Målstyrd arbetstid

emma-vsm

Trådstartare
Har ni erfarenhet av målstyrd arbetstid? Jag jobbar i ett projekt (75% och i ordinarie verksamhet 25%) och har fått erbjudande att byta min reglerade arbetstid mot målstyrd under en period på typ 9 mån (till att börja med) pga projektet som kommer innebära en del kvällsjobb.

Jag jobbar i civilsamhället i en ideell organisation och som det är nu får vi inte ekonomiska ersättning för kvällsarbete/övertid utan får ta ut det i komptid. Med den målstyrda arbetstiden blir det inga extra timmar när jag jobbar kväll, däremot får jag 5 extra semesterdagar.

Jag har ingen erfarenhet och dålig koll. Upplägget låter bra när jag lyssnar på min arbetsgivare, men kanske finns det saker att tänka på och överväga innan jag tackar ja eller nej? För- och nackdelar?
 
Du får inte någon lön alls när du jobbar kvällen eller ingen ob?
Jag själv skulle inte jobba kväll utan kvälls OB.
 
Du får inte någon lön alls när du jobbar kvällen eller ingen ob?
Jag själv skulle inte jobba kväll utan kvälls OB.

Precis, jag får ingen kvällsob. Det får jag inte nu heller ekonomiskt, utan i tid om det krävs att jag jobbar kväll (vilket inte är så ofta förrän nu). Skillnaden blir att jag inte får extra komptid för kvällstimmarna utan det räknas in i mina ordinarie 40 h/vecka. Vi (jag och min projektledare) lägger upp arbetet som vi vill, men troligtvis kommer det under hösten krävas att vi jobbar typ två kvällar i veckan (troligtvis aldrig senare än 21 gissar jag).
Är endast 5 extra semesterdagar tillräckligt för att väga upp allt jobb kvällstid?
Bra fråga! Ja det är nog det jag får fundera på. I avtalet står det 3-5 extra semesterdagar och min chef hade förhandlat med styrelsen (arbetsgivaren) att vi skulle få 5 så det lät som en bra deal. Men om jag ska vara noga kanske jag ska räkna på vad det blir i pengar, och slå ut det på troligt antal ob-timmar..? Som sagt, vi får inte ob i pengar nu heller, men kvällsjobb ingår normalt inte för vårt arbete så det är en ny situation för organisationen.
 
Jag skulle nog nappa. Jag utgår då ifrån att det är normallånga arbetsveckor och att det blir möjlighet att vara ledig på kontorstid ibland i veckorna. Det tycker jag är fördelaktigt, man kan göra ärenden, rida i dagsljus på vintern, ha hovslagare med mera.
 
Jag skulle nog nappa. Jag utgår då ifrån att det är normallånga arbetsveckor och att det blir möjlighet att vara ledig på kontorstid ibland i veckorna. Det tycker jag är fördelaktigt, man kan göra ärenden, rida i dagsljus på vintern, ha hovslagare med mera.
Ja jag kommer fortsätta med 40 h/vecka. Tror en risk kan vara att jobb och fritid flyter ihop (som blivit tydligare nu med hemarbete) och att vi kanske jobbar för mycket. Men vi har en dialog om det och är medvetna om att vi måste sätta tydliga ramar så jag tror det skulle funka. Med mitt liv är det inga problem att jobba kvällar, i tidigare jobb hade vi kvälls- och helgpass och jag saknar att ibland vara ledig på fm och kunna ta stallet i dagsljus på vintern. Men då var det såklart också tydligt hur mycket kvällar jag skulle jobba, nu får vi sätta dom ramarna själva och då gäller det kanske att inte alltid sätta verksamheten först utan tänka på återhämtning och socialt liv också.
Det är definitivt lockande med fem extra semesterdagar också!
 
Jag skulle nog nappa. Jag utgår då ifrån att det är normallånga arbetsveckor och att det blir möjlighet att vara ledig på kontorstid ibland i veckorna. Det tycker jag är fördelaktigt, man kan göra ärenden, rida i dagsljus på vintern, ha hovslagare med mera.
Detta är den stora fördelen med målstyrd arbetstid tycker jag! Jag jobbar inte så längre men gillade upplägget. Det gäller att kunna sätta gränser dock och inte jobba för mycket sett över tid. Jag jobbade t.ex. 45 timmar vissa veckor när det var mycket att göra och såg då till att jobba 35 timmar veckan efter. Vi hade en veckas extra semester om året + fick kompdagar att ta ut om vi gick in och jobbade helg (om det fanns skäl som gjorde att vi behövde jobba helg dvs).
 
Detta är den stora fördelen med målstyrd arbetstid tycker jag! Jag jobbar inte så längre men gillade upplägget. Det gäller att kunna sätta gränser dock och inte jobba för mycket sett över tid. Jag jobbade t.ex. 45 timmar vissa veckor när det var mycket att göra och såg då till att jobba 35 timmar veckan efter. Vi hade en veckas extra semester om året + fick kompdagar att ta ut om vi gick in och jobbade helg (om det fanns skäl som gjorde att vi behövde jobba helg dvs).
Tack för att du delar dina erfarenheter! Då låter det ändå som att ni hade ungefär samma avtal som vi blivit erbjudna (förutom komptimmar och helger, men vi förväntas inte jobba helg). Bra att verkligen tänka på att sätta sina egna ramar för arbetstiden som du beskriver.
 
Jag tänker på det här med flexibel arbetstid. Jag ser verkligen fördelarna med det, inte minst när man lever hästliv. Men jag tror ändå att jag uppskattar att ha lite framförhållning med schema (även om det är upp till mig) så att det inte blir typ ”samarbetspartnern vill ändra till onsdag kväll och jag har ju eg inget viktigt, ”bara” planerat att umgås med min partner, det förväntas jag kunna boka om”. Eller träning med hästen eller andra saker som är viktiga på min fritid men som inte är hugget i sten liksom.
 
Jag har precis skrivit på en tjänst med 100% målstyrd arbetstid, så jag puttar upp tråden och ser om fler vill delge sig av tips och erfarenheter. :) Tjänsten är 50% projektledare och 50% verksamhet. Visst arbete kommer läggas kväll/helg efter behov. Är det svårt att balansera jobb/fritid?
 
Har ni erfarenhet av målstyrd arbetstid? Jag jobbar i ett projekt (75% och i ordinarie verksamhet 25%) och har fått erbjudande att byta min reglerade arbetstid mot målstyrd under en period på typ 9 mån (till att börja med) pga projektet som kommer innebära en del kvällsjobb.

Jag jobbar i civilsamhället i en ideell organisation och som det är nu får vi inte ekonomiska ersättning för kvällsarbete/övertid utan får ta ut det i komptid. Med den målstyrda arbetstiden blir det inga extra timmar när jag jobbar kväll, däremot får jag 5 extra semesterdagar.

Jag har ingen erfarenhet och dålig koll. Upplägget låter bra när jag lyssnar på min arbetsgivare, men kanske finns det saker att tänka på och överväga innan jag tackar ja eller nej? För- och nackdelar?
Det enda vettiga sättet att jobba, om du frågar mig. Så enda nackdelen jag kan tänka mig är om det är viktigt för dig att kunna gå hem när du gjort dina timmar, oavsett om jobbet är klart eller inte.
 
Jag tänker på det här med flexibel arbetstid. Jag ser verkligen fördelarna med det, inte minst när man lever hästliv. Men jag tror ändå att jag uppskattar att ha lite framförhållning med schema (även om det är upp till mig) så att det inte blir typ ”samarbetspartnern vill ändra till onsdag kväll och jag har ju eg inget viktigt, ”bara” planerat att umgås med min partner, det förväntas jag kunna boka om”. Eller träning med hästen eller andra saker som är viktiga på min fritid men som inte är hugget i sten liksom.
Ja, så kan det vara. Klarar du att lägga in nattpass inför en deadline om det kniper? Det är ju ett sätt att få ihop det.

Men korta puckar på nivån ”Det skulle vara klart nästa onsdag men nu har de ändrat och vill ha det imorgon” eller ”Vi fick det här idag, det är 20 timmars jobb - kan du vara klar imorgon?” har nog mer med organisering och planering att göra än hur arbetstiden är organiserad. En arbetsgivare som jobbar så gör det nog oavsett hur schemat ser ut.

Att man ibland får planera om fritiden för att något tar längre än man trodde - ja, så blir det ibland. Men å andra sidan går ju saker ibland också fortare än väntat och man får mer fritid än man trott. Det jämnar förhoppningsvis ut sig.
 
Jag har precis skrivit på en tjänst med 100% målstyrd arbetstid, så jag puttar upp tråden och ser om fler vill delge sig av tips och erfarenheter. :) Tjänsten är 50% projektledare och 50% verksamhet. Visst arbete kommer läggas kväll/helg efter behov. Är det svårt att balansera jobb/fritid?
Jag tackade också ja till erbjudandet så kommer börja med målstyrd arbetstid i augusti. Ska se till att skriva upp hur mycket kvällsbok det blir för att kunna utvärdera vid lönesamtalet nästa år om det är värt 5 semesterdagar i kompensation.
 
Ja, så kan det vara. Klarar du att lägga in nattpass inför en deadline om det kniper? Det är ju ett sätt att få ihop det.

Men korta puckar på nivån ”Det skulle vara klart nästa onsdag men nu har de ändrat och vill ha det imorgon” eller ”Vi fick det här idag, det är 20 timmars jobb - kan du vara klar imorgon?” har nog mer med organisering och planering att göra än hur arbetstiden är organiserad. En arbetsgivare som jobbar så gör det nog oavsett hur schemat ser ut.

Att man ibland får planera om fritiden för att något tar längre än man trodde - ja, så blir det ibland. Men å andra sidan går ju saker ibland också fortare än väntat och man får mer fritid än man trott. Det jämnar förhoppningsvis ut sig.
Tack för din input! Jag tycker att min arbetsgivare är helt okej med framförhållning och i projektet som jag jobbar mest med är det jag och en kollega som lägger upp arbetet och vi tänker ofta lika kring upplägg. Jag tror det blir bra!
 
Jag tackade också ja till erbjudandet så kommer börja med målstyrd arbetstid i augusti. Ska se till att skriva upp hur mycket kvällsbok det blir för att kunna utvärdera vid lönesamtalet nästa år om det är värt 5 semesterdagar i kompensation.
Kvällsböcker blir det kanske inte så mycket, kvällsjobb däremot 😁
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 811
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 148
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vad den faktiska kostnaden är per mil utifrån vilken bil man har? Jag jobbar för en...
Svar
16
· Visningar
911
Senast: marytwice
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 092
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp