Mariekex på väg bort?!

Murphy

Trådstartare
OK... Göteborgs kex har flyttat från Kungälv till Riga för ett halvår sen. Det kan vi eventuellt leva med... men nu har butiker i min närhet börjat sälja ut mariekexen (guld marie) på flera ställen. Är det till förmån för kex från egna märken i bistra tider, eller är kexen på väg bort! Borde jag börja hamstra? :nailbiting: De där kexen är en del av min identitet sen 40 år (ofta ett paket nerknölat i fickan, i bilen, jobbväskan... u name it).
 
IMG_5805.jpeg

Det står ju fritt att gissa vad jag heter. Kan eventuellt vara namngiven efter en kaka.
 
Står såhär på deras sida: "Att Göteborgs Kex ska finnas tillgängligt i butikshyllorna är såklart vår högsta prioritet. Vi är ännu inte uppe i full kapacitet i vår nya fabrik. Det innebär att en del produkter, som t. ex. Smörgåsrån, kanske inte alltid finns i alla butiker."

Kan vara en förklaring? Men jag ska försöka komma ihåg att kolla på jobbet om de ska utgå.
 
Står såhär på deras sida: "Att Göteborgs Kex ska finnas tillgängligt i butikshyllorna är såklart vår högsta prioritet. Vi är ännu inte uppe i full kapacitet i vår nya fabrik. Det innebär att en del produkter, som t. ex. Smörgåsrån, kanske inte alltid finns i alla butiker."

Kan vara en förklaring? Men jag ska försöka komma ihåg att kolla på jobbet om de ska utgå.
Ähmenvafan... det där hittade inte jag åt.
Tacksomfan. Jag brukar ha fina googleskills, men var väl för upprörd antar jag.
 
De har ju plockat bort massor av sorter av Ballerina och infört någon ny typ som har dubbelt så högt kilopris. Jag tror att det bara var den ursprungliga Ballerinan som fanns kvar på min lokala butik allt annat är väck (utsålt för 15:-/paket) så jag skulle inte bli förvånad om de tänker göra om hela sitt sortiment.
 
Står såhär på deras sida: "Att Göteborgs Kex ska finnas tillgängligt i butikshyllorna är såklart vår högsta prioritet. Vi är ännu inte uppe i full kapacitet i vår nya fabrik. Det innebär att en del produkter, som t. ex. Smörgåsrån, kanske inte alltid finns i alla butiker."

Kan vara en förklaring? Men jag ska försöka komma ihåg att kolla på jobbet om de ska utgå.
Åh jag saknar verkligen smörgåsrånen. Helt perfekta med smör, hallonsylt och hårdost.
Jag hittar inget liknande från någon annan producent.
 
Står såhär på deras sida: "Att Göteborgs Kex ska finnas tillgängligt i butikshyllorna är såklart vår högsta prioritet. Vi är ännu inte uppe i full kapacitet i vår nya fabrik. Det innebär att en del produkter, som t. ex. Smörgåsrån, kanske inte alltid finns i alla butiker."

Kan vara en förklaring? Men jag ska försöka komma ihåg att kolla på jobbet om de ska utgå.
Ja vi har haft problem med smörgåsrån, jagat dem över hela trakten i två städer :(.

Kunde de inte bara haft kvar tillverkningen i Göteborg, är det ens Göteborgskex utan den. :arghh:
 
Å andra sidan så låg inte fabriken i Göteborg innan heller. Nu ligger den visserligen mycket längre bort från Göteborg än när den låg i Kungälv. Men ja... #jaghittardörrensjälv
Ja jag bor ju ganska långt från Göteborg, men Göteborgarbekanta har klagat över det. Om den låg långt bort gör det ju onekligen ingen skillnad för dem.

Edit

Men vänta va. Fabriken låg i Kungälv, det är nästan i Göteborg. 2 mil norr om Göteborg är ett mycket kortare pendlingsavstånd till jobbet för en göteborgare än att arbetspendla till Riga. Det är ju som från Lidingö till Solna och folk i allmänhet tycker att både Lidingö och Solna är Stockholm. De måste ha sparkat massor.
 
Det är ju också nästan sant. En snabb mätning på google maps säger att avståndet stockholm-göteborg och stockholm-riga bara skiljer ca 5 mil. Så då är det kanske skit samma om de heter Göteborgskex, Kungälvskex eller Lettkex? :)
1. Om vi kommer ifrån västkusten så kanske vi slipper tråkningarna om Kex vs. Chex.
2. Det här med datorer och kakor är ju bekant sen länge... så, har Lettkex nåt med LaTeX att göra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp