Bukefalos 28 år!

Målartips för rookies

Sv: Målartips för rookies

Vi hade en gång en ärtgrön passage.

Som efter ett varv med målarfärg såg ut så här


passagen-innan_24799571.jpg


Nu ser den ut så här


passagen_24799133.jpg


Lite färg har också smygit sig in på garderobsdörren (en liknande hänger också i det annars väldigt vita matrummet)

garderobsdrr_24799293.jpg


Klädkammarens urspungliga dörr fick vara kvar, men lite mer påklistrad...

drren_24799365.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Målartips för rookies

Nu börjar nästa måleriprojekt, den klassiska gillestugan ska få en omgång... I kväll har vi burit ut alla möbler och maskerat i morgon ska trappen slipas och så i helgen kanske vi kan börja kladda på lite färg.

Någon som vet om vi behöver använda shelllack på panelen, den är lätt laserad sedan tidigare?

p1030760_28991196.jpg
 
Sv: Målartips för rookies

Antog att det inte fanns någon genväg även om jag hade hoppats på det i och med att panelen redan är svagt vitlaserad att det skulle stoppa inne kvistarna nog.

Ja, ja, det är bara roligt att ha mer att göra! (Jag jobbar på min hurtfriska attityd)
 
Sv: Målartips för rookies

Shit vad fint det blir hos er!!
Vitt är så jädra vackert, älskar det! Dessutom praktiskt eftersom det fungerar till allt.

Lycka till med gillesstugan.
 
Sv: Målartips för rookies

när du rollat har det blivit knottrigteller sltt? ska måla om sjlv därför jag udnrar vad man ska ha för roller för attfå det slätt?
 
Sv: Målartips för rookies

Nu har vi varit och köpt en sablans dyr färg att grunda med som inte ska släppa igenom kvistarna. Hoppas att färgen håller vad den lovar, annars ska min gamla klasskompis som sålde den åt oss få på moppo!

Nu har jag slipdamm överallt, men jag tror att trappan är värd det!
 
Sv: Målartips för rookies

Shit vad fint det blir hos er!!
Vitt är så jädra vackert, älskar det! Dessutom praktiskt eftersom det fungerar till allt.

Lycka till med gillesstugan.

Tack!

Ja, vitt är en bra färg, dessutom lätt att ändra på om man skulle vilja ändra sig någon gång.
 
Sv: Målartips för rookies

Jag upplever väggarna som släta, välj att jobba med en kvalitetsfärg som är enkel att jobba med och som jämnar ut sig själv.

Där vi har målat på masonitskivor är väggarna mer knottriga, men som sagt var där vi målat över tapeten är det slätt.
 
Sv: Målartips för rookies

Tack!

Ja, vitt är en bra färg, dessutom lätt att ändra på om man skulle vilja ändra sig någon gång.

Ja visst är det lätt att förändra?
Dessutom finns det ju en uppsjö av varianter av vitt; olika nyanser, glansa och matta etc.

Förväntar mig snart fler bilder! Lycka till med den dyra färgen!!
 
Sv: Målartips för rookies

Jo det var kul att dutta på alla kvistar :( måååånga kvistar var det.

Men resultatet blev bra. Det var ett utrymme som vi gjorde om till badrum/tvättstuga och ville ha i lite gammal stil. Linoljefärg på väggarna och golvolja till golvplankorna.




En dörr från ett gammalt skåp användes till badrumsskåpet. En högspolande toalett och väggfast spegel. Under den finns ett utrymme för toalettpapper m.m.



Och här är tvättstugedelen då, tvättmaskinen till vänster med torkskåpet på bänken ovanför.

 
Sv: Målartips för rookies

Tackar så mycket!

Det är kul när man väl är klar och man själv tycker att det inte blev så tokigt i alla fall :laugh:
 
Sv: Målartips för rookies

Och här är tvättstugedelen då, tvättmaskinen till vänster med torkskåpet på bänken ovanför.



Rättar mig själv, för nu var det de här med höger och vänster då :crazy: Tvättmaskin och torkskåp står alltså till höger inte till vänster.
 
Sv: Målartips för rookies

Tack så mycket!

Ja här målas inget i "onödan", det som har sin patina kvar får ha den. Dörrarna mellan rummen hade förspikade skivor och när vi tog bort dem hade de :devil: förstört själva listerna runt dörrspeglarna. Men det får vara som det är så länge. Vi gör inget åt den nu, får se hur vi kommer att lösa det längre fram. Men det borde vara skottpengar på kulturvandalerna som gjorde allt "modent" på 1950-60 talet och förstörde ett fint hantverk.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp