linzan

Trådstartare
Jag har en travare med lång m,an och behöver lite tips för att man inte ska slita så mycket på den!
Hur gör ni andra som har hästar med lång man?

Man måste ju ändå borsta den, den ser ut som en risbuske annars!
 
Jag använder mycket glansspray i mina hästars man och borstar med en halvmjuk borste, ingen piggborste.
Likadant med svansarna.
 
Brukar ta med en vanlig borste i pållens man, typ en sån vi
själva har till håret :)

Det funkar jättebra, o sliter inte så himla mycket om man tar en som är ganska mjuk.
 
Precis, mycket glans/balsamspray ( :idea:rekommenderar de från Carr, Day and Martin. Finns på Granngården) och använd en mjukborste eller fingrarna när du reder ut manen.
 
Jag brukar spraya lite pälsglans i och sedan reda ut man och svans med händerna..
 
Fläta manen!

Det är det enda tips som funkar för min arabman, eftersom det är ajabaja att borsta manen så är det ett rent helvete att reda ut den varje dag och sliter dessutom mer än när manen hålls flätad.

Jag brukar göra ca 6-8 jämntjocka flätor och låta dem hänga, sen reder jag ut den och flätar om den en gång / vecka för att den inte ska slitas och det har ju funkat bra för mig hittils iallafall.

Sen är ett par flaskor Fox Glansspray att rekommendera i stallskåpet, går inte att klara sig utan med en lång man.
 
vet en del som först borstar manen försiktigt (med pälsglans), sen sätter tofsar i manen, så det inte blir dreadlocks.. (delar upp manen i ett antal tofsar, liggandes mot halsen såklart)
 
Kan ju tillägga att jag även använder inpackning (för människohår) i hästmanarna med jäma mellanrum.
Fungerar utmärkt, bara man sköljer ordentligt.
 
Mina hästars manar blir bara slitna av flätande :crazy:
Gummisnoddarna liter ju som tusan på manen :eek:
 
Sv: Manvård

Hej. Min kallblodstravare har lång, tjock man och pannlugg och den är jag rädd om så jag brukar undvika att slita på den med för mycket borstning.

Denna vintern har vi mycket lera i vinterhagen så man och svans ser inte så roliga ut :mad: Men svansen är flätad i hagen så är det lätt att skölja av och manen föröker jag få hyffsad med hjälp av fingrarna och människo-hårborste. Men helt ren blir den inte men det struntar jag för det mesta i. (Ingen som ser det här ute på landet)

Men ibland vill man ju "stila till det" när man åker in till ridhuset så då blir det pälsglans och rejäl genomborstning :D
 
Sv: Manvård

Hej!

Prova med torrschampoo annars! Jag använder Blooms torrschampoo i spayflaska och den fungerar super! Spraya och red ut med vad du vill... Min killa har mycket tunn svans. Använder jag torrschampoot och piggboste och bara borstar lossnar c:a 5 strån. Innan jag använde detta försvann halva svansen...

Har man en häst som lätt får mjäll tex är torrschampoo bättre än pälsglans. :idea:
 
Sv: Manvård

Har också en travare, och manen är väldigt viktig
för mig. Tycker det är så fantastiskt vackert. :love:

Borstar aldrig manen egentligen. Bla. för att han blir så arg på mig då, men också för att det bara har sönder den. På sommaren tvättar jag den ibland med glansschampo och ev. ska jag prova något som gör den mjuk, och sen borstar jag kanske ut den lite när den är blöt. Det räcker för att hålla den fin. Något som är jättebra på långa manar(och svansar) är ett bra pälsglans. Spruta och dra med fingrarna igenom manen varje dag. Efter en tid blir den jätteglansig och lätt att reda ut(om den ens trasslar sig alls). Jag är dock för fattig för att kunna investera i pälsglans(ens en gång) och det måste dessutom vara en bra pälsglans för en lite större slant. Annars kan manen bli förstörd när man använder det så ofta.
Red alltid ut manen med fingrarna, inte borste.

I höstas fick min häst nån knäpp och hade sönder manen till stubb(endast yttersta lagret men det var inte snyggt) på bara några dagar. Jag kan tänka mig att det var hagkompisens förtjänst för det finns inget att klia sig på i hagen och det låg inget tagel i boxen.

Iaf slutade det med att jag gjorde 5-6 lösa och riktigt fula flätor i hela manen för att han skulle få behålla den. Han har nu fått behålla den hippi-stilen även om den är hutlöst ful, för att manen håller sig fin, hel(växer och blir längre) och dessutom ren, i denna leriga tid. Dock måste man ju då göra fula flätor som är lösa vid mankammen så att hästen inte får ont eller värk av dem. Men det kommer att bli jättefint till sommaren när jag tar ut dem. :D
 
Sv: Manvård

Jag har en pålle med lång man som inte är allt för tjock, jag använder Bloom&Groom (finns på Hööks). När jag har schamponerat så använder jag parfymfritt balsam från apoteket. Reder oftast ut manen med fingrarna eller med Borstiq man/svans borste. (Borsten uppskattas på hela kroppen, då den ska vara masserande)
 
Sv: Manvård

När du tvättar man och svans så ha i balsam. Använd sedan ordentligt med glansspray och en "vanlig" hårborste.
Vill du så kan du ju fläta ett antal flätor i manen(inte för hårt) meningen är att det inte ska slita lika mkt då...
Canligt på westernhästar som ska ha långa fina manar.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
911
Senast: inaa
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: Hoarfrost
·
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp