Malmute som inte drar

Mysaan

Trådstartare
Hur dåligt skulle en malmute som inte få dra må egentligen? Vad skulle man tvingas aktivera den med istället? Och hur klarar den den småländska värmen? Här blir det (förutom i vintras) aldrig så där jättekallt.

Sv: Malmute som inte drar

Först.
Om du inte vill dra varför vill du då ha en ultimat draghund?

Sedan.
Att dra är kul :) Inte bara med släde/pulka utan även med vagn/cykel/inlines!

Jag tror inte att de skulle må rent dåligt om de inte fick dra, men efter att ha sett hur lyckliga de är när de får dra så kan inte jag sluta med mina.

En malamute behöver mycket aktivering. Jag power walkar/joggar ett par mil om dagen med mina i rena promenader.
Sedan tillkommer träning (lydnad, sök, agility och trickträning sysselsätter jag mina med).

Det finns ju malamuter som är väldigt långhåriga (show malamuter) och de har precis som alla andra välpälsade långhårs hundar jobbigt när det blir väldigt varmt. Mina har inte speciellt mycket mer päls på somrarna än en vanlig schäfer/golden. Det jobbigaste vi har är på vintern när det är riktigt kallt ute och samtidigt +20 inne. Då blir det varmt med vinterpäls ;)

I övrigt så rekomenderar jag dej att läsa denna sidan om ni funderar på en malamute.. och ger er samma råd som vi fick, Tänk igenom det ordentligt!
http://www.omalmalamutes.com/omal/livingwith.htm

jag skulle ALDRIG reckomendera en malamute till en första gångs hundägare för det är krävande hundar men mycket egen vilja.

Om ni fortfarande är intresserade när ni läst mer, träffat malamuter på kennel/privathundar och faktiskt bestämmer er för att det är en sådan här hund som passar er. Ja då vill jag bara önska er välkomna in i rasen :)

Länkar till mina hundars album
Nowa
http://www.pixbox.se/alb1114629
Nanuq
http://www.pixbox.se/alb1052185

*delvis kl*

Det är inte jag som funderar på en malmute. Jag tycker iofs att de är grymt snygga men skulle i ärlighetens namn inte orka med så mycket hund.

Jag tar till mig länkarna och vidarebefodrar dem till de som funderar på rasen.

Vilka underbara hundar du har. Gissa att jag blev sugen på en nu. :crazy: Vet inte om jag har kapaciteten riktigt bara. Iofs skulle ju ungarna tycka det var skoj och åka hund och vagn tex.

Hur mycket bör de få dra för att må bra då? Funderar på om jag ska ta den där omplaceringen istället för kompisen som knappt haft hund mer än en labbe

Dyker in på ett hörn!
Malamuter kräver väldigt mycket av en, de vill både aktiveras genom hjärngympa och få mycket motion - om man ger tillräckligt mycket har man en underbar hund som är fantastiskt tillgiven, sammarbetsvillig och kärleksfull:)

Finns säkert de som klarar av att aktivera en fullvuxen utan att dra, men själv tycker jag det är ett kanonbra sätt att motionera både hund och sig själv! Nu på sommaren blir det till att cykla, min är bara 7 månader så vi är i övningsstadiet - men ser fram emot nästa vinter och att damma av längdskidorna:banana:

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 600
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
976
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka