Manchesterterrier vs pinscher

mutant

Trådstartare
Är lite nyfiken på dessa två raser - de liknar ju varandra till utseendet, men hur är det i övrigt? Någon som har erfarenhet av ena eller båda raserna? Likheter, skillnader? 🙂
 
Är lite nyfiken på dessa två raser - de liknar ju varandra till utseendet, men hur är det i övrigt? Någon som har erfarenhet av ena eller båda raserna? Likheter, skillnader? 🙂

Jag har en Pinscher, ingen erfarenhet av MT. Sigge är väldigt egensinnig, skulle gå i döden för sin familj, har nära till alla känslor. Inte intresserad av främlingar, ganska irriterad när det kommer främmanden, vissa har han hatat, vet inte varför. Även med hundar är han väldigt selektiv vilka som går bra och inte och det har inte med kön att göra. Han är en liten polis i karaktären :D
Dessutom har han en kondition utöver denna värld, typ aldrig trött!
Älskar att ligga och mysa. Nu har vi trädgård med hundlucka så de kan gå ut hur de vill, men "imorse" låg han (och de andra hundarna) kvar under täcket till ca kl 13 :D
Lydig, kommer på inkallning när han är lös och vi möter andra hundar.
Det finns endel rastypiska besvär, som han hade typ alla när vi tog över honom, han var då två år. Jag gissar att dessa är stressrelaterade, för han har varit kärnfrisk sedan dess, och långa skogspromenader lös, tror jag har gjort att han mår så bra nu.
 
Jag har en Pinscher, ingen erfarenhet av MT. Sigge är väldigt egensinnig, skulle gå i döden för sin familj, har nära till alla känslor. Inte intresserad av främlingar, ganska irriterad när det kommer främmanden, vissa har han hatat, vet inte varför. Även med hundar är han väldigt selektiv vilka som går bra och inte och det har inte med kön att göra. Han är en liten polis i karaktären :D
Dessutom har han en kondition utöver denna värld, typ aldrig trött!
Älskar att ligga och mysa. Nu har vi trädgård med hundlucka så de kan gå ut hur de vill, men "imorse" låg han (och de andra hundarna) kvar under täcket till ca kl 13 :D
Lydig, kommer på inkallning när han är lös och vi möter andra hundar.
Det finns endel rastypiska besvär, som han hade typ alla när vi tog över honom, han var då två år. Jag gissar att dessa är stressrelaterade, för han har varit kärnfrisk sedan dess, och långa skogspromenader lös, tror jag har gjort att han mår så bra nu.
Dottern gick olika kurser på BHK med honom, men han var måttligt intresserad...
 
En bekant har en pinscher, en hane. Han är lojal mot närmaste familjen, ointresserad av främlingar, vaktig, envis, robust, uthållig men med ett begränsat intresse för att träna något.

Schnauzern (mellan) och pinschern är rätt lika varandra. Skulle säga att de är mycket av en enmanshund. Oerhört lojala sådana. Det är en hund som inte följer med vem som helst som håller i kopplet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
685
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 612
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 204
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp