Många järn i elden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många saker som helst måste göras. Och sen ska man fatta en massa beslut också. I regel vet jag vad jag vill ha för slutresultat, men hur jag kommer dit är inte alltid glasklart.

Taket på mitt hus pockar på uppmärksamhet och det är helt sjukt svårt att hitta kompetent yrkesfolk som kan de här med gamla hus, stickspåntak och diffusionsöppna lösningar. Via byggnadsvårdsföreningen fick jag kontakt med länsombudet som gav mig namnen på två personer i mitt område. Den ena personen var fullbokad året ut och den andra var fullbokad fram till augusti. Han bad mig återkomma då och jag var inte tillräckligt påstridig för att få en tid inbokad då för genomgång av taket och vad som behöver göras. Så tills vidare får jag klara mig på egen hand. Jag har varit uppe på taket, på en del där det är lätt att komma åt, lyft av ett antal pannor och kollat. Just där har det sett okej ut. Det räknar jag inte med att det gör överallt.

Jag skulle ju behöva få upp en ställning så jag kommer åt att titta på andra delar av taket också. Frågan är bara hur det ska gå till. Jag vill inte hyra p.g.a. kostnaden och för att jag inte vet hur lång tid allt tar. Alternativet är att snickra en ställning men jag vet inte hur jag ska få hem virket. Bilen saknar dragkula. Jag behöver byta bil, men innan jag säljer min nuvarande, måste den fixas för annars får jag inte många slantar för den. Så det är tid jag måste avsätta för att få det gjort. Materialet är i alla fall inhandlat.

Sen funderar jag på hur man ska kunna jobba säkert uppe på taket. Jag har fått låna en bergsklättrarsele, men vet inte om den har samma funktion som en fallskyddssele. Sen vet jag inte vilken typ av lina man använder för att säkra, var man fäster linan och hur. Många frågor men få svar.

En duschkabin har jag i alla fall fått installerad. Den är jag verkligen nöjd med. Däremot blev den dyrare än jag räknat med och montören var på med silikon trots att jag inte ville det. Jag köpte ju den här kabinen just för att det skulle vara en silikonfri montering.

Dagen innan duschkabinen kom, gick tvättmaskinen sönder. Tyvärr kunde jag inte köpa en tvättmaskin jag ville ha för det är korkade mått i badrummet. Så det blev en toppmatad i alla fall.

Sen började gräset växa. Det är förvisso ingen överraskning att den gör det så här års, men det blev angeläget att köpa gräsklippare. Vilken väljer man? Ja, säg det, jag har fortfarande inte valt. För en vecka sedan skulle jag köpa en begagnad. Tyvärr fick jag inse att den inte var värd priset. Hellre en ny och dyrare maskin som fungerar än en billig som man mest svär över. I förra veckan fick jag i alla fall låna gräsklippare av grannen, så den gången löste det sig. Skönt med så trevliga och snälla grannar.

Det är helt sjukt vad mycket tid det tar bara att köpa grejer. Först gör jag research och kollar vad som finns på marknaden. Tyvärr kan det ta sin tid. Och i fallet med gräsklipparen, så vill jag se och känna på den innan jag bestämmer mig, men när jag jobbar till fem och butikerna stänger sex, är det lite svårt att hinna. Här finns det ju inte många butiker som säljer sådant heller. Så vitt jag vet är det två. Idag är det tänkt att jag ska åka en bit längre och kolla på ytterligare en maskin. Sen får det vara färdigtittat. Jag behöver en gräsklippare nu.

Jag rider senioren två dagar i veckan. Några lektioner har jag också tagit på ridskolan. Jag var ju och provred lite andra hästar ett tag, men det har inte blivit något med dem. En hade ju 3 hästar, varav det bara var aktuellt med ridning på två av dem. Jag provred den ena för den andra hade tappat en sko och det var lite för lång och hård väg till ridbanan. Den jag provred fastnade jag inte för. Hon saknade arbetsglädje. Det var meningen att jag skulle provridit den andra senare men strax innan fick jag besked om att hon sålt den. Synd. Jag tror jag hade gillat den.

Sen var det en annan häst, en 5-åring. Jag gillade hästen och ägaren verkade okej. Dessvärre hade den ingen sadel som satt optimalt. När jag provred sparkade hästen bakut flera gånger vilket fick mig att fundera på orsaken till detta. Test/trots eller något som besvärade? När jag inte vet något alls om orsaken, så går jag inte på den. Hästen skulle ju få en ny sadel, men det skulle bli en dressyr- eller islandssadel. Det här innebar att jag inte skulle kunna hoppa något om jag inte köpte en egen sadel till den. Med den begränsningen blev jag tveksam och det hela rann faktiskt ut i sanden.

Sen var det en tredje. Den hade också tappat en sko, men ridbana fanns, så jag skrittade lite där med den. Min spontana känsla var att hästen inte var frisk. Enligt ägaren testade den, men det var inte min uppfattning. Ägaren var ju också, ja, vad säger man? Lite speciell? Så den blev det inte heller.

Och egentligen gör det inget alls att det inte har blivit fler hästar att rida. Jag har helt enkelt inte tid just nu. Huset och trädgården sväljer all ledig tid jag har. I morse råkade jag dock vakna vid halv fyra utan att kunna somna om. Affärerna öppnar inte förrän vid 10 och jag är egentligen lite för trött för att orka göra något vettigare än att ordbajsa här. Så atteh.... Ja, det blev en liten update.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 312
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
6
· Visningar
1 188
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp