Mård, iller, hermelin, vessla eller mink?

fejko

Trådstartare
Hur ser man skillnad? Katten jagade ett djur som jag först trodde var en gigantisk ekorre. Vad kan det ha varit för något? Den var slank och jämnbrun. Såg lite ut som en hermelin men hade inget vitt under hakan. Jag bor i skogen blandskog med åkrar runt omkring.
 
Om den var slank och jämnbrun kan du ju utesluta en rad av de arter du stolpat i rubriken. Var i Sverige du bor inverkar också på vilken art det kan ha varit. Mest troligt var det nog en mink du såg.
 
Om den var slank och jämnbrun kan du ju utesluta en rad av de arter du stolpat i rubriken. Var i Sverige du bor inverkar också på vilken art det kan ha varit. Mest troligt var det nog en mink du såg.
Tack för svar!
Jag bor i Norra Östergötland.
Då är det en utsläppt rackare mao? Har det varit något utsläpp här i närheten? Hur långt kan de förflytta sig?
 
Tack för svar!
Jag bor i Norra Östergötland.
Då är det en utsläppt rackare mao? Har det varit något utsläpp här i närheten? Hur långt kan de förflytta sig?

Mink finns numera i det vilda över hela Sverige.
 
Hur ser man skillnad? Katten jagade ett djur som jag först trodde var en gigantisk ekorre. Vad kan det ha varit för något? Den var slank och jämnbrun. Såg lite ut som en hermelin men hade inget vitt under hakan. Jag bor i skogen blandskog med åkrar runt omkring.
Mink eller Mård.
Mård har lite annan nyans av brun under hakan. Mink har olika mycket vitt under hakan och bringan, ibland bara så lite som på underkäken.

Mink föredrar att vistas nära vattendrag medan Mård är mer skogsdjur.

Hermelin och vessla är små, stora hanar väger 250g och små honor ca120g.
 
Tack för svar!
Jag bor i Norra Östergötland.
Då är det en utsläppt rackare mao? Har det varit något utsläpp här i närheten? Hur långt kan de förflytta sig?
Jag bor också i norra östergötland.

Här, på min fläck i världen, finns: Utter, Mink och Herr och Fru Melin....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
727
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 018
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 802
Senast: Luff
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 051
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp