Bukefalos 28 år!

Mamma med dockbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mamma med dockbarn?

Vi skulle inte hinna med att komma i tid till ett enda tåg eller anslutningsbuss på det viset.
Vilket förklarar att SL hellre tar att systemet missbrukas än att kollektivtrafiken klappar ihop.
 
Sv: Mamma med dockbarn?

*KL*

Jag är en sån där hemsk människa som måste köpa ett träningskort....

Jag lyfter inte barnvagnar pga att jag får ont efteråt.....kan ett träningskort hjälpa mig?

Eller värken kanske försvinner när jag fått lite hyfs?

Hmmm
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Seriöst du tror att folk inte lyfter din vagn för att de är lata?

Jag lyfter inte för att:

Jag vill inte få ont i ryggen (oftast vill ju morsorna att man ska gå av bussen o vara den som tar i underredet=garanterat ryggskott eftersom de oftast är de med en överfull vagn som inte klarar den själv o be om hjälp)

Jag vill inte bli skitig

Jag skulle heller absolut aldrig förvänta mig att någon hjälpte mig, o absolu tINTE ställa mig o ropa efter hjälp.

Tror verkligen inte alla gör det av lathet, varför klarar du själv inte av din egen vagn?

För vi har inga lågbussar och lägsta trappsteget sitter högre upp än vad hjulen är på vagnen vilket gör att det inte går att få stöd mot hjulen och klättra upp för trappan.

Om du inte orkar gå ner 2 trappsteg och med rak rygg dra lite i vagnen medans mamman lyfter nere i framkant på vagnen hur kan du då förvänta dig att jag ska orka lyfta min vagn i handtaget rakt upp i luften?

Jag lyfter alltid i underkant fram på vagnen. Förutom de gånger chauffören hjälpt mig då har han tagit yttervägen. Eller den gången en äldre man hjälpte mig på bussen, när jag och en kamrat sen skulle kliva av hade han stenkoll på oss och klev av fram på bussen och sprang runt och hjälpte oss ur.

Eller den gången bussen var ganska full (alltså typ 10 pers :angel: ) en ung kille i kanske 13 års åldern ser at jag står med vagnen och går bak till dörren, när chauffören öppnar så är han jätte snabb i att fråga om jag behöver hjälp och lyfter i vagnen. När jag lagt i bromsen och spänt fast vagnen frågar killen vart jag ska kliva av någonstans för att även hjälpa mig av :bow:

Och hur lyckas du lyfta en vagn och bli skitig? De har jag aldrig blivit fast jag haft vagnen i stallet och kört i värsta leran och måste lyfta vagnen högt för att få in den i bilen.


Folk har all rätt i världen att be om hjälp och det handlar inte om att inte orka eller inte vilja, det handlar om hjälpsamhet och vänlighet.

Att du är +30 år och har en sån "jag orkar inte, jag vill inte" attityd tycker jag är skrämmande. Jag hoppas verkligen inte att du är den personen du är här på bukefalos. Jag tror den attityd du har beror på dåligt självförtroende m.m. Många gånger intalar jag mig att du är ett troll.
 
Sv: Mamma med dockbarn?

*KL*

Jag är en sån där hemsk människa som måste köpa ett träningskort....

Jag lyfter inte barnvagnar pga att jag får ont efteråt.....kan ett träningskort hjälpa mig?

Eller värken kanske försvinner när jag fått lite hyfs?

Hmmm

Jag börjar alltid med att fråga de som sitter vid dörren. Och de syns på personen om den är lat eller om det är en person som faktiskt inte kan lyfta. Personen som är lat säger kort "Nej jag kan inte" och tittar snabbt ner i golvet eller ut genom fönstret medans en person med problem, t.ex. handlederna. Ser ut lite som en hundvalp och man ser i ögonen att personen vill men faktiskt inte kan och många gånger faktiskt t.om är påväg ändå att resa sig och man får stoppa personen och ropa efter någon annan (så många åker det inte på bussen jag åker)

Och har man så ont i ryggen att man inte ens med sina benmuskler kan lyfta upp en vagn (jag har faktiskt fått hjälp av en liten flicka i kanske 8 års åldern och hon orka!) så bör man faktiskt uppsöka en sjukgymnast.
Det är ju jobbigare att dammsuga än att lyfta en barnvagn (i alla fall min och den väger nog 18 kg tror jag)
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Jag tror i ärlighetens namn att en sjukgymnast inte kan hjälpa mig.

Jag blir bara så full i skratt över era näsvisa svar, får man ont i ryggen av att lyfta en barnvagn ska man köpa träningskort, uppsöka sjukgymnast mm.

Fasen ni kanske till och med kan bota mig?

-Ohhh allsmäktige bukeanvändare snälla bota mig!!!
 
Sv: Mamma med dockbarn?

humlantrocadero satte liksom standarden för hur jargongen skulle bli.

Tror du på fullaste allvar att pmm på något sätt skulle kräva att en handikappad/någon som har så ont i kroppen ska hjälpa henne med hennes vagn? Majoriteten av svenska folket är dock inte så sjuka att de inte kan hjälpa till att lyfta en vagn och jag tror, liksom många andra, att det beror på ohyfs men framförallt nonchalans och att man väljer att inte se att någon behöver hjälp/en sittplats/etc.

Varför tog du åt dig överhuvudtaget, är min nyfikna fråga?
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Jag tar inte åt mig men jag tycker det är otroligt roligt att folk anser att det är ohyfsat att inte hjälpa till med vagnen.

Om du ser en kvinna i 30 års åldern på bussen som ser ut att vara fullt frisk och ber denna om hjälp och kvinnan svarar:

- Nej, du får be någon annan.

Efter det får man blickar kastade efter sig som är så onda att dom nästan bränner hål i ryggen på en.

Ja jag har ett "dolt" handikapp och jag har varit med om detta så många ggr att jag inte ens bemödar mig att svara personen som ber om hjälp mera om det inte är så att det bara är jag som är passagerare på bussen vill säga, jag låtsas att jag inte hör dom istället. Man ger liksom upp...


Det är bara för att ge er en tankeställare som jag skriver detta inget annat.

Jag vet hur förbannat svårt det är att få upp barnvagnarna på bussarna när dom har trappor, speciellt när bussen står en bit från trottoaren.
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Jag tar inte åt mig men jag tycker det är otroligt roligt att folk anser att det är ohyfsat att inte hjälpa till med vagnen.
Vad skulle du kalla det då, om en fullt frisk (och ja, jag menar en fullt frisk, inte någon med osynligt handikapp) vägrar hjälpa till?

Om du ser en kvinna i 30 års åldern på bussen som ser ut att vara fullt frisk och ber denna om hjälp och kvinnan svarar:

- Nej, du får be någon annan.
Jag skulle nog bli mycket fundersam över varför hon inte kunde, och beroende på tonfall så skulle jag antingen bli irriterad eller rycka på axlarna. Det bästa är väl om man kan lägga till varför man inte kan? Så slipper det bli missförstånd.

Ja jag har ett "dolt" handikapp och jag har varit med om detta så många ggr att jag inte ens bemödar mig att svara personen som ber om hjälp mera om det inte är så att det bara är jag som är passagerare på bussen vill säga, jag låtsas att jag inte hör dom istället. Man ger liksom upp...
När jag har blivit ombedd att göra något som jag inte klarar av har jag helt enkelt svarat "jag skulle gärna vilja, men jag kan inte".

Det är bara för att ge er en tankeställare som jag skriver detta inget annat.
Jag tycker nog att du kunde ha gjort det på ett smidigare sätt än att skriva ett sarkastiskt inlägg.
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Att hela tiden behöva be om ursäkt och förklara sig har man inte alltid tid med eller för den delen lust med.

- Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, jag har kronisk inflammation i nacke, axlar och rygg, har diskbråck och dessutom MS men jag hoppas du får hjälp av nån annan.

Jag vill inte att folk ska tycka synd om mig eller dra hela sjukdomshistorien för okända människor heller.

Men jag hoppas att folk som KAN hjälpa till gör det!!!
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Ett "Tyvärr, men jag får inte lyfta tungt" är väl inte så jobbigt?

Faktum är att det är ren hyfs också att svara vid tilltal, och det med en trevlig ton. Oavsett om man hjälper till med vagnen eller ej.
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Vissa saker är jättelätta i teorin och inte fullt lika lätta i praktiken. Jag är glad att jag åkte buss med tom barnvagn första gången *fniss*

Men det kanske man blir varse om första när man själv börjar köra barnvagn?
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Äsch det är väl bra om hon kommer ut även om hon inte har alla hästar i stallet? Här i gbg har vi både en med docka och en med en (mycket vacker) katt i barnvagn. Katten verkar fullt nöjd med att ligga där och spana. Och det är ju inte som om hon är våldsam eller störande.

Och med ens blir jag nyfiken eftersom vi hemma "på vår gata i stan" också hade en dam med docka i vagnen.

/A - Göteborgare i hjärta och själ.
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Jag är inte här för att utöka min vänskapskrets utan för att det är roligt att skriva/läsa om hur uppspelta alla förtidspensionerade blir för ingenting, lite tidsfördriv kan man säga.

Och skulle du vilja så skulle du förmodligen inte lyckas heller.

Jag arbetar inom vården, mitt jobb är tungt och krävande.
Jag borde vara sjukskriven pga de problem jag har med min kropp, men nya regler gör att det tar mer tid och är mer stressigt och ödeläggande än att faktiskt arbeta.

Jag som förälder VET hur jobbigt det är att ta mig in på en full buss med barnvagnen, tacka fan för att de är låga för det mesta i min stad. Men skall jag ta bilen till Göteborg bara för att jag inte klarar av att få upp min barnvagn själv på tåget, då poängterat att jag åker helt gratis på tåg i hela Sverige, vilket gör bilen väldigt onödig vid dessa långa resorna).

Trots att jag har fruktansvärda problem med rygg och fogar så lyfter jag andra föräldrars vagnar på bussen eller vid tåget.

Där står man och svetten lackar för att man vet att man tagit sig vatten över huvudet, jag kan inte få in barnvagnen på tåget utan att ta ur bebisen ur den, men vart skall jag då göra av bebisen? Det finns ju inte en chans att jag ställer henne utanför tåget, inte får jag heller plats att sätta henne innanför dörrarna medans jag baxar in vagnen. Inte ställer jag henne heller vid "min" plats på tåget. Jag lämnar helt enkelt inte mitt barn utan tillsyn vid på/avstigning vid tåget.

Jag är glad att fler folk inte är som du!
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Om du ser en kvinna i 30 års åldern på bussen som ser ut att vara fullt frisk och ber denna om hjälp och kvinnan svarar:

- Nej, du får be någon annan.

De som inte kan brukar lägga till det.

- För jag kan tyvärr inte.

Ryggskott syns inte heller.
Liksom en massa andra problem som man kan ha.

Ärligt talat så är oftast både vi bussförare och våra passagerare så rutinerade att vi inte har några problem med att förstå det.
Buss är liksom de funktionshindrades sätt att resa.

Och ingen anser heller att man måste kunna få på sin barnvagn själv om man åker med en sådan på bussen.
Eftersom att alla vill komma i tid så är det alltid någon som hjälper till.
Denna någon har ofta stor egen rutin på att få in barnvagnar.
Och kan göra det helt utan att vare sig bli smutsig eller göra sig illa.

Jag ser faktiskt fram emot att läsa om när humlanotrocadero skall åka buss med barnvagn.
Eftersom att hon har så svårt för "mammor som suckar o börjar skrika på hjälp".
Så antar jag att hon kommer att kunna klara utav det alldeles själv med sin dåliga rygg som hon får ont i av ett litet minilyft.
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Vissa saker är jättelätta i teorin och inte fullt lika lätta i praktiken. Jag är glad att jag åkte buss med tom barnvagn första gången *fniss*

Man ser när det är första gången.
Roligast är de som inte brukar åka buss och aldrig sett någon annan dra på en barnvagn på bussen.
Men nu när det blir gratis så skall de passa på att åka.

Man får ge en hel lektion i "Hur man får en barnvagn på en buss"
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Jag är inget troll, jag är en riktig person.

Åk inte med din 18 kg;s vagn om du inte klarar av den, köp en mindre låt säga 6kg paraplyvagn så kan du ta den i ena armen o ungen i andra :)
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Jag är inget troll, jag är en riktig person.

Åk inte med din 18 kg;s vagn om du inte klarar av den, köp en mindre låt säga 6kg paraplyvagn så kan du ta den i ena armen o ungen i andra :)

Åh vad jag skall garva den dagen du beklagar dig.
En kort fråga, vad gör du på föräldraforumet när det är så uppenbart att du avskyr människor med barn?
 
Sv: Mamma med dockbarn?

Mmm... Det tror jag också när du har en nyföding i vagnen med slapp nacke som nyss somnat efter att ha skrikit i 15 minuter. (Som inte ens får åka paraplyvagn)

Sen bör du ju ha med dig en lite skötväska med förhoppningsvis annat än 1 blöja till barnet osv.

Jag kan säga att du kommer själv märka att det inte bara är att gå på ens en låg buss med en lätt vagn de första gångerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp