Mammaledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

GaurdianAngel

Sitter i telefon med min gravida kompis. Hon ska ju om några månader få bäbis :love: och undrar när och om arbetsgivaren måste veta hur länge hon ska vara mammaledig. Är det något man måste meddela innan man går på mammaledigheten?

Hennes chef kräver det, då chefen anser sig inte kunna anställa en vikarie på obestämt tid. Låter konstigt tycker jag.
 
Sv: Mammaledighet

Skriver av direkt från Lagen om föräldraledighet:

13§ 1 st:" En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet (....) skall anmäla detta till arbetsgivaren minst 2 månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan skall arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå."

Så det måste hon berätta! Hon behöver inte känna sig tvingad att vara ledig hela den tid som hon uppgett, eftersom man har rätt att avbryta sin ledighet och återgå till arbetet när man vill (15§). Arbetsgivaren har dock rätt att skjuta upp återgången en månad (om ledigheten var planerad att pågå längre än en månad). Detta beror säkert på att visstidsanställda normalt sett har en uppsägningstid på en månad.
 
Sv: Mammaledighet

Om inte annat så är det väl rimligt att den som vikarierar för den mammalediga får veta hur länge vikariatet kommer att vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 720
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
807
Senast: Sasse
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp