Bukefalos 28 år!

Måla trappa

Turali

Trådstartare
Jag skrev en tråd tidigt i våras där jag och sambon budade på ett hus - och slutligen vann det.
I nästa vecka ska de sista pappren äntligen skrivas och vi får flytta in i vårt efterlängtade hus :bump:
....men, trappan ger mig rysningar. Den är målad i rosa. Och på trappstegen sitter små svarta avlånga anti-halkbitar. Nu behöver jag bukes hjälp för att a) få den hemska rosa färgen att försvinna och b) få tips om vad jag ska göra istället - och i vilken färg.
Fick tips av en vän att det ska finnas färg med korn i som gör att man inte behöver klistra dit något anti-halk, kan det vara någon idé?
Trappan är smal och går i ganska brant vinkel upp mot övervåningen och trappstegen är korta som de var förr i tiden. Jag höll på att ramla i trappan på visningen när det var tänt och behöver en bra lösning nattetid eftersom toaletten ligger på nedervåningen.
Vet inte om vi måste försöka slipa bort den rosa först eller om det går att måla över direkt.
Sedan är frågan vilken färg som är aktuell. På nedervåningen är väggarna vitmålade med ljust trägolv. Ovanvåningen är vitmålad med grå klinkersimitation på golvet. Jag funderade på vitt, men det kanske blir skitigt i längden? I familjen finns två hundar som drar in smuts.
 
Vitt skulle jag avråda från. Dels är det smutsigt direkt. Och dessutom är vitt på golvet en fluga som riskerar att gå ur tiden snart. Satsa på något mer tidlöst.

Grått kan funka i de flesta miljöer?
 
Grått blir skitsnyggt, och bryter av bra om man har vita väggar.

Precis som Tanten skulle jag avråda från vit trappa, det blir skitigt på en gång!
 
Det finns halkskyddspulver att köpa i måleributikerna som blandas i färgen inför sista strykningen.
 
Jag tipsar om att köpa så kallad golvfärg, den är "slittåligare" vi målade om våran trappa ner till gillestugan när vi flyttade in i huset 2000, brutet i nyans vitmossa (ljusgrå), vi är inte så mycket nere i källaren så det nöts kanske inte så mycket men färgen har hållt. vi slipade ner först eftersom vi var osäkra på vad det var för typ av färg innan. Idag skulle jag valt en mörkare nyans för som många säger smuts syns väldigt snabbt. Tycker inte den är så hal, men du springer helst inte ner :)
 
Vi målade vår trapp förra sommaren, använde golvfärg och blandade halkskyddssand i sista strykningen. Trappan blev inte hal men färgen har släppt lite där det är mest slitage. Vi kliver rakt in från grusgång mitt på trappavsatsen och dessutom målade vi ovanpå en redan tidigare målad platsmatta så att det släpper lite är kanske inte så konstigt. Inom en överskådlig framtid ska hallen byggas ut och då ska underlaget i trappan bytas så målningen är en kortsiktig lösning.

Vi valde en grå nyans och den är hundra gånger lättare att hålla ren än den svarta kulören trappan var målad i förut, men visst syns smuts och damm ändå.
 
Idag skrev vi på papperen och fick äntligen husnycklarna i handen!
Vi åkte förbi huset en sväng efteråt och jag tog lite kort på den fina trappan. Hittade målarburken i ett skåp och färgen heter passande nog "Barbie"...
Upptäckte att det inte alls är något "anti-halk" i trappan, utan det är målade järndetaljer. Tror det kommer behövas ett räcke, just nu får man trycka sig mot väggen när man går ned för den och taxen tyckte den var otäck.
Någon som har lite mer input att komma med? Någon blåaktig färg kanske kan vara något?


 
Är det rosa på väggen också eller är det trappan som lyser upp det hela? :s Men typ ljusgrått som drar lite åt det blåa hållet kanske vore nåt? :) Och grattis :bump:
 
Sambon hälsar "Så illa är det inte, för då hade det varit riktigt illa"
Väggen är vit, men trappan gör att även den ser rosa ut...
Ja, det lutar nog åt det hållet, ljusgrått/blågrått. Borde gå ihop med resten?
Tack! I helgen går flyttlasset och hundarna har godkänt trädgården :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ju ett helt hus att måla/tapetsera, och jag behöver ofta mogna in i sådana beslut. Så jag vill gärna ha era erfarenheter vad...
2 3
Svar
47
· Visningar
13 889
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp