Många omplaceringar.

Sv: Många omplaceringar.

Ja, det verkar som att den allmänna synen är att det bara är oseriösa som annonserar sina djur på blocket. Varför? Du når ju betydligt fler intressenter via en stor sajt. Och som du nämner så sållar man ju ibland köpare.

Därför att det ofta, tyvärr, är mer oseriös än de som inte annonserar på blocket. Eller så ska man kanske inte säga det beror på hur man definierar seriös naturligt vis. Man kan ju faktiskt mycket väl äga en blandrashund och vara betydligt mer seriös hundägare än en "rashundsägare".
Men man kan säga så här:
De riktigt populära och duktiga uppfödarna annonser knappt alls annat än på deras egna hemsidor. De bör vara så pass invoverad i den aktuella rasen kretsar att mycket mer än så behövs inte men så är det då ofta också redan involverade köpare till dessa valpar. De köpare som redan sedan tidigare jobbat med den aktuella rasen osv.

Sedan finns de små kennlarna som kanske är lika seriös men inte lika aktiv som ändå lyckas sälja de flesta av valparna men några få annonserar de ut först och främst på rassidor men sedan också blocket som sista utväg för att nå fram till fler.

och sist har du de oseriösa som har parat med grannes hane och som bara är ute efter pengar. de kan kanske annonsera på rashemsidan om de vet att en sådan finns men först och främst på blocket för det är där alla människor ser de och det är där det är lättast att bli av med valparna så att de garanterat inte ska vara kvar när de fyller 8 veckor.

Det är klart det finns undantag men i det stora hela blir det så och då är det inte konstigt att de mer "seriös" fast seriös är fel ord man kanske hellre ska använda seriöst tävlingsinriktade, ovasett om det är uppfödare eller köpare, letar sig till rasklubber och kända uppfödares hemsidor.

Appropå Amstaff så såg jag en blocket annons ute i dag på amstaffvalpar, dock bara reggade i jordbruksverket (inte godkända föräldrar kan man då anta?)
Dom valparna såldes för 4000 kr och även med delbetalning :confused:

Om man inte har råd med 4000 kr, har man då råd att ha hund över huvud taget.
Och vad lockar man för köpare med det priset :crazy:

Helt galet.

Kommer dom valparna hamna som omplaceringshundar på blocket inom ett år tro :grin: :(

Jag gjorde en sökning på ordet "Amstaff" och fick 158 träffar i hela Sverige. Av dessa kunde jag se 23 st annonser som var på renrasiga, registrerade Amstaffar. Av dessa 23 så var 9 st annonser från uppfödare med valpkullar.

Det är inte så värst många Amstaffar som omplaceras alltså, trots allt. Desto fler blandraser dock, men det visste vi ju redan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 188
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 710
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 534
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka