Sv: Manvård
Har också en travare, och manen är väldigt viktig
för mig. Tycker det är så fantastiskt vackert.
Borstar aldrig manen egentligen. Bla. för att han blir så arg på mig då, men också för att det bara har sönder den. På sommaren tvättar jag den ibland med glansschampo och ev. ska jag prova något som gör den mjuk, och sen borstar jag kanske ut den lite när den är blöt. Det räcker för att hålla den fin. Något som är jättebra på långa manar(och svansar) är ett bra pälsglans. Spruta och dra med fingrarna igenom manen varje dag. Efter en tid blir den jätteglansig och lätt att reda ut(om den ens trasslar sig alls). Jag är dock för fattig för att kunna investera i pälsglans(ens en gång) och det måste dessutom vara en bra pälsglans för en lite större slant. Annars kan manen bli förstörd när man använder det så ofta.
Red alltid ut manen med fingrarna, inte borste.
I höstas fick min häst nån knäpp och hade sönder manen till stubb(endast yttersta lagret men det var inte snyggt) på bara några dagar. Jag kan tänka mig att det var hagkompisens förtjänst för det finns inget att klia sig på i hagen och det låg inget tagel i boxen.
Iaf slutade det med att jag gjorde 5-6 lösa och riktigt fula flätor i hela manen för att han skulle få behålla den. Han har nu fått behålla den hippi-stilen även om den är hutlöst ful, för att manen håller sig fin, hel(växer och blir längre) och dessutom ren, i denna leriga tid. Dock måste man ju då göra fula flätor som är lösa vid mankammen så att hästen inte får ont eller värk av dem. Men det kommer att bli jättefint till sommaren när jag tar ut dem.