Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får ett väldigt starkt intryck av att landsbygdsbo redan bestämt sig för att hästar inte har något att göra i trafiken, hen ser det som mycket rimligare att förbjuda närvaron av hästar än att låt säga, små moppepojkar ska lära sig trafikvett. (Tydligen helt glömt Dr Albans hitlåt om problemen och bristande säkerhet för mopedister) Hen har även från början varit väldigt kritisk mot hur mamman i händelsen agerat, hen hade minsann aaaldrig hamnat i en sån situation själv.
Hen bor säkert granne med någon som har häst, och riktigt hatar där bakom gardinen.

Jag har aldrig träffat ett ekipage som inte varit försiktiga i trafiken, lyhörda uppmärksamma med en vilja att göra rätt. När det gäller mopedister.. "hallå, moppepojkar, tänk på hur ni kör"
 
.

Jag har aldrig träffat ett ekipage som inte varit försiktiga i trafiken, lyhörda uppmärksamma med en vilja att göra rätt. När det gäller mopedister.. "hallå, moppepojkar, tänk på hur ni kör"

Jag sett många som skrittar på helt lång tygel, kan omöjligt ha snabb kontroll.
 
Jag skulle vilja se exempel på en olycka där häst och ryttare varit inblandade, där det var hästens fel.
Dvs,föraren saktade in, körde om med marginal, alternativt saktade in vid möte och passerade normalt.

Det var frågan. Gör du dig dum med flit?
Du kan försöka vrida det hur du vill. Du har inte visat en enda olycka där orsaken är ridning i trafik, utan att bli påverkad av andra i trafiken.
Du skrev "Jag skulle vilja se exempel där hästen då orsakade en olycka."

Men jag ska se vad jag hittar
http://www.nsk.se/2017/05/05/hast-dock-i-bilolycka-ryttare-pa-sjukhus/
Sedan föreslås det bla:
"Lagstiftning bör ses över och förnyas med avseende på dagens trafiksituation för trafik med LGF
 Problematiken med minderåriga i trafiken bör få speciell uppmärksamhet"
Källa http://lantbruketsarbetsmiljo.slu.s...4248!sf_slutrapport_trafiksakerhet_pinzke.pdf
 
Jadu det är alltid bra att veta hela frågan innan man svarar, kan bli fel annars... som dina exempel. Hjälper inte att du väljer att bara citera en liten del av min fråga.

Och återigen. Häst som skenar upp på vägbanan står det.
Red de på vägen när hästen började skena? Står inte. Varför började hästen skena? Står inte. Miss igen.
 
"Lagstiftning bör ses över och förnyas med avseende på dagens trafiksituation för trafik med LGF
 Problematiken med minderåriga i trafiken bör få speciell uppmärksamhet"
Källa http://lantbruketsarbetsmiljo.slu.s...4248!sf_slutrapport_trafiksakerhet_pinzke.pdf
I den där PDF:en står inte ett ord om att se över ryttarnas beteende i trafiken. Inte ett ord om att begränsa ridande till speciella vägar osv. Så jag antar du sköt dig själv i foten där, om du ville använda den för att bevisa din ståndpunkt.
 
En häst är ett djur. Ett djur kan ej kontrolleras till fullo, även av den bäste ryttaren om hästen blir skrämd. Och det kan vara av en avgassmäll, att man kör på ett brunnslock, en lastbil vars bromsar släpper övertryck. Behöver alltså inte vara en "idiot" som vissa uttrycker det.
Men visst låt hästarna vara i trafiken men då med samma strikta ansvar som hundägarna har.. då kanske det inte är lika roligt längre.

Jag begriper inte vart du vill komma.

Är det okej att en människa på en MOPED som är fullt kontrollerbar - skrämmer en häst med vilje? Och att du menar att det är ryttare/hästägare som borde ha strikt ansvar?

Du ser inte det skeva i ditt eget resonemang?

En OKONTROLLERAD händelse som brunnslock eller avgassmäll är liksom i ett helt annat härad.
 
I den där PDF:en står inte ett ord om att se över ryttarnas beteende i trafiken. Inte ett ord om att begränsa ridande till speciella vägar osv. Så jag antar du sköt dig själv i foten där, om du ville använda den för att bevisa din ståndpunkt.
Vad jag citerade var att man skulle se över lgf trafiken dvs bla häst o vagn och minderåriga som framför fordon dvs rider...
 
Jag begriper inte vart du vill komma.

Är det okej att en människa på en MOPED som är fullt kontrollerbar - skrämmer en häst med vilje? Och att du menar att det är ryttare/hästägare som borde ha strikt ansvar?

Du ser inte det skeva i ditt eget resonemang?

En OKONTROLLERAD händelse som brunnslock eller avgassmäll är liksom i ett helt annat härad.
Jag förstår om du inte tagit dig tid att läsa hela tråden, men jag skrev i min inledning bla " Det var den ena partens syn på saken, skulle vara intressant att höra den andres syn på händelsen.
Detta är absolut inget försvar för hänsynslöst beteende."

Alltså existerar ingen skevhet i mitt resonemang.;)
 
Jadu det är alltid bra att veta hela frågan innan man svarar, kan bli fel annars... som dina exempel. Hjälper inte att du väljer att bara citera en liten del av min fråga.

Och återigen. Häst som skenar upp på vägbanan står det.
Red de på vägen när hästen började skena? Står inte. Varför började hästen skena? Står inte. Miss igen.
Ja du har rätt, en bil som står still kan inte köra på någon. Men en häst som befinner sig stående på en väg kan plötsligt okontrollerat skena..
 
Vad jag citerade var att man skulle se över lgf trafiken dvs bla häst o vagn och minderåriga som framför fordon dvs rider...
Långsamtgående fordon, LGF, är fordon vars högsta tillåtna hastighet är högst 45 km/h, till exempel traktorer, motorredskap, mopedbilar, vissa släpfordon och fordon som bogserar. Redan 1974 föreslog motorredskapsutredningen införandet av en LGF-skylt för långsamtgående fordon i trafikfrämjande syfte.

Dvs: mopeder och A-traktorer, som ju framförs av minderåriga
Hästekipage räknas bara som fordon om man kör med häst och vagn. Inte när man rider., När man rider kan vissa delar av lagen tillämpas, men man räknas inte som fordon.

Citat transportstyrelsen:
Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276).
 
Ja du har rätt, en bil som står still kan inte köra på någon. Men en häst som befinner sig stående på en väg kan plötsligt okontrollerat skena..
Om bilen står still på fel ställe kan den orsaka en olycka.

Dina exempel har inte visat om hästen varit i närheten av vägen innan sken.
 
Du kanske inte rider?

Kontrollen sitter inte i tygeln. Blir hästen rädd skiten den i om du inte har tyglar alls eller om du har ett spikbett. 100%.

På din beskrivning låter det faktiskt som hästar inte ska var i trafiken........jag håller inte med, jag anser en förberedande ryttare kan både lugna och styra sin häst med kvickt ingripande, hästen behöver ju nödvändigtvis inte bli skrämd av ett fordon för att sprätta ut i vägen.

Jag anser att modern borde gått intill sitt barn som red på ponnyn på vägen, hållt i den när trafik kom, alternativt låtit barnet gå och själv lett ponnyn.
 
Vad jag citerade var att man skulle se över lgf trafiken dvs bla häst o vagn och minderåriga som framför fordon dvs rider...

Är det den här punkten om minderåriga du menar? För där står inget om minderåriga som framför fordon.
Problematiken med minderåriga i trafiken bör få speciell uppmärksamhet
Punkten om att se över LGF-trafiken nämner inte minderåriga. Så du satte ihop dom lite själv sådär fint?
Lagstiftning bör ses över och förnyas med avseende på dagens trafiksituation för trafik med LGF
 
hästen behöver ju nödvändigtvis inte bli skrämd av ett fordon för att sprätta ut i vägen.

Men vi pratar ju om NÄR hästen blir skrämd av en jävla dåre.
Inte när en helt sansad bilist kör förbi och hästen blir lite trippig, är det inte skillnad för dig?

Det här är PRECIS varför bilister saknar respekt, de vet ingenting om hur hästen kommer reagera. Inget.

Skenar hästen så skenar den, det går inte att stoppa.
 
Långsamtgående fordon, LGF, är fordon vars högsta tillåtna hastighet är högst 45 km/h, till exempel traktorer, motorredskap, mopedbilar, vissa släpfordon och fordon som bogserar. Redan 1974 föreslog motorredskapsutredningen införandet av en LGF-skylt för långsamtgående fordon i trafikfrämjande syfte.

Dvs: mopeder och A-traktorer, som ju framförs av minderåriga
Hästekipage räknas bara som fordon om man kör med häst och vagn. Inte när man rider., När man rider kan vissa delar av lagen tillämpas, men man räknas inte som fordon.

Citat transportstyrelsen:
Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276).
:confused:
"om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276)."
Orsaken att ryttare inte betraktas fullt ut som fordon är bla att då skulle man kunna hålla dem borta från enskilda vägar lagligt...
 
Men vi pratar ju om NÄR hästen blir skrämd av en jävla dåre.
Inte när en helt sansad bilist kör förbi och hästen blir lite trippig, är det inte skillnad för dig?

Det här är PRECIS varför bilister saknar respekt, de vet ingenting om hur hästen kommer reagera. Inget.

Skenar hästen så skenar den, det går inte att stoppa.
Vad du säger är att bilister ska vara skyldiga att skaffa sig, förutom kunskaper i trafikregler och bilkörning, kunskaper i hur hästar reagerar?
Det är väl bättre att se till att kritter o hästar inte befinner sig utom kontroll på vägarna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 201
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp