Bukefalos 28 år!

Maria Gretzer: ”Lägg ner stridsyxan och visa varandra respekt”

"Vi alla som håller på med hästar borde gå samman och hålla ihop mer, vi är starka tillsammans och i grunden vill alla samma sak - hästarnas väl". Så skriver Maria Gretzer i den här gästkrönikan, och ser en ljusare framtid efter en turbulent tid av förändringar.
 
Jag uppfattade det som att hon tror att de som skriver i debatter inte ens rider småtävlingar, typ aktivt åker iväg på tävlingar oavsett vilken nivå man ligger på. Dvs inte bara proffsnivå.

Men det innebär förstås att hon antingen anklagar folk för att trolla (för att de inte rider) eller att de som bara "lullar runt i skogen" inte vet bättre 😅
Ja, det är en tråkig attityd bland en del "elit" folk överlag tycker jag, läste att även Carl Hestar tycker att kritiken som kommer från "dom som inte vet bättre" bara är ute efter att tjafsa och skapa problem. Dom "kan ju ingenting om ridning och vet inte vad som är bra och dåligt" Blev så besviken, jag trodde bättre om honom.

Det är en hel del bland "proffsen" som tycker att om man inte är på deras nivå så bör man inte heller ha en åsikt för då är man inte kunnig nog att skilja rätt från fel.
 
Så förstod jag det också. De som skriver är sysslolösa människor som sitter framför datorn hela dagen för att de inte har något vettigare att göra. Medan Riktiga Hästmänniskor har fullt upp med jobb och därför håller tyst.

Hur vet man vem som är vem? Enkelt - har du tid att bli upprörd så är det ett bevis på att du tillhör kategorin sysslolös och okunnig.
Riktiga Hästmänniskor™ :rofl:
 
Ja, det är en tråkig attityd bland en del "elit" folk överlag tycker jag, läste att även Carl Hestar tycker att kritiken som kommer från "dom som inte vet bättre" bara är ute efter att tjafsa och skapa problem. Dom "kan ju ingenting om ridning och vet inte vad som är bra och dåligt" Blev så besviken, jag trodde bättre om honom.

Det är en hel del bland "proffsen" som tycker att om man inte är på deras nivå så bör man inte heller ha en åsikt för då är man inte kunnig nog att skilja rätt från fel.
Kom och säg det till vår @tuaphuas ansikte säger jag :devil:
 
Det är ungefär samma attityd som läkarna på vårdcentralerna hade för 10-15 år sedan. ” vadå pålästa om din egen sjukdom”. ?Inom sjukvården har man förlikat sig med tanken att folk är pålästa och har rättighet att yttra sig och ha kunskap. Det tänker jag att jag ser till exempel på antal inlägg om sjukvården här på forumet har minskat radikalt.

Så det stämmer väl att ridsporten ligger 10-20 år efter. Ska ridsekten liksom förlika sig med tanken att ridsekten ska gilla att riskera att skicka en häst från Hälgestrands utbildning att representera Sverige i OS. Är det lojalitet? Är det lojalitet med Sverige? Är det lojalitet med hästen? Är det lojalitet med ryttaren? När det enda som krävs är att släppa nosgrimman och stångtygeln. Träna hästarna längre så de orkar gå i form utan att krulla ihop sig.

Det är lunchrast nu.
Ja just det , jag har lunchrast. Näe, jag jobbar inte hos någon elitryttare eftersom jag har lunchrast. Jag har dessutom kapacitet, ork och tid att skanna nyheter inklusive forum på min lunchrast eftersom jag inte inte jobbar 10 timmar om dagen utan rast.
 
Krönikan är bra på så att den tydligt visar på att de på hög nivå inom sporten inte ser något problem med hur hästarna rids och används, saker som att trycket från bettet är så stort att syretillförseln till tungan stryps är liksom inget att bry sig om. En förändring måste komma utifrån, från veterinärer och andra som inte själva är involverade.
 
Kom och säg det till vår @tuaphuas ansikte säger jag :devil:
:laugh: Jag tror nog att många tycker jag faller in under kategorin okunnig.

Men jag hade gärna önskat att någon som faktiskt är riktigt jävla jätteduktig som även elitryttare kan ha respekt för kunde hjälpa till att få till stånd mer förändring där det behövs.
För det blir så polariserat ofta och då blir det inget kunskapsutbyte etc, bara olika läger som inte respekterar den andra och stänger av inför vad den säger.
 
:laugh: Jag tror nog att många tycker jag faller in under kategorin okunnig.

Men jag hade gärna önskat att någon som faktiskt är riktigt jävla jätteduktig som även elitryttare kan ha respekt för kunde hjälpa till att få till stånd mer förändring där det behövs.
För det blir så polariserat ofta och då blir det inget kunskapsutbyte etc, bara olika läger som inte respekterar den andra och stänger av inför vad den säger.
Herrejösses, finns det någon sådan jätteduktig ryttare som inte tävlar och som elitryttare har respekt för? :eek:
 
Herrejösses, finns det någon sådan jätteduktig ryttare som inte tävlar och som elitryttare har respekt för? :eek:

Tristan Tucker kanske? Men han håller ju rätt låg profil i såna här debatter och jobbar från vinkeln att hjälpa hästarna via träning istället.
 
Tristan Tucker kanske? Men han håller ju rätt låg profil i såna här debatter och jobbar från vinkeln att hjälpa hästarna via träning istället.
Googlade snabbt för jag kände inte igen namnet, men står att han är Grand Prix dressyrryttare?
Jag tänker att elitryttare kanske bara respekterar någon om de har visat det på tävlingsbanan, så därför funderade jag på om det fanns någon jätteduktig ryttare som inte tävlar 😅
 
Det gör det bara så konstigt att Maria Gretzer själv tycks ha ganska gott om tid till skriva upprörda inlägg på sociala medier. 🙃
Äsch, man kommer till en punkt där man blir så ELIT att man har råd att anställa livegna som jobbar istället för en själv. Då blir man självklart så ELIT att man blir automatiskt kunnig och expert så att man blir orörbar :up:

Räcker såklart med bara tillräckligt mycket pengar så får man tycka till om allt, och andra ska lyssna för man har ju pengar .. :up:
 
Äsch, man kommer till en punkt där man blir så ELIT att man har råd att anställa livegna som jobbar istället för en själv. Då blir man självklart så ELIT att man blir automatiskt kunnig och expert så att man blir orörbar :up:

Räcker såklart med bara tillräckligt mycket pengar så får man tycka till om allt, och andra ska lyssna för man har ju pengar .. :up:
För skulle någon råka illa ut så kan det bli en själv nästa gång! :nailbiting: Slut upp leden!
 
Herrejösses, finns det någon sådan jätteduktig ryttare som inte tävlar och som elitryttare har respekt för? :eek:
Nja, det är väl det som är det svåra i det hela. 😅
Min ena tränare har jobbat en hel del med Sveriges svårklassryttare, en del hel landslagsryttare etc. Men många av dem upplever väl mer bara att de har problem med just piaff, passage, piruetter etc och tar bara den hjälpen av honom.
Att han är så duktig på samling handlar ju om att han är duktig på att balansera upp och lösgöra hästarna. Och det är egentligen där problemen sitter, i balansmissar och bristande lösgjordhet i all ridningen. Men det blir tydligare i samlingsmoment.
Till viss del lyssnar väl folk på honom. Men problemet är väl att man inte vet att det går att göra så mkt så annorlunda. Och att folk tror att han bara är bra på samling. Man ser det liksom som isolerade trick han är bra på. Och att det är för att han är lite konstig som jobbar för hand och gör skolsprång etc också.
Det har varit folk som sagt till någon svårklassryttare som gått över till att bara rida för honom "Men du kan väl inte bara rida piaff, passage, piruetter?"
Nej, det gör man verkligen inte.. 🙄

Han är väl ingen tävlingsryttare direkt även om han tävlat ibland under pistolhot typ. 😅
Jämför man med andra yrkesverksamma inom dressyr tex så tävlas det ju som del i jobbet. Medans han inte är intresserad av det.

Så det är skitsvårt att hitta någon som är ok:ad helt av eliten. Gör man annorlunda är man ju lite konstig liksom..
 
:laugh: Jag tror nog att många tycker jag faller in under kategorin okunnig.

Men jag hade gärna önskat att någon som faktiskt är riktigt jävla jätteduktig som även elitryttare kan ha respekt för kunde hjälpa till att få till stånd mer förändring där det behövs.
För det blir så polariserat ofta och då blir det inget kunskapsutbyte etc, bara olika läger som inte respekterar den andra och stänger av inför vad den säger.

Jag gillar Anna Hassös engagemang inom hästvälfärdsfrågor som hur de hålls och rent allmänt tränas. Men trots att hon i många år drivit tex frågor om utevistelse med kompis och på lösdrift ganska hårt så är det ändå väldigt lätt för eliten att ducka det och fortsätta kasta skit på feta, håriga hästar i lösdrift som inte presterar.

Jag tycker faktiskt numera är det fasen "eliten" eller ja, motståndarna till forskningen som kommer som är mest trubbiga och hatiska i sociala medier. Förhoppningsvis betyder det att saker och ting börjar/kommer börja luckras upp mer och mer.
 
Googlade snabbt för jag kände inte igen namnet, men står att han är Grand Prix dressyrryttare?
Jag tänker att elitryttare kanske bara respekterar någon om de har visat det på tävlingsbanan, så därför funderade jag på om det fanns någon jätteduktig ryttare som inte tävlar 😅

Jo han kan tävla men gör det sällan, men hans kundkrets är tävlingsfolk. Han tränar hästar (eller egentligen människor) i avslappning och tydligt kroppsspråk med milda mjuka metoder.

Det finns några jätteduktiga AR/barockryttare men dom lär dressyrfolket verkligen inte lyssna på...
 
Nja, det är väl det som är det svåra i det hela. 😅
Min ena tränare har jobbat en hel del med Sveriges svårklassryttare, en del hel landslagsryttare etc. Men många av dem upplever väl mer bara att de har problem med just piaff, passage, piruetter etc och tar bara den hjälpen av honom.
Att han är så duktig på samling handlar ju om att han är duktig på att balansera upp och lösgöra hästarna. Och det är egentligen där problemen sitter, i balansmissar och bristande lösgjordhet i all ridningen. Men det blir tydligare i samlingsmoment.
Till viss del lyssnar väl folk på honom. Men problemet är väl att man inte vet att det går att göra så mkt så annorlunda. Och att folk tror att han bara är bra på samling. Man ser det liksom som isolerade trick han är bra på. Och att det är för att han är lite konstig som jobbar för hand och gör skolsprång etc också.
Det har varit folk som sagt till någon svårklassryttare som gått över till att bara rida för honom "Men du kan väl inte bara rida piaff, passage, piruetter?"
Nej, det gör man verkligen inte.. 🙄

Han är väl ingen tävlingsryttare direkt även om han tävlat ibland under pistolhot typ. 😅
Jämför man med andra yrkesverksamma inom dressyr tex så tävlas det ju som del i jobbet. Medans han inte är intresserad av det.

Så det är skitsvårt att hitta någon som är ok:ad helt av eliten. Gör man annorlunda är man ju lite konstig liksom..
Är han någorlunda känd inom hästvärlden?
Undrar över om man kan övht bli "känd" utan att tävla, eller att man blir bara känd i mindre kretsar och utanför så tror folk att man tex är bara duktig på samling.

Men tränar en del svårklassryttare för honom som du säger så då bör ju en del respektera hans åsikter iallafall.
 
Jo han kan tävla men gör det sällan, men hans kundkrets är tävlingsfolk. Han tränar hästar (eller egentligen människor) i avslappning och tydligt kroppsspråk med milda mjuka metoder.

Det finns några jätteduktiga AR/barockryttare men dom lär dressyrfolket verkligen inte lyssna på...
Undra om han behöver tävla för att hålla sin "ställning" i sin kundkrets så att de ser att hans metoder fortfarande kan vinna i tävlingar.. 😅
 
Är han någorlunda känd inom hästvärlden?
Undrar över om man kan övht bli "känd" utan att tävla, eller att man blir bara känd i mindre kretsar och utanför så tror folk att man tex är bara duktig på samling.

Men tränar en del svårklassryttare för honom som du säger så då bör ju en del respektera hans åsikter iallafall.
Ja, han är välkänd både bland tränare/ryttare och har varit med i tidningar, på tv, på Globen etc. Jag vet att även viss elit i Tyskland, Holland etc vet vem han är baserat på vad han är duktig på.
Men han är ju typ döpt till ”piaff-sitt namn”. Dvs det är liksom vad folk tar hjälp av honom med och tror är vad han kan i princip. Plus att man skickat dit de hästar alla andra gått bet på, ofta då farliga individer. Men folk fattar inte att varför piaffen etc funkar beror på att han gör sånt som förbättrar all ridning. Och väljer att bara ta hjälp med just samlingen och inte resten.
Han har väl bara tävlat t.o.m. Georg tror jag. Hans fru har tävlat t.o.m. GP. Hon är lika kunnig vad gäller utbilda folk och är utbildad på Strömsholm och av tränare som dömt Int GP i en himla massa år. Men hon väljer att lite grann hålla sig från att jobba med sådana som vill ha lite punkthjälp/quick fix. Hon har absolut elever som tex placerar sig på SM-finaler etc. Men hon vill jobba med de som helt kör systemet och tar hellre även grönare ryttare.
Båda tränade för Bent Branderup en sväng när herrn ville lära sig skolsprång. De var de första som red på någon nivå liksom och direkt tog 3 ringar i ridderskapet. Efter det fick de väl barock-stämpel som vissa rynkar på näsan åt.
Samtidigt var det Bent som var den som mest tryckte på att kvinnan skulle tävla. För att visa lösgjordhet och bärighet. Så även han verkar ju vilja minska polariseringen och öka kunskapsutbyte.
Men det blir svårt för TR-dressyrfolk att ta honom på allvar IOM hur han förpackar sin, faktiskt stora, kunskap. Det blir för konstigt med hur han sitter, fokuset på dåtid i utrustning/kläder ihop med att ha glidit iväg ännu mer mot ngt annat i ridningen också.
Det är synd!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 395
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 550
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp