Mår bra efter arbetsolyckan

Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Hur får man på sig avlivningsvätska om man bara tittar på en avlivning? Är man klåfingrig då? Men otäckt iallafall.
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

observera betyder inte alltid stå 10 m ifrån.. utan kan vara assistans till veterinären.. studenten kan ha velat läsa på flaskan och korken kanske inte satt på ordentligt, ev kan membranet som skall droppskydda flaskan ha varit upprivet för mycket.. vem vet, olyckor med frätande och skadliga vätskor5 händer varje dag, både i arbetslivet, på högskolor och grundskolor..
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Jag är väl insatt i hur flaskan med denna avlivningsvätska ser ut och det är inget man hanterar utan handskar. Inget man är på och pillar på av nyfikenhet heller. Just för att den är så potent.
Och när det gäller avlivning av häst så är det EN person som gör momenten, ev åskådare håller sig på behörigt avstånd för att inte av misstag bli stucken eller skjuten (om man använder bultpistol) samt för att man inte vet om hästen går i taket, framåt, bakåt, eller åt någon sida i dödsögonblicken eller sliter sig om nåt går fel...
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Står att studenten fick stickningar i handen efter att ha fått vätska på huden. Det står inte att det var avlivningsmedel. Det står att vätskan KAN ha varit ett avlivningsmedel. Så det KAN ju har varit någon annan sorts vätska med.
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Låter konstig eftersom jag har stått och dragit upp just avlivningsvätska åt veterinär utan handskar eller annat skydd under en akut avlivning i hagen för några år sedan.
Blev dock ombedd att vara försiktig, vilket jag var.

Hon kunde inte både dra upp och ge det hon hade i sprutan samtidigt.
Behövdes mer än vad en spruta rymde.
Fick dra upp 3 eller 4 extra sprutor minns inte riktigt.
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

FRÅN EN SOM HAR ETT ANTAL ÅR INOM SJUKVÅRD PÅ HUMANSIDAN I BAGAGET FÅR MAN VÄL HOPPAS ATT SPRUTORNA PREPARERADES I FÖRVÄG...?! VETERINÄREN BORDE VÄL RIMLIGTVIS VETA HUR MYCKET SOM BRUKAR GÅ ÅT... LÅTER ENORMT OPROFFESIONELLT ATT INTE ANVÄNDA HANDSKAR, SOM LEG SJUKGYMNAST ÄR JAG ÅLAGD AV SOCIALSTYRELSEN ATT ANVÄNDA HANDSKAR BARA JAG SÄTTER AKUPUNKTURNÅLAR... aTT HANTERA SÅ POTENTA PREPARAT NONCHALANT.. SKA MAN SKRKATTA ELLER GRÅTA? kNAPPT MAN VÅGAR LÄMNA SIN HÄST FÖR VÅRD OM VETERINÄRER OCH DERAS SÅ KALLADE ASSISTENTER INE VISAR MER YRKESETIK OCH SUNT FÖRNUFT ÄN SÅ? LÖJLIGT FÖR FAN!!
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Att du är ålagd att använda skyddshandskar vid akupunktur beror på smittskyddet (för såväl dig som patienten) och går inte att jämföra med läkemedelshanteringen. Vid provtagning på djur t ex, är det inte nödvändigt att skydda sig på samma sätt som vid provtagning på den egna arten. Blodsmitta är inget man bekymrar sig för annat än i mycket speciella situationer. För oss vettar är blod mest bara kletigt rött och inte en potentiell HIV-risk.
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Med de mängder du beskriver går det att sluta sig till att veterinären använde sig av det gamla hederliga avlivningmedlet och inte det superpotenta Somnulose. Att få någon milliliter av det förstnämnda på fingrarna är inte farligt, medan Somnulose kan vara farligt om man får en droppe i munnen.

Man kan nog ändå tycka att en privatperson inte ska behöva dra upp sådana sprutor. Kanske hade nöden ingen lag?
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Anamma, fÖR DET FÖRSTA, SLÄPP CAPS LOCK. Det anses otrevligt att skrika på nätet, samt är svårt att läsa.

Det är en självklarhet att man har handskar på sig när man hanterar Somulose. Jag vet också att man på skolan har skyddsrock och ansiktsvisir på sig. De är extra noggranna med studenter. Enligt de som är återförsäljare av Somulose i Sverige, är inte läkemedlet så farligt att få på huden, dock ska det undvikas på slemhinnor.

Din kommentar om veterinärer och dess assitenter är förbaskat onödig. Du har ingen aning om hur situationen var. Och vad har yrkesetik med detta att göra?! Låter mest som om du vill använda ord som du knappt vet betydelsen av. Hoppas att du inte behöver hjälp av veterinär, då jag inte kan tänka mig otrevligare djurägare än de som tror att de kan och vet mer än vad de gör och idiotförklarar resten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Öhum... EN person? Jag har avlivat två hästar i år, vid första tillfället var vi 3 personer som satt bredvid hästen och höll i honom på ett eller annat sätt, vid andra tillfället var det 2 personer.
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

OM hästarna i ditt fall varit tvungna att hållas fast, måste det ha varit särskilda tillfällen. Vad som gjorde att hästen inte kunde sederas och därefter hanteras av enbart veterinären som gjorde själva avlivningen kan ju inte jag svara på. Vid de avlivningar jag har varit med på i tjänst som djursjukvårdare, både i fält och på klinik, har hästen fått kanyl, sederats och därefter håller enbart veterinären i hästen när den antingen skjuts med bultpistol eller injiceras med Somulose. Det är inte bara själva avlivningsvätskan som är faran vid avlivning, utan även att en så stor kropp kommer att falla åt något håll ELLER om nåt går fel, så ska inte mer än en person behöva hoppa undan. Eventuella assistenter, studenter, djurägare eller andra nyfikna ska hålla sig på avstånd vid själva avlivningsögonblicket. Att sitta brevid en häst som avlivas, även om den redan ligger ner, låter totalt livsfarligt! Man vet aldrig om den snedtänder och far upp!!
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Nej, de behövde inte hållas fast. Att vi var 3 personer med den första hästen var för att alla tre (jag, veterinär + assistent) var känslomässigt berörda. Han var till synes medvetslös, men sånt kan man ju aldrig veta förstås. Häst nummer 2 fick inte heller någon sedering innan, behövdes inte hållas i men assistenten gjorde det i alla fall.
 
Sv: Mår bra efter arbetsolyckan

Om du läst mitt inlägg ordentligt så står det att det var fråga om en akut avlivning ute i hagen.
Dock var det inte frågan om somulose utan det var den äldre sortens avlivningsvätska som det behövdes betydligt mer utav.
Och det är knappast så att det som skedde vid just detta tillfället är något återkommande fenomen.
Det var speciella omständigheter under jour tid och det som skedde gjorde så för att hästen i fråga inte skulle behöva lida längre än den absolut var tvungen till det.

Har varit med och avlivat hästar på spruta även andra gånger och då har det varit välförberett med förbokad tid.
Då har jag inte på något sätt behövt assistera veterinären med sprutor eller dylikt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen som en besökare på Tosselilla sommarland förra helgen upptäckte ett sår på mår bra. Efter att besökaren i måndags anmälde fallet...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Om hästar ska få finnas i bebyggda områden i Uppsala har diskuterats flitigt under de senaste åren. Tidigare har man sagt att...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp