Bukefalos 28 år!

Många kör olagligt med hästtransport

Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Glömda hästpass?

Jag kan förstå att passen ska med om man kör långa transporter över halva landet, men inte har man det i bilen om man tex om jag ska köra hem en häst från betet 3 km bort? Eller man kör hem till en kompis för att rida en sväng i skogen typ 1 mil bort.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Glömda hästpass?

Jag kan förstå att passen ska med om man kör långa transporter över halva landet, men inte har man det i bilen om man tex om jag ska köra hem en häst från betet 3 km bort? Eller man kör hem till en kompis för att rida en sväng i skogen typ 1 mil bort.

Vad står det i lagtexten??
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Att hästpasset alltid ska vara med vid transport av hästen.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Men om man nu skulle ta med passet vid varenda liten resa man gör, tänk på slitaget på passet, eller risken att man glömmer det?! Nej, mitt pass är hemma utom just vid tävling eller vaccinering.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Passet har jag sällan med mig, inte om jag bara ska till träning eller liknande, men många är skrämmande okunniga vad det gäller vikter, vad bilen får dra och sånt. Belysning är ju bara slarv, men väl så viktigt.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Passet har jag sällan med mig, inte om jag bara ska till träning eller liknande, men många är skrämmande okunniga vad det gäller vikter, vad bilen får dra och sånt. Belysning är ju bara slarv, men väl så viktigt.

Det är ju klart enklare att följa lagen genom att alltid vid transport ha med sig passet än att förstå sig på viktförhållandena vad gäller dragvikt/dragfordon.

Känner mig skrämmande okunnig och tar tacksamt emot information om dom exakta förhållandena.. Belysning behöver nödvändigtvis inte bero på slarv,,, Blev själv stoppad för avsaknad av ett fungerande bakljus en gång. Påpekade då för stoppande befäl att ett av polisbilens halvljus verkade vara ur funktion,,,

Glödlampor kan faktiskt sluta fungera mitt under en aktiv period.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Man ska kunna visa upp passet inom tre timmar, så det borde inte behöva följa med på varenda liten resa men ska man längre bort så...
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Man behöver inte ha med passet vid nödsituationer tex (akut resa till veterinär), men alla lagar finns här:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:149:0003:0032:SV:PDF

Sen det om tre timmar som jag sett ibland här måste vara en missuppfattning av detta:
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Dvs passet ska kunna uppvisas direkt i stallet, men man behöver inte ta med det under ridpasset.
 
Senast ändrad:
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Slitage på passet? Nä nu tror jag du skojar med oss, vad GÖR du med passet?
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Personligen förstår jag inte varför folk kör utan att ta reda på vad som gäller?
Tycker det är oansvarigt..
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Man behöver inte ha med passet vid nödsituationer tex (akut resa till veterinär), men alla lagar finns här:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:149:0003:0032:SV:PDF

Sen det om tre timmar som jag sett ibland här måste vara en missuppfattning av detta:
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Dvs passet ska kunna uppvisas direkt i stallet, men man behöver inte ta med det under ridpasset.


Sånt trams, hur fan ska man kunna visa upp passet direkt om ens beten ligger kilometervis från gården. Det är ju en omöjlighet. Ska man spika upp dem på ett träd eller?

Och om man rider långritt då? Passet är en värdehandling och ska förvaras som en sådan. Inte i typ ett tält eller i en packväska.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Fast det står ju att hästhållaren måste kunna visa upp hästpasset direkt, så bor inte den i ett träd i hagen så finns det nog bättre förvaringsställen för det.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Fast det står ju att hästhållaren måste kunna visa upp hästpasset direkt, så bor inte den i ett träd i hagen så finns det nog bättre förvaringsställen för det.

:rofl::rofl::rofl: Åhhhhh tack du gjorde min kväll!!! :D:D
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Slitage på passet? Nä nu tror jag du skojar med oss, vad GÖR du med passet?

Om jag ska förflytta passet från huset till bilen 3 ggr/vecka så lär passet utsättas för rejält mkt mer skada än det gör nu.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Men hur svårt är det att ha det i en mapp bara? De blir ju knappast förstörda för att man tar det i handen och lägger i t.ex. handskfacket eller på sätet..
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Jag har mitt i stallet där hästen vistas och om det händer nåt akut och jag inte är där så finns det tillhands om det behövs.
 
Sv: Många kör olagligt med hästtransport

Kl
Vem fasen bryr sig om Passet när det kan bli så att man blir utan körkort:confused:

Varför ska hästfolk få köra olovligt, när andra inte ens får köra efter en öl.

Överlaster kan leda till allvarliga incidenter o man kan få sig en dyrköpt läxa.

Medtrafikanter o ens egen dyrgrip/ älskling i släpet kan råka riktigt illa ut.

Tja det finns så många idioter här i världen som bara kör efter- Me and myself! Nonchalanta eller jäkligt korkade bara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 557
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 064
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp