Manen på ena sidan = starka sidan?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 405
H

Hästbiten

Stämmer det på de flesta hästarna? Har hört att det ska vara så och det stämmer på de flesta hästarna jag har ridit. Men när hästen då byter mansida, är det positivt eller negativt? Byter den då stark sida? Alla hästar har ju en stark och en svag sida, men kan de byta?

hur blir det då för hästar som har manen på bäggesidor?? kan det kanske ha att göra med vissa virvlar pållan har.. hm.. ja det tror jag... så är det för min pålla iaf...

Colombia Girl :bump:

Min ponny har den allra mesta manen på vänster sida = sin starka sida.

Det stämmer inte på min häst.
Jag har inte sett ngn häst byta mansida?! Men det kanske finns?

När min häst börjar bli musklad, så reser sig manen upp på ett visst ställe, och i stället för att ha en man som prydligt ligger på ena sidan, så ser han först ut som
Stig-Helmer i Sällskapsresan, sedan så blir det ännu värre, manen börjar spreta lite här och där åt olika håll... :crazy:

Gammelpålle har mittbena.

Ponnyn jag har hade manen på vänstersidan i börkan men nu har manen på övre delan av halsen börjat luta rakt fram och lite faller över på andra sidan.

Jag har sett många hästar byta mansida och min håller på just nu, det är därför jag funderar.
Hur det blir med hästar som har manen på båda sidorna vet jag inte :confused:
Men om hästen är liksidig ska manen stå rakt upp då?! :angel:

Det kanske är så?! Att manen ska stå rätt upp om pållen är liksidg alltså! :D
Snacka om att fjordingar måste vara liksidiga då! :angel:

Snitsigt att de byter mansida! Jag har aldrig sett det!
Kanske börjar din häst bli helt jämnmusklad, och det är därför manen byter sida?

Jag köpte honom för 4 veckor sedan och då hade han svårt att ridas i höger varv, ville inte ta stöd på vänster (ytter) sidan. Hade manen på höger sida. Nu efter de här veckorna går han mycket bättre i höger varv och tar stöd på yttertygeln. Han kan även galoppera höger galopp (vilket han knappt kunde förut). Men nu har manen börjat gå över till vänster sida, den har börjat nerifrån. Det är därför jag funderar på detta!
Fler åsikter??

Jag med! Har hört att den ligger på den svagare sidan för att den starkare är lite större.

Och det stämmer iaf på min häst. Han har varit starkare i ena sidan. Och haft manen på motsatt sida. Men han håller nu på att bli liksidig. Nu har manen delat på sig.

Han ser inte klok ut. Typiskt! :mad: :D

Japp, har också hört att den ligger på den svagare sidan. Stämmer på alla hästar jag har haft.
:rofl:
//Malin

Det srämmer på min häst iaf, hon har manen på
vänster sida= hennes starkaste sida.
Men nu har lite börjat lägga sig över på höger
sida,just som hon blir lite bättre o starkare i höger.

Jag har deltagit i clinic med legendariske Anders Lindgren som menade att för att få en så liksidig häst som möjligt kunde man ha som mål att byta sida på manen varje år.

Har själv inte fått det i system, bara samlat i kunskapsbanken.

Jag upplever att den svaga sidan är den sidan där som hästen har svårt att länga ut .På den sidan där hästen kanske blir stum och där man kan uppleva att hästen går i mot handen.Den sidan som hästen ev hänger sig i.Den sidan där hästen sätter sig i mot ser jag som svag.
*Hoppas du förtod?*

har också hört de..

och ja tror de är lite mer sannoligt för min har jobbigare i vänster och manen ligger mer ditåt.. fast för de mesta rakt upp..

Fast jag tror att det är en myt som så mkt annat faktiskt, det var säkert så att någon undrade för länge länge sedan om varför hästar har manen på olika sidor.

Jag har hört att det beror på om hästen är höger eller vänster "hänt" och det kan man väl inte byta hux flux :confused:

Träna bort höger och vänsterhänthet är näst intill omöjligt, men det går att träna upp den svaga sidan så den blir så gott som lika stark som den starka sidan..Men precis som med oss männsikor så är det ju rotat djupt inne i oss att tex skriva med höger hand när man är högerhänt.Så man måste påminna om att göra det med vänster i stället...För man över det på hästen så blir det ju så att den automatiskt tar i mer med sin starka sida om vi inte påminner den om att ta i med den svaga..Det är ju mycket det vi jobbar med många gånger när vi rakriktar våra hästar..Och just här syns det ofta tydligt vilken som är hästens mera automatiska sida :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 784
Senast: Emuliiaa
·
Mat Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024 Vilken vara får din röst... 6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 478
Senast: Mineur
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka