, t.ex. Fusion's Furniture Wax.

De som har testat säger att slutresultatet blir ungefär som mjukt läder.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ser så mycket fina saker på facebook, folk renoverar totalt intetsägande möbler till jättefina bara med målarfärg! Men jag kan inte...
2
Svar
32
· Visningar
1 356
Senast: MissFideli
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker få saker gjorda. Idag har jag planterat 5 tomatplantor i växthuset och installerat en bevattningsslang där. Men sen gick...
Svar
1
· Visningar
585
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Jag är införstådd på att jag troligen kommer få löpa gatlopp på buke och bli allmänt bespottad och föraktad framöver. Men på mitt jobb...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 730
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp