Många hästar triangulerar när de piaffar - utbruten från Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

MissFideli

Trådstartare
Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många hästar triangulerar när de piaffar. Vad jag förstått så handlar det om att frambenen inte sätts rakt ner, utan är aningen vinklade inunder. Är det också nått väldigt viktigt i sammanhanget?
 
Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många hästar triangulerar när de piaffar. Vad jag förstått så handlar det om att frambenen inte sätts rakt ner, utan är aningen vinklade inunder. Är det också nått väldigt viktigt i sammanhanget?
Ja om hästen triangulerar i piaffen är den inte korrekt. Syns tydligt på Dujardins Imhotep. De får dock 8-9 ändå eftersom takten, rytmen är on point, den går knappt framåt och det är jämn lyft. Sen brister balansen tyvärr.

Det kritiseras flitigt i vissa grupper men jag tycker en måste ha i åtanke att många av dessa svåra rörelser handlar om art hösten måste hitta sin teknik. För just denna hästen är det att han håller balansen med frambenen under kroppen.
 
Ja om hästen triangulerar i piaffen är den inte korrekt. Syns tydligt på Dujardins Imhotep. De får dock 8-9 ändå eftersom takten, rytmen är on point, den går knappt framåt och det är jämn lyft. Sen brister balansen tyvärr.

Det kritiseras flitigt i vissa grupper men jag tycker en måste ha i åtanke att många av dessa svåra rörelser handlar om art hösten måste hitta sin teknik. För just denna hästen är det att han håller balansen med frambenen under kroppen.

Undrar om det inte var just henne de tog upp. Men även Valegro ser ju ut att göra det? Och flera andra om man googlar piaff.
Samma grupp människor som anser att nosryggen inte får vara bakom lod ens en sekund.
 
Senast ändrad:
Undrar om det inte var just henne de tog upp. Men även Valegro ser ju ut att göra det? Och flera andra om man googlar piaff.
Samma grupp människor som anser att nosryggen inte får vara bakom lod ens en sekund.
Hästen måste ha nacken högst för att biomekaniskt möjliggöra en piaff. Underhalsens linje måste på många hästar bli närmast lodrät för att hästen ska kunna lägga bogarna och frambenen inte ska hamna för långt under hästen och hästen kan sätta sig mer. Hästen måste också vara lösgjord. Det du har för mycket i handen tappar du vad gäller bärighet.

Det handlar om bristande lösgjordhet, ev lite styrka och mycket om teknik. Teknik i träningen för att hästen ska hitta sin form, möjlighet att utföra piaff och förstå vad den förväntas göra.

Det måste till att hela kroppen kommer upp och över på bakkärran för att frambenen sak sättas ner normalt och inte ta så mkt vikt som de gör vid triangulering.
 
Hästen måste ha nacken högst för att biomekaniskt möjliggöra en piaff. Underhalsens linje måste på många hästar bli närmast lodrät för att hästen ska kunna lägga bogarna och frambenen inte ska hamna för långt under hästen och hästen kan sätta sig mer. Hästen måste också vara lösgjord. Det du har för mycket i handen tappar du vad gäller bärighet.

Det handlar om bristande lösgjordhet, ev lite styrka och mycket om teknik. Teknik i träningen för att hästen ska hitta sin form, möjlighet att utföra piaff och förstå vad den förväntas göra.

Det måste till att hela kroppen kommer upp och över på bakkärran för att frambenen sak sättas ner normalt och inte ta så mkt vikt som de gör vid triangulering.
Det hade Fumo svårt med, han har lätt att samla och satte under sig mycket men det tog tid innan han hittade tekniken i att skifta över vikten på bakbenen, istället blev det kortare och kortare avstånd mellan fram och bak, han kom liksom inte iväg med frambenen också. Nu har han börjat hitta tekniken. Men jag har det hellre så än att han börjar hoppa med bakbenen bakom sig och inte tar nån vikt där alls.
 
Det hade Fumo svårt med, han har lätt att samla och satte under sig mycket men det tog tid innan han hittade tekniken i att skifta över vikten på bakbenen, istället blev det kortare och kortare avstånd mellan fram och bak, han kom liksom inte iväg med frambenen också. Nu har han börjat hitta tekniken. Men jag har det hellre så än att han börjar hoppa med bakbenen bakom sig och inte tar nån vikt där alls.
Har du testat att på tygeln rygga med långa, lugna kliv längre sträckor och ta piaff antingen direkt ur ryggningen eller kvickt efter?
Då brukar de sätta sig lite extra, vinkla om mer bak och även få in teknik med att bakbenen ska längre in under kroppen än i vanlig trav etc.
 
Har du testat att på tygeln rygga med långa, lugna kliv längre sträckor och ta piaff antingen direkt ur ryggningen eller kvickt efter?
Då brukar de sätta sig lite extra, vinkla om mer bak och även få in teknik med att bakbenen ska längre in under kroppen än i vanlig trav etc.
Nej det har jag inte gjort, men kommer göra det nu! Han börjar dock fatta grejen och trampar rätt fint, men det är mycket jobb kvar. Jag tänkte jag skulle kunna få bolla lite bytestänk med dig på FB vid tillfälle, har inte vågat fråga bara 😆
 
Nej det har jag inte gjort, men kommer göra det nu! Han börjar dock fatta grejen och trampar rätt fint, men det är mycket jobb kvar. Jag tänkte jag skulle kunna få bolla lite bytestänk med dig på FB vid tillfälle, har inte vågat fråga bara 😆
Fråga på du! Jag prioriterar riktigt jobb så att säga. Men hinner jag och orkar - absolut! Jag blir inte sur eller så. 😊
 
Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många hästar triangulerar när de piaffar. Vad jag förstått så handlar det om att frambenen inte sätts rakt ner, utan är aningen vinklade inunder. Är det också nått väldigt viktigt i sammanhanget?
Det är väl inte så nu antar jag, men tror samma sida kommenterade för många år sedan (10+ år?) att vissa hästar på hög nivå gjorde piaff genom att med tyngden fram använda sig av att studsa med bogmusklerna istället för att sätta sig bak. Frambenen sitter ju inte fast i skelettet så som bakbenen. Och att med tanke på piaff som grund för stärkande inför levad blir det ju inte helt så då.
 
Det är väl inte så nu antar jag, men tror samma sida kommenterade för många år sedan (10+ år?) att vissa hästar på hög nivå gjorde piaff genom att med tyngden fram använda sig av att studsa med bogmusklerna istället för att sätta sig bak. Frambenen sitter ju inte fast i skelettet så som bakbenen.

Jag vet inte, läser mest på facebook. Men vissa sitter ju knappt alls i piaffen, kanske samma? Jag är inte på den nivån att jag kan sånt.
 
Jag vet inte, läser mest på facebook. Men vissa sitter ju knappt alls i piaffen, kanske samma? Jag är inte på den nivån att jag kan sånt.
Inte jag heller :) har bara läst lite gamla böcker och sett debatten i 15 år eller ngt (rollkur verkar ju ha minskat något oerhört). Men om man är gammeldags och tänker sig att hästen ska ha tyngden bak i piaffen så tycker man kanske inte att det ser så klassiskt ut alltid idag. Alltså med den där gamla idén om att flytta tyngden bakåt på hästen i olika grad.

(i modern forskning på tyngdplatta så är det ju också konstaterat (säkert 10 år gammal forskning iofs) att de flesta hästarna på grand prix nivå inte flyttar tyngden bakåt i piaff. Det var bara någon klassisk ryttare där det blev så. Så forskarna konstaterade att det nog inte var relevant för hästdressyr med idéer om tyngdpunkt flyttad bakåt. Tror inte jag kan hitta artikeln, var så länge sedan)
 
Senast ändrad:
Det är väl inte så nu antar jag, men tror samma sida kommenterade för många år sedan (10+ år?) att vissa hästar på hög nivå gjorde piaff genom att med tyngden fram använda sig av att studsa med bogmusklerna istället för att sätta sig bak. Frambenen sitter ju inte fast i skelettet så som bakbenen. Och att med tanke på piaff som grund för stärkande inför levad blir det ju inte helt så då.
Många hästar på mästerskapsnivå piafferar exakt så, med bakbenen bakom sig
 
Många hästar på mästerskapsnivå piafferar exakt så, med bakbenen bakom sig
Även nu idag? Jag följer inte dressyren så noga men tyckte när jag sett Ingrid Klimke o Charlotte Dujardin skymta att det kanske inte längre var så. Inte för att jag direkt stirrat på deras piaff i all ärlighet eller direkt har kunskapen att kunna se det.
 
Jag kan ju bjussa lite på min egen häst, här kan man se hur det blir när han triangulerar:

IMG_0670.jpeg

Nu är detta en stillbild från en video men man kan se att han tar mindre vikt bak, faller lite fram och nosen hamnar lite bakom lod. På videon som bilden kommer från syns det att han jobbar på att hitta balansen, ryttaren drar inte in honom utan sitter bara stilla och hästen pendlar själv med huvudet och kroppen för att hitta rätt.
 
Även nu idag? Jag följer inte dressyren så noga men tyckte när jag sett Ingrid Klimke o Charlotte Dujardin skymta att det kanske inte längre var så. Inte för att jag direkt stirrat på deras piaff i all ärlighet eller direkt har kunskapen att kunna se det.
Ja gud ja, men inte alla!
 
Här ser man skillnaden när han hittar balansen och inte triangulerar:

IMG_2273.jpeg

Lite mer vikt på bakbenen, fronten kommer upp och nosen lite mer fram. Sen är inte detta på nåt vis perfekt, men man kan ändå se lite skillnad.

Jag ska se om jag kan få fram en senare bild, han är bara 7 här och sätter sig mer nu.
 
Här ser man skillnaden när han hittar balansen och inte triangulerar:

Visa bifogad fil 129283
Lite mer vikt på bakbenen, fronten kommer upp och nosen lite mer fram. Sen är inte detta på nåt vis perfekt, men man kan ändå se lite skillnad.

Jag ska se om jag kan få fram en senare bild, han är bara 7 här och sätter sig mer nu.
Så fint, vilken jätteskillnad! Även om jag inte riktigt kan sätta fingret på det själv så ser det verkligen så mycket mer sammansatt ut.
 
Även nu idag? Jag följer inte dressyren så noga men tyckte när jag sett Ingrid Klimke o Charlotte Dujardin skymta att det kanske inte längre var så. Inte för att jag direkt stirrat på deras piaff i all ärlighet eller direkt har kunskapen att kunna se det.
Ja, det är tyvärr jättevanligt att hästarna både triangulerar, inte sitter, är i alldeles för låg form, studsar på stället/vaggar. Generellt finns fortfarande en dålig kunskap om samling och även om lösgjordhet/balans.
Det där du refererade till om studien där man inte kunnat mäta någon större eller öht en förflyttning av vikt till bakkärran säger en hel del om läget.
Det gjordes någon studie där man uteslöt möjligheten att ryttaren skulle kunna träna hästen att lägga bak vikt.
För mig är det komplett idiotiskt att tro att det inte går. Det märker jag ju att det går. Både i tex piaff eller levad-jobb så märks det ju. Men även tex i rehabträning/med hästar som aldrig hållit för ridning som man lär att flytta vikt bakåt och de sedan inte går sönder mer.
Jag är jätteskeptisk till rid-studier iom att det så klart inte går att tex mäta en viktförskjutning om inte ryttaren har ett system och kunskap att lära hästen sånt. Och uppenbarligen är det något som tom eliten har svårt med.
Jag är ju skolad av "Piaff-tränarens förnamn". Det är väl han som anses bäst på det(och piruetter och passage) i Sverige och den många i eliten använder också. Och även de som ridit int GP typ tretusen är blir ju helt lyriska över vilken skillnad det blir efter jobb med honom. Ja, han är galet duktig! Men det säger också mycket om bristerna i system och träning etc hos andra som man kan tycka borde kunna mer.
 
Så fint, vilken jätteskillnad! Även om jag inte riktigt kan sätta fingret på det själv så ser det verkligen så mycket mer sammansatt ut.
Ibland blir de lite väl ambitiösa i början innan de hittat tekniken. Då kan de kliva in längre än de orkar hålla ihop bålen och lyfta fronten. Då tappar de lyft i manke etc och blir för låga fram och kommer in med näbben för mycket.
Skulle gissa att det blev något liknande på bilden.
De kan behöva få hitta vad de orkar och hur de ska placera kroppen i början.
 
Jag var på en clinic för Carl Hester för ett gäng år sedan och då menade han att man idag inte ville ha hästarna för samlade i piaffen för då blir övergången mellan piaff och passage så väldigt mycket svårare. Och iom att även övergångarna betygsätts ganska hårt så gav det mer poäng att inte samla hästarna så mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp