Mankmall och bomvidd ??

TheWickedWitch

Trådstartare
Hur/var sjutton mäter man när man ska göra en mankmall ??
Måste göra en inför köp av westernsadel men kommer inte på vart det är man mäter... *hjärnstillestånd* :crazy:
Sen blir det ju error i hjärnkontoret bara av att försöka klura ut vilken bomvidd man ska ha då man bara är van vidderna från de engelska sadlarna...
 
Tre fingrar bakom bogbladet.

Jag är själv på jakt efter en sadel och ska skicka, mankprofil, en bild när hästen står uppställd och en bild då hon höjer ryggen då jag tömkör :D

Jag var på kurs förra veckan, och där skulle vi titta på en Haflinger exteriör.
Det var ett sto sm fått 3 föl.
Då hon stod uppställd såg hon rent förjävlig ut i ryggen! Svankryggig,,,, hon såg ut som ett ök!

Sedan började vi longera henne för att titta på stegen.
Då hon började röra på sig så blev det en helt annan häst, hon höjde på ryggen och den blev RAK!! :confused:

Så om man köpt en sadel med skålad bom, eftersom hon var svankryggig då hon stod still, så hade hon inte kunnat höja på ryggen då hon arbetar, och då hade sadeln tryckt bort hennes fina raka rygg.

Sedan då vi longerat färdigt, då SÅG vi hur hon slappnade av och ryggen började sänkas och sedan såg hon ut som ett ök igen :smirk:

Sååå, kolla hur din häst använder ryggen vid longering etc, mycket värdefull info ,även om hästen inte är svankryggig.
 
Min erfarenhet av mankmått är inte så positiv. Du kan ju ha tur och få en sadel som passar men mankmåttet är ju bara ett mått. Helst ska man ju ha flera mått. Hästen kan ju se väldigt olika ut bakom manken.

Och man måste rida i sadeln. Hästen ska svettas jämt under sadeln. Inga torra fläckar.

Tänk på att passa in sadeln när hästen är i rätt kondition och hull.
 
Jo men du måste ju tänka på att hästen inte går med höjd rygg hela tiden. När den då går som vanligt (alltså som den gör i hagen när den kan ha sänkt rygg utan ryttare) då kommer sadeln att trycka på var sida om manken och bak på ryggen. Sadeln måste ligga jämnt längs med hela ryggen, den kan inte bara liggapå fyra punkter vilket det blir då.

De flesta hästar haren sadel som passar hyfsat till deras rygg, när de går i form kommer sadeln oundvikligen att lätta i bak-skirtsen.

Man kan ju inte göra en sadel som är skålad på andra hållet, alltså inte som om den skulle ligga på en svankrygg utan som om den skulle ligga på en upphöjd rygg. Då kommer den bara att passa perfekt när hästen gr böjd som en bro (?;) och när den går normalt kommer detvara en stor tunnel mellan rygg o sadel hehehe

:bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
856
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 401
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp